پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:19 - 1399/04/19

ساختار ایران خودرو شکسته شد+جزییات

متاسفانه در ساختار سیاسی صنعت خودرو، شرکت های خودروسازی محل جولان نورچشمی هایی است که انتصاب برخی از آنان محیرالعقول است. نه سن و سال می شناسد و نه مرد و زن.
کارگر آنلاین :  تجربه نشان داده طی سالیان متمادی فرآیند جذب نیرو، استخدامات و انتصابات در شرکت های خودروسازی چندان نظام مند، اصولی و کارآمد نیست. حضور آقازاده ها، وابستگان و نزدیکان مسئولین دولتی و حاکمیتی در سطوح مختلف شرکت های خودروسازی یکی از مصادیق روشن این ساختار معیوب است. این در حالی است که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های مطرح کشور پشت درهای شرکت های خودروسازی در حسرت کار هستند. برآیند این ساختار از یک طرف نخبه کشی ملی و از طرف دیگر آقازاده سالاری است.
 
بخشی از عقب افتادگی صنعت خودرو را معلول همین موضوع است. متاسفانه در ساختار سیاسی صنعت خودرو، شرکت های خودروسازی محل جولان نورچشمی هایی است که انتصاب برخی از آنان محیرالعقول است. نه سن و سال می شناسد و نه مرد و زن. اینکه یک خانمی با سفارش یک سخنگو در سن 49 سالگی استخدام می شود؛ اینکه یک جوان 25 ساله به واسطه ارتباطات پدرش با فلان مسئول در یک پست مهم نظارتی سمت می گیرد؛ اینکه برادر فلان مسئول حاکمیتی از همدان به یکباره عضو هیئت مدیره شرکت خودروسازی می شود؛ اینکه به سفارش یک مدیرعامل یک خانم مسئول خزانه داری می شود و تمام امور مالی را در اختیار می گیرد؛ و ده ها مورد دیگر شواهدی دال بر همین رویه است. صنعت خودرو و شرکت های خودروسازی جای اینچنین افرادی نیست. بلکه جای وزیری ها در آتوواز روسیه؛ ضامن ها در فورد آمریکا؛ محمدیان ها در رنو فرانسه و صدها ایرانی مشغول در شرکت های خودروسازی مطرح دنیا است. 
 
این مسائل، حقایق تلخ صنعت خودرو کشور است که هر مدیرعاملی به تناسب گرایشات سیاسی، اقتصادی و عمق اهداف راهبردی ش در صنعت، به این موضوع دامن زده است. البته در دوران مختلف این مسئله با فرازونشیب همراه بوده است. به طور مثال در دوران مدیریت جدید ایران خودرو، فرشاد مقیمی در کمتر از یک سال از آغاز مدیریت ش نشان داده که کمتر از دیگران به این ساختار معیوب اعتقاد دارد و لذا تلاش کرده تا انتصابات در ایران خودرو را در چارچوب یک ساختار نظام مند سروسامان دهد.
 
نشکیل کارگروه انتصابات در دی ماه 1398 ابتکار اصولی فرشاد مقیمی بوده تا بتواند از این طریق افراد شایسته، ذی صلاح و مرتبط با حوزه تخصصی شان را در ترکیب اعضای هئیت مدیره و مدیریت ارشد شرکت های مختلف منصوب کند. شاید مقیمی به طور صد درصد در این راه طی کمتر از یک سال گذشته موفق نشده باشد ولی نفس این اقدام مبارک وی، یک ساختارشکنی نسبت به رویه های گذشته است که می بایست مورد حمایت دلسوزان صنعت خودرو قرار گیرد و نکات ضعف آن اصلاح و نقاط قوت تقویت گردد.
 
اعضای اصلی این کارگروه نماینده مدیرعامل، مدیر خدمات مدیران ایران خودرو و مدیر مربوط به هلدینگ موردنظر است. طبق بررسی های صورت گرفته حاصل تصمیمات این کارگروه:
 
173 انتصاب نفر؛
 
کاهش میانگین سن مدیران از 52 به 48 سال؛
 
تقلیل اعضای هیئت مدیره شرکت های غیربورسی از 5 عضو به 3 عضو؛(که در این شرکت ها فقط یک نفر عضو موظف و مابقی غیرموظف هستند.)
 
کاهش اعضای هیئت مدیره موظف شرکت های بورسی به 2 عضو موظف؛
 
78 درصد از مدیران از بدنه گروه ایران خودرو؛ 4 درصد از ایدرو و مابقی از خارج گروه ایران خودرو منصوب شده اند؛
 
رشد 29 درصدی مدیران با مدرک دکترا؛ 
 
لازم به ذکر است بررسی شایستگی و صلاحیت هر فرد در کارگروه انتصابات ایران خودرو، به طور میانگین 18 ساعت زمان برده است.
 
منبع: خط بازار
 
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین