پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:33 - 1399/05/23

گرانفروشی مصالح ساختمانی مسکن را گران کرد!

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کشور تورم است و دولت در تلاش است تا تاثیر تورم را بر روی افزایش قیمت‌ها در بازار مخفی نگه دارد.

به گزارش کارگر آنلاین ،نوید ایزد پناه عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ، در خصوص دلایل گرانی مصالح ساختمانی اظهار کرد: مصالح ساختمانی در کشور به دلایل مختلفی از جمله تورم و گرانی افزایش قیمت  پیدا می‌کنند که هر دو موضوع مستقل از یکدیگر هستند.

وی افزود: تورم به معنای افزایش عمومی قیمت‌ها به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی موجود در اقتصاد است، اما گرانی به دلیل کمبود یک کالا در بازار و برآورده نشدن تقاضا‌ها نسبت به آن کالا رخ می‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان کرد: دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و فولاد در کشور گرانی نیست چراکه هیچ کمبودی در این خصوص در بازار‌های داخلی دیده نمی‌شود.
 
ایزد پناه ادامه داد: هم اکنون مصالح ساختمانی به اندازه‌ی کافی در کشور وجود دارند و دولت نیز در این زمینه دخالت‌های بی مورد و بیش از حد دارد و همین موضوع موجب شده تا سطح تورم و قیمت‌ها در یک خط موازی حرکت نکنند.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کشور تورم است و دولت در تلاش است تا تاثیر تورم را بر روی افزایش قیمت‌ها در بازار مخفی نگه دارد با این وجود اقداماتی که دولت در این راستا انجام می‌دهد موجب ایجاد تلاطم و نا به سامانی در بازار می‌شود.

نرخ طلا مصالح ساختمانی فلزی را هم تغییر می دهد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد: قیمت مصالح ساختمانی فلزی بر اساس قیمت طلا نوسان می‌گیرند، همچنین طلا نیز از نرخ دلار و اُنس جهانی تاثیر می‌گیرد، در نتیجه تمام نوسان‌هایی که در نرخ دلار و اُنس جهانی ایجاد می‌شود به طور مستقیم در مصالح ساختمانی فلزی تاثیر می‌گذارد.

ایزد پناه با اشاره به سیاست اشتباه دولت در کاهش قیمت مصالح ساختمانی ابراز کرد: دولت در راستای کاهش قیمت مصالح ساختمانی باید تورم را در کشور کنترل کند، اما روش اشتباهی را پیش گرفته به این صورت که، با ورود به بخش عرضه در بازار، موجب اختلال در بازار‌ها و افزایش قیمت‌ها شده است.

به گفته وی؛ سخت‌ترین قسمت تنظیم بازار قیمت گذاری است که دولت هیچ کشوری به این بخش ورود نمی‌کنند و آن را بر عهده تولید کننده و فعالان بازار گذاشته اند، همچنین این روند باید در کشور ما نیز در راستای کاهش قیمت‌ها رعایت شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: بانک مرکزی سالیانه نرخ تورم و میزان نقدینگی را اعلام می‌کند که این نرخ‌ها در اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارند همچنین دولت قیمت مصالح ساختمانی را بر اساس این نرخ‌ها اعلام می‌کند که موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها می‌شود، در صورتی که افزایش نرخ نقدینگی و تورم نباید از سوی مردم جبران شود.

مقصر دپو شدن مصالح ساختمانی سیاست‌های اشتباه دولت است

ایزد پناه گفت: موضوع دیگر این است که سیاست‌های دولت برای قیمت گذاری مصالح ساختمانی اشتباه است که هر دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده از این سیاست اشتباه ضرر می‌کنند و در همین راستا تولید کنندگان هیچ تمایلی به عرضه محصولات خود ندارند.

وی اظهار کرد: پس بدین ترتیب زمانی که تولید کنندگان تمایل خود را به دلیل تضاد میان هزینه‌های تولید و قیمت نهایی نسبت به عرضه کالا از دست می‌دهند، اقدام به دپو کردن کالا‌های نهایی و عرضه آن‌ها پس از گران‌تر شدن قیمت‌ها در بازار می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: همان طور که اشاره شد هر دو بخش تولید کننده و مصرف کننده از افزایش قیمت‌ها ضرر می‌کنند، اما در صنعت مصالح ساختمانی، تولید کنندگان بیشتر از مصرف کنندگان از این موضوع ضرر می‌کنند چراکه مصرف کننده افزایش قیمت را بر روی مسکن می‌کشد و این ضرر را تا حدودی جبران می‌کند.

ایزد پناه ادامه داد: سیاست‌های اشتباه دولت از یک سو و عرضه نکردن آن‌ها به دلیل دپو از سوی دیگر موجب افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار شده است.

وی در پایان عنوان کرد: یک اکوسیستم قیمت گذاری توسط دولت در کشور در حال اجرا است که متاسفانه اشتباهاتی در آن وجود دارد، اما دولت سال هاست که با این اکوسیستم اشتباه در حال قیمت گذاری انواع کالا است.

ایزد پناه بیان کرد: با تمام این تفاسیر دولت باید تغییراتی در این زمینه و نحوه قیمت گذاری انواع کالا ایجاد کند همچنین به بخش خصوصی میدان بدهد و از فعالیت‌های خود در این خصوص بکاهد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین