پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:09 - 1400/06/31

توانایی ریکاوری بدن؛ مسئله ای مهم درباره سلامت همه ی ما

کارگر آنلاین/زمانی که نتیجه آزمایش چکاپ شما منفی است ولی با این حال شما احساس خوبی ندارید باید توانایی و سرعت ریکاوری بدنتان را افزایش دهید.

همه ما قبل از هر چیزی به دنبال سلامت جسم و روح خود هستیم اما گاهی اوقات موارد مهمی هستند که آن ها را به دست فراموشی می سپاریم و توجهی به آن ها نداریم. این یک سناریوی کاملاً رایج است که هزاران بار در طول روز در کل جهان اتفاق می افتد و حتی ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد. مثلا برای چکاپ معمولی به پزشک مراجعه می کنید، او هم یک نمونه کامل از آزمایش های مختلف را از شما می گیرد و هیچ چیز غیر طبیعی پیدا نمی کند و در نتیجه شما فکر می کنید که همه چیز عالی است.


راز فراموش شده در مورد سلامتی یا همان قابلیت ریکاوری بدن

قبل از وجود تلفن ها، موبایل، کامپیوتر، برق و حتی دستشویی های مدرن، ما باز هم زندگی می کردیم، نفس می کشیدیم، غذا می خوردیم، می خوابیدیم، حرکت می کردیم، حمام می کردیم و هزاران کار دیگر انجام می دادیم اما در دنیای امروز، نیازهای متفاوتی نسبت به گذشته داریم. مثلا نیاز داریم که خودمان را با آب و هوا وفق دهیم، مواد غذایی را به گونه ای متفاوت تامین کنیم، مراقب چیز های خطرناک باشیم.

تعریف خاصیت انعطاف پذیری و یا قابلیت ریکاوری، توانایی قدرتمند بودن ، سالم بودن و موفق بودن است. سالم بودن به این معنا نیست که شما هرگز بیمار نشوید، صدمه نبینید یا ضعیف نگردید؛ بلکه به معنای این است که بتوانید بعد از یک استرس یا واقعه بد، دوباره خودتان را بازیابی کنید.


ما از بخشی از ظرفیت خود استفاده می کنیم

متخصصان بر این عقیده هستند اینکه ما چه مقدار از خودمان کار می کشیم، بسته به ظرفیت بدنی مان دارد. ما می توانیم این ظرفیت را گسترده کنیم. به عنوان مثال قلب و ریه های ما می تواند ظرفیت خود را چهار برابر از حد نیاز گسترش دهد. البته با افزایش سن، این خاصیت انعطاف پذیری و توانایی ما برای گسترش ظرفیت کاسته می شود.

بسیاری از افراد این کاهش ریکاوری و انعطاف پذیری را به عنوان یک روند طبیعی در پیری می پذیرند و بر این عقیده هستند که این موضوع در کنترل آن ها نیست و نمی توان برای آن کاری انجام داد اما بعضی دیگر سعی دارند رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تعادل ببخشند.


هدف ما افزایش سلامت نیست، بلکه افزایش قدرت ریکاوری است

بسیاری از بیماران و یا کسانی که برای مشاوره به افراد متخصص مراجعه می کنند ، مشکلشان این است که یک شب غذای غلط و اشتباه می خورند و در نتیجه مفاصل آنها مانند همیشه انرژی ندارد . به همین دلیل خواب مناسب و با کیفیت شبانه را از دست می دهند و در نتیجه روز بعد نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند . این گونه فردای آن روز باید بیشتر از قبل کار کنند و همین موضوع ادامه پیدا می کند و چند ماه طول می کشد تا فرد دوباره بتواند ریکاوری شود .

هدف اصلی این است که افراد دوباره به سطح پایه و اساسی خود برگردند . یعنی دوباره انعطاف پذیری خود را از نو بسازند و بتوانند هم از لحاظ مالی ، هم جسمی ، و هم ذهنی و روانی زندگی سالمی داشته باشند . این معنای واقعی انعطاف پذیری و قدرت بالای ریکاوری است .



سیستم ایمنی را تقویت کنید

سیستم ایمنی یک جزء اساسی برای افزایش انعطاف پذیری است زیرا از ما در برابر پاتوژن ها و عوامل محیطی مضر مراقبت می کند و در نتیجه از بیماری های مزمن و حاد جلوگیری می کند. اگر سعی کنیم که سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم، راحت تر می توانیم با چالش های زندگی روبرو شویم.


مراقب گوارش خود باشید

در سطح پایه و اساسی، سیستم گوارش ما غذاها را به اجزای کوچکتر تبدیل می کند و مواد مغذی را جذب می کند. 70 درصد سیستم ایمنی ما وابسته به سیستم گوارش می باشد. پس باید اول از همه به دنبال رژیم غذایی مناسب، مواد گیاهی پرخاصیت و مکمل ها باشیم که ما را قوی و مقاوم نگه دارد.


دوری از قند و شکر فراوری شده

مصرف قند بالا عاملی برای چاقی، دیابت نوع دو، سندروم متابولیک و سرطان است. به همین دلیل افراد باید از مصرف شکر و قند فرآوری شده دوری کنند. اگر عاشق شیرینی هستید، به جای آن از قند و شکر طبیعی مثل عسل خام ، شکر، نارگیل، شیره گیاهی یا میوه ها استفاده کنید اما مراقب باشید که در مصرف آن ها هم زیاده روی نکنید.


دوری از غذاهای فراوری شده

بسیاری از غذاهای فرآوری شده سرشار از شکر سفید و نمک سفید ، آرد سفید و روغن های مضر هستند . این روغن ها عاملی برای مشکلات قلبی عروقی می باشند . پس بهتر است تا جایی که می توانید از مواد غذایی طبیعی و غیر فرآوری شده استفاده کنید .


مصرف روزانه سبزیجات

سبزیجات برگدار با رنگ تیره ، منبع غنی از مواد مغذی هستند و سلامت استخوان را حفظ می کنند و دوباره سلامت را به مغز ، گوارش و قلب و عروق و تعادل قند خون برمی گرداند.


مصرف پروتئین به اندازه کافی

منابع پروتئینی با کیفیت راهی برای سلامت ، رشد و ترمیم تولید هورمون های مناسب ، سلامت سیستم ایمنی ، عملکرد مناسب مغز و تولید انرژی هستند و منابع غذایی پروتئین مثل لوبیا ، عدس ، آجیل ، دانه های گیاهی، تخم مرغ ، گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، ماهی و سبزیجات پروتئین کافی دارند . اگر باز هم نتوانستید این مواد غذایی را تهیه کنید ، می توانید از پودر پروتئین استفاده کنید.


خواب

خواب مهمترین کار در روز است زیرا بدن ما استراحت می کند و هم از لحاظ ذهنی و هم جسمی دوباره ریکاوری می شود، سلول ها دوباره تولید می شوند و شفابخشی اتفاق می افتد، و تعادل هورمونی رخ می دهد. پس سعی کنید عادات سالم خواب را در خودتان ایجاد کنید.


کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

همه ما در طول روز درگیر مواد شیمیایی مختلف از جمله آلودگی هوا ، پلاستیک ، محصولات مراقبتی، محصولات پاک کننده لباس و غیره هستیم و تمام این ترکیبات ممکن است حس سلامت ما را به هم بریزند . پس بهتر است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را بکاهید .


ورزش

ورزش منظم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را می کاهد و خواب ما را بهبود می بخشد. اگر بیرون از منزل ورزش کنید و در طبیعت باشید، فواید آن افزایش پیدا می کند. فرقی ندارد چه ورزشی انجام دهید، در هر صورت باید آن را به یک عادت منظم تبدیل کنید.


مراقبت از سلامت مغز

تغذیه و خون رسانی به مغز از ابتلا به بیماری های عصبی و نورونی جلوگیری می کند و به سلامت مغز ما کمک می کند. مواد غذایی را بخورید که برای سیستم عصبی مناسب هستند و استرس را کنترل می کنند، مثل ویتامین های ب، پروتئین و چربی های سالم و مواد گیاهی که خاصیت انعطاف پذیری بدن ما را بالا می برند.


سم زدایی بدن

بدن ما به طور مداوم سم ها را از خودش خارج می کند. سم زدایی یک فرایند طبیعی است. راه های مختلفی وجود دارد که به بدن کمک می کند تا سم های بیشتری را خارج کند که یکی از آن ها رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم است.

اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بانک رفاه کارگران