پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:27 - 1399/03/13

تولید مواد مؤثره ۴ دارو از سوی یک شرکت‌ دانش‌بنیان

کارگر آنلاین: محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی تولید ماده موثره داروی درمان دیابت و جلوگیری از سکته قلبی دست یافتند.

شهرام اقدامیان، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان از تولید ماده موثره برای تولید داروی جدید در حوزه بیماری دیابت خبر داد و گفت: این ماده مؤثره برای تولید داروی "سیتاگلیپتین" کاربرد دارد که پیش از این وارداتی بود.

اقدامیان، میزان مصرف سالیانه کشور به این ماده مؤثره را ۸ تا ۱۵ تن دانست و ادامه داد: در سال گذشته ۴ تن از این ماده را تولید کردیم و در اختیار شرکت‌های دارویی قرار دادیم و در سال جاری نیز به علت تولید داخلی، واردات آن ممنوع شد و شرکت ما توانایی تولید میزان مورد نیاز از این ماده را برای رفع نیاز شرکت‌های دارویی دارد.

وی، سیتاگلیپتین را دارویی دانست که در کنترل قند خون و مقدار انسولین تولید شده در بدن مؤثر است و خاطر نشان کرد: این دارو نسل جدید داروهای دیابت است.

اقدامیان، ماده موثره برای تولید داروی قلبی "کارودیلول" را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و یادآور شد: این دارو برای جلوگیری از حمله قلبی کمک زیادی به بیمار می‌کند. این ماده مؤثره نیز پیش از این از خارج کشور وارد می‌شد؛ اما در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان توانایی رفع نیاز کل کشور به این ماده را دارد.

بر اساس اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، تولید ماده مؤثره داروی "سیپروهپتادین" از دیگر محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان است و از این ماده در تولید داروی ضد حساسیت و اشتهاآور استفاده می‌شود.  گاباپنتین ماده مؤثره دیگری است که توسط این محققان تولید می‌شود. این محصول یک داروی ضد تشنج است که تعداد دفعات تشنج را کاهش می‌دهد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین