تاریخ : 11:18 - 1400/07/24
کد خبر : 1025998
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

علت چه بود/چرا نهاده‌های دامی دولتی سر از بازار آزاد در می‌آورد؟

علت چه بود/چرا نهاده‌های دامی دولتی سر از بازار آزاد در می‌آورد؟

اقتصادی/یک تامین کننده نهاده‌های دامی با انتقاد از اصرار بر توزیع نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه بدون رفع اشکالات این سامانه و عدم نظارت بر فرآیند توزیع نهاده‌های دامی از طریق بازارگاه گفت: اصرار بر توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه ای که نظارتی بر فرآیند توزیع در آن صورت نمی‌گیرد موجب شده تا شاهد باشیم نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده در بازار آزاد با قیمت‌های کلان به فروش برسد.

محمدرضا وجدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: سامانه بازارگاه می‌تواند منجر به ایجاد نظارت هوشمند در میان تمامی حلقه‌های تامین تا مصرف نهاده‌های دامی شود اما عدم ایجاد بستر سازی موجب شده تا این نظارت صرفا در بخش نخست یعنی همان تامین نهاده‌های دامی خلاصه شود.

  • وی افزود: اگر قرار است بازار نهاده های دامی  به شیوه هوشمند نظارت شود ابتدا باید بستر مناسب برای آن مهیا و سامانه‌ای بر مبنای تجربیات فعالان این عرصه ایجاد شود نه اینکه سامانه‌ای ایجاد کنیم که منجر به  زیاندهی برای تمامی حلقه‌های تامین تا مصرف نهاده‌های دامی شود.
  • این فعال اقتصادی با انتقاد از اصرار بر توزیع نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه بدون رفع اشکالات این سامانه و عدم نظارت بر فرآیند توزیع نهاده‌های دامی از طریق بازارگاه تصریح کرد: اصرار بر توزیع نهاده های دامی از طریق سامانه‌ای که نظارتی بر فرآیند توزیع در آن صورت نمی‌گیرد موجب شده تا شاهد باشیم نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده در بازار آزاد با قیمت های کلان به فروش برسد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط توزیع این اقلام به نحوی است که منجر به تحمیل خسارت‌های کلان به تولیدکننده و واردکننده شده است اما گوش شنوایی برای فریادهای آنها نیست.

  • این واردکننده نهاده‌های دامی با اشاره به مشکلات تجارت در شرایط تحریمی اظهارکرد: واردکنندگان با تحمل سختی‌های فراوان محموله‌های نهاده‌های دامی را تا گمرکات رسانده و از آنجا ترخیص می‌کنند اما این کالاها در خوان هفتم (بازارگاه) به مشکل خورده و به دام می افتند.
  • وجدانی افزود: در حال حاضر محموله‌هایی داریم که به مدت سه هفته در صف انتظار برای فروش بوده‌اند و هزینه‌های کلان انبارداری به واردکنندگان تحمیل شده است اما امکان توزیع آنها از طریق سامانه بازارگاه وجود ندارد و این در حالیست که در آن سوی زنجیره، تولیدکنندگان گوشت قرمز و سفید امکان ادامه فعالیت را به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی ندارند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر ضرورت گستره فرآیند نظارت در سامانه بازارگاه خاطرنشان کرد: اگر نظارت بر فرآیند توزیع نهاده‌های دامی صورت بگیرد بدون تردید شاهد بروز مشکل برای تولیدکنندگان و فعالان صنایع دام و طیور نخواهیم بود و کالایی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده است با نرخ آزاد در بازار سیاه به فروش نمی رسد.

انتهای پیام