پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:40 - 1399/03/15

اخبار جدید سهام عدالت؛ از طرحی برای جاماندگان تا معامله و مدیریت مستقیم

کارگر آنلاین: سهام عدالت این روزها به مسئله پر سر و صدای فضای اقتصادی کشور بدل شده است. از یکسو بحث آزادسازی و فروش این سهام و از سوی دیگر ماجرای رسیدگی مجلس به وضعیت جاماندگان در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود. ماجرایی که البته سخنگوی ستاد سهام عدالت در این خصوص عنوان کرد که فعلاً هیچ طرحی برای تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان وجود ندارد.

جزئیات طرح ۲ فوریتی مجلس برای جاماندگان سهام عدالت/تعیین تکلیف جاماندگان تا یک ماه آینده
محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، از تدوین طرح دو فوریتی درباره جاماندگان دریافت کننده سهام عدالت در مجلس خبر داد و گفت: این طرح اعلام وصول شده و پس از تشکیل کمیسیون‌ها به کمیسیون مربوطه برای بررسی بیشتر ارجاع خواهد شد.


وی با بیان اینکه این طرح دارای 8 بند و چند تبصره است، ادامه داد: البته این طرح در 2 بخش، ساماندهی وضعیت موجود دارندگان سهام عدالت و ساماندهی افرادی که از دریافت این سهام جامانده‌اند، تدوین شده است.


نماینده کرمان در مجلس با تاکید براینکه باید ساماندهی درباره سهام عدالت در مجلس انجام شود، افزود: از طریق این اقدام مجلس هم مشکلات بازار سرمایه کاهش پیدا می کند و هم واگذاری‌ها بهتر انجام می شود.


پورابراهیمی با اعلام اینکه برای افرادی که از دریافت سهام عدالت در سال 85 جامانده‌اند و یا پس از آن مشمول دریافت شده‌اند بندهایی آورده شده است، اضافه کرد: در این طرح پیش بینی شده است از 50 درصد سهام دولت و یا واگذاری شرکت‌های جدید به مشمولان سهام عدالت داده شود.


وی تصریح کرد: سعی خواهیم کرد تا یک ماه آینده افرادی که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند را در مجلس تعیین تکلیف کنیم.

سخنگوی ستاد سهام عدالت: فعلاً هیچ طرحی برای تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان وجود ندارد
در همین رابطه اما حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه، در شرایط فعلی هیچ طرح و برنامه‌ای برای تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان وجود ندارد تاکید کرد، هنوز هیچ طرح و برنامه‌ای برای واگذاری جدید سهام عدالت به افرادی که به هر نحو از دریافت این سهام جامانده‌اند وجود ندارد.


وی افزود: آنچه که در ارکان بازار سرمایه و شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می‌شود اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت موجود برای مشمولان فعلی است و برای کسانی که ثبت نام نکرده‌اند هیچ واگذاری جدیدی پیش بینی نشده است.


سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: واگذاری سهام عدالت جدید در صلاحیت ارکان بازار سرمایه نیست و بایستی برای این موضوع در سطح دولت و مجلس تصمیم گیری شود.
فهیمی تاکید کرد، البته این موضوع منوط به وجود هر نوع دارایی برای توزیع بین افرادی است که از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند.

فرصت دولت برای مدیریت مستقیم سهام عدالت
حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در گفت‌وگو با ایسنا همچنین از ادامه فرصت مشمولان سهام عدالت برای انتخاب مدیریت مستقیم سهام عدالت خبر داد و افزود: فرآیند انتخاب مدیریت مستقیم سهام عدالت برای مشمولان فعلا تا جمعه ادامه دارد و پس از آن اعلام خواهد شد این زمان تمدید می‌شود یا خیر. بنابراین مشمولان فرصت دارند تا جمعه با مراجعه به درگاه اینترنتی www.samanese.ir روش مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کنند. در غیر این صورت روش غیرمستقیم برای آن‌ها انتخاب خواهد شد.


به گفته وی بیش از ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تا کنون روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کردند.
سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در ادامه درمورد اختلال در درگاه اینترنتی sahamedalat.ir نیز توضیح داد: این درگاه برای دیدن ارزش واقعی سهام مشمولانی است که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند. این سامانه درحال توسعه و اختلال آن برطرف شده است. سامانه درحال توسعه است.
فهیمی به این سوال که آیا مشمولان همچنان می‌توانند فقط ۳۰ درصد سهام خود را به فروش برسانند، پاسخ داد: ۳۰ درصد مصوبه شورای عالی بورس است و درصدهای بعدی به تدریج اعلام می‌شود.

۵۰۰ هزار نفر سهام عدالت خود را فروختند
سخنگوی سهام عدالت همچنین گفت: حدود 500 هزار سهامدار عدالت سفارش فروش سهام خود را در بانک‌ها به ثبت رسانده اند و به صورت تجمعی تاکنون حدود 200 میلیارد تومان از سهام آن‌ها فروش رفته است.
حسین فهیمی افزود: شورای عالی بورس هر تصمیمی که در زمینه تمدید مهلت ثبت سفارش فروش سهام عدالت به بانک‌ها بگیرد، شنبه اعلام می‌شود.

معامله سهام عدالت تنها از طریق سامانه‌های کارگزاری‌های مجاز
میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران با بیان این مطلب که افرادی که در سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir، گزینه سهامداری مستقیم را انتخاب کردند، می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت هر شرکت کارگزاری از خدمات آن بهره‌مند شوند.
تصریح کرد: طبق ماده 15 دستورالعمل آزادسازی سهام عدالت، شرکت‌های کارگزاری باید خدمات الکترونیکی و سامانه‌های سهام عدالت را برای تمام مشمولین سهام عدالت که آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده اند، ارائه کنند. انتقال این مسئولیت به صنعت کارگزاری بورس باعث شده است که کارگزاران با وجود محدودیت ها، سعی کنند بهترین خدمات را به مشمولین سهام عدالت ارائه دهند.
وی اضافه کرد: از همین رو، با وجود اینکه زیرساخت‌های پیش نیاز با تأخیر در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار گرفت، اما هم اکنون تعداد بیش از صد شرکت کارگزاری با شعبات متعدد در سراسر کشور پذیرای تمام مشمولین سهام عدالت هستند و همزمان با تلاش شبانه روزی، خدمات سهام عدالت را به صورت الکترونیکی ارائه کرده اند.
میرصانعی، در پاسخ به این پرسش که مرجع و فهرست سامانه‌های شرکت‌های کارگزاری چیست، افزود: طبق مصوبات شورای عالی بورس، مرجع دریافت سفارش از مشمولین سهام عدالت شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، هستند. فهرست شرکت‌های کارگزاری، تارنمای اصلی آن‌ها و آدرس سامانه سهام عدالت هر یک از شرکت‌های کارگزاری و فهرست و نشانی شعب آن ها، از طریق تارنمای رسمی کانون کارگزاران به آدرس seba.ir در دسترس عموم قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: هر یک از مشمولین سهام عدالت در صورتی که شماره حساب بانکی معتبر و شماره تلفن همراه به نام خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی ثبت کرده باشند، می‌توانند بدون هیچ پیش شرطی و بدون نیاز به اعلام کد بورسی، به سامانه سهام عدالت هر یک از شرکت‌های کارگزاری که تمایل داشته باشد، وارد شده و سبد سهام خود را مشاهده و مدیریت کند.

گفتنی است؛ پیش از اعلام شده بود مشوولان سهام عدالت تا هشتم خرداد فرصت دارند مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کنند، البته این فرصت تا ۱۵ خردادماه تمدید شده بود. بر این اساس مشمولینی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به بانک یا کارگزاری نسبت به فروش ۳۰ درصد سهام خود اقدام کنند. البته توصیه کارشناسان انتخاب روش مستقیم و نفروختن آن است.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین