پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:01 - 1399/04/24

شهروندان ماسک را از مراکز معتبر تهیه کنند

کارگر آنلاین: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شایعات مطرح شده درباره ماسک واکنش نشان داده و از مردم خواست ماسک مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

ایرج حریرچی روز سه شنبه در حاشیه جلسه اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در همدان در جمع خبرنگاران بیان کرد: همچنین ماسک های خانگی و دست دوز برای مقابله با بیماری کرونا مفید است.

وی احتمال داد: برخی مواقع در تهیه ماسک هایی که از طریق دستفروشان به فروش می رسد بهداشت رعایت نشده باشد یا آنها بازیافت شده باشند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: یافته ها و اطلاعات علمی امروز نشان می دهد حتی در صورت کشف واکسن تاثیر ماسک بیش از آن بوده یعنی اگر بیش از ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند از واکسن موثرتر است.

حریرچی ادامه داد: در این جنگ فرسایشی که حداقل یکسال تا کشف واکسن ادامه دارد تاکید می شود شهروندان به استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست ها و رعایت فاصله اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی درباره تاثیر بازگشایی مشاغل در شیوع کرونا گفت: فشار افکار عمومی و رسانه ها بیشتر بر بستن مراکز شغلی، تجاری و علمی است اما در اغلب استان ها بیش از ۴۰ درصد موارد از ابتلا ناشی از دورهمی خانوادگی و حضور در مجالس عروسی و ترحیم، ۵۱ درصد داخل خانوادگی است و  تنها هشت درصد ناشی از مواجهه های شغلی است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با توجه به اینکه دورهمی خانوادگی هیچگونه تاثیر اقتصادی مثبت ندارد از خانواده ها انتظار می رود این از برگزاری مراسم های عروسی و عزا و دورهمی ها به عنوان کانون شیوع کرونا پرهیز کنند.

حریرچی بیان کرد: همدان از استان های موفق در مقابله با بیماری کرونا بوده که این موفقیت ناشی از رفتارهای بهداشتی صحیح مردم و سیاست های منسجم اتخاذ شده از سوی استاندار، مسوولان و دانشگاه علوم پزشکی بوده به گونه ای که میزان ابتلا به کرونا در همدان یک سوم میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت پیچیده ویروس کرونا هم اینک نگرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان و شهرستان هایی است که کمتر به این ویروس مبتلا شده اند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در برخی استان ها نظیر همدان و فارس که از استان های موفق در کنترل کرونا بودند به تازگی شاهد افزایش هایی بودیم که با برنامه ریزی های صورت گرفته این روند کنترل شد.

حریرچی با بیان اینکه مناطقی که کمتر به ویروس کرونا مبتلا شدند باید بیش از گذشته هوشیار باشند تاکید کرد: همچنین برخی مناطق جغرافیایی نظیر روستاها و شهرهای کوچک که شیوع کمتری داشته یا گروه سنی کودک و مُسن که به خاطر خارج نشدن از منزل ابتلای کمی داشتند اگر این مقاومت و موفقیت حاصل شده را به علت خستگی بشکنند ویروس با شدت بیشتری مردم این مناطق را درگیر می کند.

وی گفت: مداخلات محدود و جزیی در مقابله با ویروس تاثیر چندانی ندارد بنابراین مداخلات باید با شدت متوسط و بالا باشد.

حریرچی با بیان اینکه هم اینک زمان مناسبی برای سفر به ویژه دسته جمعی نیست گفت: در حال حاضر شاهد مسافرت مردم از مناطق قرمز به استان هایی که وضعیت سفید و زرد دارند هستیم که درخواست می شود ساکنان مناطق قرمز کرونایی در استان خود بمانند و آلودگی را به جای دیگر منتقل نکنند.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر تا ۲۳ تیر ۹۹ در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۳۲ نفر رسیده است .

چند روز گذشته در فضاهای مجازی شایعه شد که برخی ماسک های استفاده شده را دوباره شسته و اتو زده و به فروش می رسانند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین