پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:11 - 1399/04/17

تشخیص ندادن افتراقی کرونا با آنفلوآنزا نگران کننده است

کارگر آنلاین: رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: نبود تشخیص افتراقی بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزا نگران کننده است. علائم این دو بیماری در ابتدای بروز شبیه به هم است و این موضوع می‌تواند مشکل جدی در نیمه دوم امسال ایجاد کند.

دکتر سید محمد جزایری روز سه شنبه افزود: در اوایل ابتلا، علائم هر دو بیماری غیراختصاصی است و این موضوع برای نیمه دوم سال که احتمالا هر دو بیماری شیوع دارند، هشدار دهنده است.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین دلایلی که چین و ایران، نتوانستند بیماری را به موقع و به طور کامل کنترل کنند، همزمانی دو بیماری و اشتباه گرفتن کرونا با آنفلوآنزا بوده است.

جزایری با اشاره به اینکه هر ساله از اواخر شهریور عفونت آنفلوآنزا در جامعه شایع می شود، افزود: امسال با شیوع مجدد کرونا در این ایام، شاهد ابتلای تعداد زیادی از هموطنان خواهیم بود؛ بنابراین شرایط باید برای تشخیص افترافی این بیماری ها فراهم شود تا دوباره غافل گیر نشویم.

وی ادامه داد: با توجه به گرم شدن هوا، بیماری آنفلوآنزا فروکش کرده و مشکل تشخیص افتراقی این دو بیماری را نداریم اما در فصولی که آنفلوآنزا وجود دارد، مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد خواهد شد.

کرونا کمتر در کودکان دیده می‌شود

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ادامه داد: در مورد ابتلای کودکان به بیماری کرونا صحبت های مختلف و گاه غیرعلمی مطرح می شود که بیماری این افراد را بیشتر از سایرین گرفتار می کند اما مطالعات در این زمینه نشان می دهد که کودکان به دلایل مختلف کمتر دچار این بیماری می شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر هم کودکان مبتلا به بیماری کرونا شوند، کمتر وضعیت جسمانی آنها به سمت وخامت می رود، گفت: اگر چه هنوز زود است تا علت دقیق کمتر مبتلا شدن کودکان، مشخص شود اما تئوری های علمی اثبات شده تاکنون، موید این نکته است که درگیری سنین زیر ۱۸ سال با این بیماری به شدت بزرگسالان نیست.

جزایری افزود: بر اساس یک تئوری علمی میزان بیان ژن گیرنده های سلولی که سبب اتصال به ویروس کرونا در کودکان می شود، پایین تر از بیان آن در بزرگسالان است. در تئوری دیگری بیان شده که چون سیستم ایمنی در این سنین هنوز به بلوغ کامل نرسیده، عوارض و شدت این بیماری که به دلیل "بیش فعالی" سیستم ایمنی و حتی مرگ و میر به آن می انجامد، در کودکان کمتر دیده شده و در نتیجه حتی در صورت ابتلا بیماری آنان در اغلب موارد به وخامت نمی انجامد.

جزایری تاکید کرد: هرچند در اطفال و افراد کمتر از ۱۸ سال بیماری کرونا کمتر مشاهده می شود اما این موضوع به این معنی نیست که آنان توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند و با این کار خود و دیگران را به خطر بیاندازند.

کودکان، بهترین عامل سرایت عفونت کرونا به سایرین

وی اظهار داشت: کودکان یکی از بهترین راه های سرایت عفونت بسیاری از بیماری های تنفسی از جمله کووید - ۱۹ هستند. افراد مستعد بیماری مانند سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای که با کودکان در تماس هستند، می توانند دچار عفونت شده و به عبارتی مبتلا به بیماری کرونا شوند.

جزایری افزود: عفونت ممکن است در خیلی از افراد رخ دهد، ولی منجر به بیماری نشود. بین این دو تفاوت وجود دارد. به عبارتی هر عفونتی به معنی بیماری در افراد نیست.

این میکروب شناس بیان داشت: برخی افراد دارای میکروب، ابتلا و عفونت هستند ولی به دلایلی مختلف به خصوص داشتن سیستم ایمنی خاص بدن خود، علائمی از بیماری ندارند. به عبارتی اجازه فعالیت به این ویروس یا میکروب برای عرض اندام داده نمی شود. در این افراد، ویروس به طور مداوم در ترشحات بدن ریزش داشته و ضمن بی علامت بودن فرد، قابل انتقال به دیگران است؛ بنابراین کودکان در عفونت های ویروسی و به خصوص کرونا، بهترین روش انتقال عفونت و بیماری هستند.

جزایری گفت: روند ابتلا به بیماری کرونا در روزهای اخیر در کودکان افزایش چشمگیری نیافته و به عبارتی روند ابتلا به این بیماری در کودکان بدتر نشده است. البته این موضوع به این معنی نیست که کودکان اصلا بیماری را نمی گیرند، کودکان معمولا به نوع خفیف و بدون علامت کرونا مبتلا می شوند.


 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین