پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:55 - 1399/03/15

هشدار معاون وزیر بهداشت نسبت به بالا بودن چربی خون بد ایرانی‌ها

کارگر آنلاین: معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح نتایج بررسی چربی خون ایرانیان در یک مطالعه جهانی گفت: ایران یکی از کشورهای دارای سطح بالای چربی خون بد در جهان است. میانگین چربی خون بد LDL که بهتر است کمتر از ۷۰ میلی گرم باشد، در مردان ایرانی، حدود ۱۲۴ میلی گرم و در زنان حدود ۱۲۰ میلی گرم است که نسبت به چهار دهه گذشته نسبتا ثابت مانده‌اند.

به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رضا ملک زاده،با اشاره به مشارکت ۸۰ محقق از ۴۰ مرکز تحقیقاتی وابسته به ۳۵  دانشگاه علوم پزشکی کشور در مطالعه جهانی «بررسی روند تغییرات چربی خون در ۲۰۰  کشور دنیا، طی نزدیک به چهار دهه گذشته /۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸»، اطلاعات ایران را یکی از قوی‌ترین و وسیع‌ترین داده‌های این مطالعه  و حاصل دقیق‌ترین و مهمترین مطالعه چربی خون ایرانیان دانست که با آزمایش بیش از ۲۲۵ هزار فرد شرکت کننده سالم به دست آمده است.

وی سپس به تشریح نتایج بررسی چربی خون ایرانیان در این مطالعه جهانی پرداخت و سطح کلسترول کلی خون (Total cholesterol/ Tc ) در مردان را ۱۶۷ میلی گرم و زنان را  ۱۷۴ میلی گرم اعلام کرد که به گفته وی نسبت به چهار دهه گذشته، تقریبا ثابت مانده و کاهش چشمگیری نداشته است.

میانگین «چربی خون خوب» در مردان و زنان ایرانی

رهبر مطالعات «کوهورت گلستان»، «کوهورت پرشین» افزود: میانگین «چربی خون خوب (HDL /High –Density Lipoprotein ) که بهتر است حدود ۶۰ میلی گرم باشد، در مردان ایرانی ۴۲٫۵ میلی گرم و در زنان ایرانی ۴۸٫۷  میلی گرم است که این میزان در سال ۱۹۸۰ به ترتیب برای مردان  و زنان کشور، ۴۱  و ۳۹ میلی گرم بوده است.

میانگین «چربی خون بد» در مردان و زنان ایرانی

وی با بیان این که ایران یکی از کشورهای دارای سطح بالای چربی خون بد در جهان است، گفت: میانگین چربی خون بد ( LDL/ Low Density Lipoprotein)  یا (Non- HDL cholesterol) که بهتر است کمتر از ۷۰ میلی گرم باشد، در مردان ایرانی، حدود ۱۲۴ میلی گرم و در زنان حدود ۱۲۰ میلی گرم است که نسبت به چهار دهه گذشته نسبتا ثابت مانده اند.

نقش اساسی چربی خون بالا و فشار خون بالا در مرگ های زودرس کشور

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با یادآوری این موضوع که «نیمی از مرگ های ایرانیان زودرس (زیر ۷۰ سال) است» گفت: سکته های قلبی و مغزی علت نیمی از مرگ های زودرس در کشور است و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند که چربی خون بالا در ایجاد زمینه مناسب برای بروز سکته های قلبی و مغزی و کبد چرب نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد.

ملک زاده  افزود: «چربی خون بالا» و «فشار خون بالا»  با هم، نقش بسیار اساسی در وقوع بیش از ۴۰ هزار مرگ زودرس (زیر ۷۰ سال) و حدود ۱۰ هزار مرگ خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) در ایران دارند.

عوامل ابتلا به چربی خون بالا

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عوامل ابتلا به چربی خون بالا را علاوه بر علل ارثی و ژنتیکی، پرخوری، اضافه وزن و چاقی، مصرف غذاهای پرچرب و رژیم غذایی پرکربوهیدرات، نداشتن تحرک کافی و ورزش نکردن،  مصرف بالای نمک، مصرف الکل، استعمال سیگار، مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف کم میوه ها و سبزیجات تازه و نیز افزایش سن بیان کرد.

ضرورت کنترل فشارخون و چربی خون در افراد بالای ۳۵ سال

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران بر همین اساس، کنترل چربی خون بالا را با انتخاب سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و انجام آزمایش های لازم به ویژه برای افراد پرخطر (افراد دارای سابقه خانوادگی مرگ زودرس ناشی از سکته های قلبی و مغزی)، بسیار ضروری توصیف کرد و گفت: لازم است تمام ایرانیان بالای ۳۵ سال، علاوه بر اندازه گیری قند خون، فشار خون و چربی خون خود را نیز چک کرده و در صورت بالا بودن سطح این ۲، برای درمان اقدام کنند. در این مورد، به ویژه «چربی خون بد»  که در ایران به LDL  معروف است، بهتر است به عدد زیر ۷۰ میلی گرم کاهش پیدا کند.

سطح هشدار  فشار خون و چربی خون بد

وی گفت: بر اساس آخرین پژوهش های انجام شده جهانی، فشار خون بالاتر از ۱۲ روی ۸ غیر طبیعی و چربی خون بد (LDL /Non HDL Cholesterol ) باید زیرسطح ۷۰ میلی گرم باشد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، نقش استاتین ها (داروهای کاهنده چربی خون بالا) را در کنترل چربی خون بسیار مهم دانست و گفت: مصرف استاتین ها سالانه از ده ها هزار مورد سکته قلبی و مغزی در جهان پیشگیری می کند. نتایج مطالعات علمی نشان داده است که مصرف مستمر استاتین ها، پیشرفت  بیماری کبد چرب را کنترل می کند.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از داروهای موثر در کنترل «چربی خون و فشار خون» که بر اساس پژوهش های دقیق این پژوهشکده تولید و نتایج آن در مجله معتبر بین المللی «لنست» منتشر شده و هم اکنون در داروخانه های ایران موجود است را قرص «پلی پیل» دانست و گفت: با مصرف روزانه یک قرص «پلی پیل» با تشخیص و تجویز پزشک، می توان از افزایش چربی خون بد و بالا رفتن فشار خون پیشگیری کرد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین