پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:32 - 1399/03/10

کارگرانی که حقوق شان یک سوم کارمندان افزایش یافته، از کجا خرید کنند؟

یک فعال کارگری و کارشناس روابط کار گفت: انتظار جامعه کارگری از مجلس جدید این است که نمایندگان، آنها را ببینند و برای بهبود معیشت آنها تلاش کنند.
به گزارش کارگر آنلاین، مجلس یازدهم با ترکیب سیاسی جدید رسما آغاز به کار کرده است. این مجلس در شرایطی امر مهم قانون‎گذاری و پیگیری مطالبات مردم را بر عهده دارد که جامعه کارگری با مشکلات ریز و درشتی رو‎به‎روست. کارگران و نمایندگان آنها در ادوار مختلف مسائل و مشکلات کارگری را گوشزد کرده‎اند؛ برخی از مسائل حل شده و البته بسیاری از آنها همچنان وجود دارد و زندگی و معیشت کارگران را با تنگناهایی رو‎به‎رو کرده است.
 
عبدالله مختاری (فعال کارگری و کارشناس روابط کار) می‎گوید: انتظار جامعه کارگری از مجلس جدید این است که نمایندگان، آنها را ببینند و برای بهبود معیشت آنها تلاش کنند. در سال‎های گذشته شاهد نادیده گرفتن کارگران بوده‎ایم، حال آنکه این قشر از نظر تاثیر اجتماعی، بیشترین تاثیر را دارند.
 
او تصریح می‎کند: نادیده گرفتن کارگران خود را در موارد مختلفی نشان می‎دهد. برای مثال بحث دستمزد را در نظر بگیرید. کارمندان دولت به انحای مختلف با افزایش حقوق بیش از ۵۰ درصدی رو‎به‎رو بوده‎اند، اما نوبت به کارگران که رسیده دستمزد آنها را ۲۱ درصد افزایش داده‎اند.
 
این فعال کارگری ادامه می‎دهد: سوال من این است که آیا کارگران در جایی دیگر زندگی می‎کنند؟ آنها از جایی دیگر خرید می‎کنند که ارزان‎تر است و پول کمتری می‎خواهد و می‎توانند با یک افزایش حقوق کارمندان روزگار بگذرانند؟ مشخص است که تبعیض و بی توجهی صورت گرفته است. انتظار ما رفع چنین تبعیض‎هایی است، چرا که به روشنی مشخص است که با دستمزد فعلی و افزایش ناچیز حقوق چرخ زندگی نمی‎چرخد.
 
او با بیان اینکه مسائل کارگری تنها محدود به دستمزد هم نیست، می‎گوید: برای مثال بحث قرارداد‎های کار را در نظر بگیرید. بسیاری از کارگران قرارداد ندارند یا قرارداد‎های دو ماه، سه ماه و شش ماه دارند. وجود چنین قرارداد‎هایی یعنی اینکه امنیت شغلی وجود ندارد و نمی‎توان برای آینده برنامه‎ریزی کرد. بی شک یکی از مطالبات جامعه کارگری حل مشکل قرارداد‌های موقت کار است.
 
مختاری با بیان اینکه در حرف همواره کارگران را ستون تولید و اقتصاد می‎نامیم، اما در عمل آنها را نادیده می‎گیریم، تاکید می‎کند: واقعیت این است که چرخ اقتصاد و فعالیت‎های اجتماعی بدون حضور کارگران نمی‎چرخد و حتی توقف موقتی و کوتاه مدت فعالیت کارگران می‎تواند نظم جاری را به هم بزند. برای مثال یک کارگر شهرداری که وظیفه جمع‎آوری زباله‎ها را بر عهده دارد، اگر یک هفته دست از کار بکشد، اوضاع یک محله به هم می‎ریزد. در واقع تاثیر کار او بیشتر از بسیاری از افرادی است که حقوق بالا می‎گیرند. آنها اگر یک روز، یک هفته و یک ماه هم کار نکنند، آب از آب تکان نمی‎خورد، اما درباره کارگران اینطور نیست.
 
او ادامه می‎دهد: چرا با وجود اینکه می‎دانیم کار کارگر تاثیر زیادی دارد و بدون حضور او مشکلاتی به وجود می‎آید، او را نادیده می‎گیریم؟ انتظار از مجلس جدید این است که نگاهی انسانی و نه ابزاری به کارگر داشته باشد و بدانند که کارگر خانواده‎ای دارد و این خانواده نیازمند حمایت است. منبع/ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین