پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:07 - 1399/04/24

پرداخت هزینه‌های ازدواج و کفن و دفن غیرحضوری می‌شود/

خبر مهم تامین اجتماعی برای بیمه شدگان+غیر حضوری شدن دو خدمت دیگر

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: راه‌اندازی سامانه‌های استعلام اعتبار دفترچه بیمه‌شدگان و منتفی شدن تمدید اعتبار دفترچه‌ها باعث کاهش 38 میلیون مرتبه مراجعه بیمه‌شدگان به شعب تأمین اجتماعی شده است که شامل 40 درصد از کل مراجعات مردم به این سازمان است.
به گزارش کارگر آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «مصطفی سالاری» با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما اظهار داشت: در ماه‌های آینده استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی جایگزین دفترچه‌های کاغذی خواهد شد و انتظار داریم که با حذف کامل دفترچه‌ها حدود 18 درصد دیگر از مراجعات به شعب و کارگزاری‌ها کاهش یابد.
 
سالاری اجرای راهنماهای بالینی و پیشگیری از تداخلات دارویی را از دیگر مزایای استفاده از سامانه نسخه الکترونیک برشمرد و گفت: با بهره‌برداری کامل از این سامانه و حذف دفترچه‌های کاغذی پیش‌بینی می‌کنیم که 20 تا 30 درصد از هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی در حوزه مراکز درمانی طرف قرارداد کاهش یابد که منابع حاصل از این صرفه جویی برای گسترش پوشش خدمات درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
وی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه خدمات غیر حضوری طی ماه‌های آینده بخش دیگری از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بدون نیاز به مراجعه حضوری مردم قابل انجام خواهد بود و در مجموع پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم برای کاهش 75 درصدی مراجعات تا پایان سال انجام شده است.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را از مهمترین تعهدات و اولیت‌های این سازمان برشمرد و گفت: با پرداخت منظم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اطمینان خاطر و اعتماد جامعه تحت پوشش و مراکز درمانی نسبت به سازمان تأمین اجتماعی افزایش می‌یابد.
 
سالاری در ادامه درباره وضعیت سازمان تامین اجتماعی در ایام کرونا گفت: ماهانه ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سازمان تامین اجتماعی هزینه می‌شود که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن برای ارائه خدمات درمانی به جامعه تحت پوشش هزینه می‌شود.
 
وی افزود: از سه منظر تحت تاثیر کرونا قرار گرفتیم؛ نخست کاهش درآمدهای بیمه‌ای است. وقتی فضای کسب و کار منفی و تعداد شاغلین کاهش می‌یابد، شمار بیمه پردازان نیز کمتر می شود، لذا درآمد ما کاهش مییابد و حتی پیش آمد که درآمد ما در یک ماه تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم کاهش یافت.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بخش درمان نیز از این پیشامد متاثر شد گفت: مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی را شاهد بودیم و حدود ۱۴ درصد از مبتلایان به مراکز درمانی ما مراجعه کردند که محدود به بیمه شدگان خودمان نبود و هرشخصی مراجعه می کرد او را می پذیرفتیم و رایگان درمان می کردیم.
 
سالاری افزود: سوم، بیمه بیکاری بود. در شرایط عادی تقریبا ماهانه ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند که با شیوع کرونا حدود ۶۸۰ هزار نفر به این فهرست در فروردین ماه افزوده شد. بخش عمده مقرری بیمه بیکاری این افراد پرداخت شده است.
 
وی درباره میزان درآمدهای سازمان تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد این منابع درآمد بیمه‌ای است و از کسورات بیمه‌ای و حق بیمه‌هایی است که دریافت می کنیم. از حقوق هر فرد معادل ۳۰ درصد کسر می‌شود که هفت درصد را بیمه شده و ۲۳ درصد را کارفرما می پردازد. پیش بینی ما این است که درآمد ماهانه ما به طور میانگین در سال ۹۹ به ۱۲ هزار میلیارد تومان می رسد.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز از سود سهام و سرمایه گذاریها وصول می‌کنیم و مابقی از محل مطالبات معوق و .... باید تامین کنیم. امسال با برنامه ریزی‌های صورت گرفته مشکلی در تامین منابع نخواهیم داشت.
 
سالاری درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و اینکه آیا شامل از کارافتادگان نیز می‌شود یا خیر؟ گفت: مستمری بگیران را مشمول متناسب‌سازی کرده‌ایم و از اول مرداد با تامین ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکتها که با دستور رئیس جمهوردر راستای تسویه بخشی از مطالبات سازمان صورت گرفت اعمال و اجرایی خواهد شد.
 
وی افزود: این اتفاق در ۱۶ ـ ۱۷ سال گذشته بی سابقه بود. کسی که ۳۰ سال سابقه کار دارد و در سال ۹۸ کمتر از یک میلیون  و ۶۰۰ هزار تومان دریافت میکرده است و حداقلی بگیر بوده حقوقش با احتساب افزایش سنواتی به دو میلیون و 750 هزار تومان می رسد و اگر ۳۵ سال سابقه کار داشته و همان مبلغ را میگرفته حقوقش به سه میلیون تومان میرسد.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت کمک هزینه ازدواج و کفن و دفن نیز گفت: خوشبین هستیم طی سه چهار هفته آتی با اتصال به سامانه ثبت احوال دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشد و ما بلافاصله بعد از دریافت اطلاعات ثبت احوال این مبالغ را پرداخت کنیم.
 
سالاری با اعلام اینکه امیدواریم تا پایان بهمن ۷۵ درصد مراجعات مردم به شعب و کارگزاری ها کاهش یابد گفت: به سمت تحول دیجیتال حرکت می‌کنیم.
 
وی درباره واگذاری شستا نیز گفت: ۱۰ درصد شرکتهای شستا در بورس واگذار شده  و سازوکار خودش را دارد. هفته جاری برای هیئت امنا طرحی فرستادیم که از محل منابع حاصله سهام غیرمدیریتی و نهایتا تا ۳۰ درصد سهام خوب و برتر خریداری شود که وارد بنگاه‌داری نشویم. تا هم اندوخته بیمه شدگان حفظ شود و هم مدیریت هیچ شرکتی برعهده ما نباشد که تاکید دولت و اقتصاددانان است و عقل حکم می‌کند از بنگاه داری خارج شویم و تامین اجتماعی به وظایف ذاتی خودش بپردازد. قطعا شرکت داری به نفع ما نیست.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا اظهار کرد: وزیر رفاه از ابتدای ورودش به وزارت رفاه روی این مسئله حساسیت داشت، برای کاهش مشکلات این مسیر تلاش‌هایی صورت گرفته است منتها شرکت داری دولتی و عمومی آفاتی دارد که می‌توان آن را کاهش داد ولی به صفر نمی رسد. با خروج از شرکت‌داری برخی رانتها و دریافت حقوق‌های غیرمتعارف و ... از بین می‌رود.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین