پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:37 - 1399/05/18

خبر خوش مجلس؛جزییات ۳ برابر شدن یارانه‌های نقدی

آذرماه سال ۸۹ وقتی نخستین یارانه نقدی به حساب خانوار‌ها واریز شد، ۴۰ هزارو ۵۰۰ تومان برای خودش ارج و قربی داشت، بعدش هم شد ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان تا بار بیشتری از روی دوش مردم بردارد.
کارگر آنلاین : آذرماه سال ۸۹ وقتی نخستین یارانه نقدی به حساب خانوار‌ها واریز شد، ۴۰ هزارو ۵۰۰ تومان برای خودش ارج و قربی داشت، بعدش هم شد ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان تا بار بیشتری از روی دوش مردم بردارد. اما این ۴۵ هزاروخرده‌ای هرسال درجا زد و در عوضش تورم روزبه‌روز بالا رفت تا امروز که با پول یارانه درنهایت می‌توانیم ۱۵ تا نان سنگگ خشخاشی بخریم.
 
 
چند سالی هست که صحبت افزایش یارانه نقدی از این طرف و آن‌طرف به گوش می‌رسد، ولی هنوز کسی نمی‌داند که قیمت حقیقی یارانه باید چقدر باشد. اگر با دلار حساب کنیم، یارانه سال ۸۹ معادل ۴۰ دلار بازار آزاد بود. پس با دلار ۲۰ هزار تومانی الان، یارانه باید ۸۰۰ هزار تومان باشد.
 
چرا یارانه نقدی ۱۲۰ هزار تومانی؟
اگر با پراید حساب کنیم یک قیمت و اگر با مسکن یا طلا حساب کنیم یک قیمت دیگر می‌شود. در مجلس، ولی این روز‌ها صحبت از به‌روز کردن یارانه بر اساس قیمت بنزین آزاد است.
 
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس، گفته است نمایندگان روی طرحی کار می‌کنند که بر اساس آن دولت موظف می‌شود به هر ایرانی معادل ۴۰ لیتر بنزین آزاد یارانه بدهد. یعنی با بنزین لیتری ۳۰۰۰ تومان، یارانه نقدی می‌شود ۱۲۰ هزار تومان و هروقت بنزین گران شود، یارانه هم اضافه خواهد شد. مردم می‌توانند این یارانه را به‌صورت بنزین یا پول نقد دریافت کنند.
 
اگر این طرح تصویب شود، یارانه نقدی بعد از ۱۰ سال به‌روز خواهد شد. البته این وسط سد بزرگی وجود دارد؛ کسری بودجه.  حالا باید بنشینیم و ببینیم مرحله اول این طرح در مجلس چه سرانجامی پیدا می‌کند تا بعد برسیم به مرحله دولت و اجرایی شدن آن.
 
 
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از طرح تأمین کالاهای اساسی را تشریح کرد.
 
به گزارش کارگر آنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،با اشاره به جزئیاتی از طرح مجلس برای تأمین کالاهای اساسی، گفت: یکی از محورهای طرح این اختصاص اعتبار و واریز آن به حساب کارت‌های بانکی افراد است که از این طریق بتوانند کالاهای اساسی ومایحتاج خودشان خریداری کنند.
 
وی اضافه کرد: طبق طرح تأمین کالاهای اساسی، اعتبار اختصاص یافته به کارت‌های بانکی افراد که شامل سرپرستان خانوار و یارانه‌بگیران است، نقدی و نیز در قالب یارانه غیرنقدی به حساب‌شان واریز می‌شود.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: براساس یارانه غیرنقدی که به حساب سرپرستان خانوار و در فواصل زمانی مختلف واریز می‌شود، امکان خرید کالاهای اساسی و مواد غذایی برای خانوارها از مراکز خرید معتبر دارای کد اقتصادی فراهم خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی تأکید کرد: معتقدم این طرح کمک موثری به اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری‌‍‌شان می‌کند، مجلس نیز پس از تصویب این طرح و قانونی شدن آن، نظارت‌های دقیق و کارآمدی بر اجرای این قانون در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خواهد داشت.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طرح تأمین کالاهای اساسی که در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شد، روند تصویب آن در یکی از جلسات هفته آینده مجلس آغاز خواهد شد.
 
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین