پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:34 - 1399/03/14

پتانسیل بالای وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور

کارگر آنلاین: مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن بیان اینکه رطوبت هوا در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر شرایط جوی در جنگل‌های شمال به گونه‌ای است که پتانسیل وقوع آتش‌آسوزی بسیار بالا رفته است.

رضا بیانی با اشاره به اینکه در حال حاضر رطوبت نسبی در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور به شدت کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۳ درصد رسیده است، اظهار کرد: این درحالیست که جنگل‌های شمال در شرایط عادی حدود ۳۰ درصد رطوبت هوا دارند.

وی ادامه داد: دمای هوای نیز در شمال کشور به بالای ۳۰ درجه سانتیگراد رسیده و سرعت باد نیز در مناطق جنگلی حدود ۲۲ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. این شرایط به ویژه در جنگل‌های استان گلستان مشهود است. از این‌رو احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی به‌شدت افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که تا روز شنبه (۱۷ خرداد) ادامه داشته باشد.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه گردشگران به هیچ عنوان اقدام به روشن کردن آتش در جنگل نکنند، تاکید کرد: شماره تلفن ۱۵۰۴ منابع طبیعی به‌صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و چنانچه گردشگران با آتش مواجه شدند بلافاصله از طریق این شماره به همکاران ما در سازمان جنگل‌ها اطلاع دهند.

با رعایت نکات ساده زیر مانع از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها شویم:

*به‌طور کلی روشن کردن آتش در جنگل جرم است و چنانچه نیروهای منابع طبیعی آتش مشاهده کنند، برخورد قانونی خواهند کرد. اگر به هر دلیلی و بنابر ضرورت مجبور به روش کردن آتش در جنگل‌ها شدید پیش از ترک کردن محل از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوید. فراموش نکنیم که اگر این آتش‌ها به صورت کامل خاموش نشوند به‌سرعت با وزش باد گسترش می‌یابند.

*رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مرتعی و جنگلی ته سیگار خود را به حاشیه جاده پرتاب نکنند چراکه این کار می‌تواند به وقوع آتش‌سوزی در جنگل منجر شود.

*رها کردن شیشه‌ یا سایر وسایلی که سبب انعکاس نورمی‌شود نیز از دیگر عوامل وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع است.

*از عوامل دیگر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها می ‌توان به آتش زدن زمین‌های کشاورزی مجاور عرصه‌های منابع طبیعی پس از برداشت محصول اشاره کرد. افرادی که زمین خود را پس از برداشت محصول آتش می‌زنند عموما قادر به کنترل آن نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که آتش به جنگل‌ها و مراتع کشیده شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین