تاریخ : 12:50 - 1400/07/24
کد خبر : 1026594
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

هفت خاصیت گیاه عجیب/ چسب زخم طبیعی و جوان‌کننده

هفت خاصیت گیاه عجیب/ چسب زخم طبیعی و جوان‌کننده

کارگرآنلاین|علت اینکه اسم پنیرک برای یک گیاه با گلهای بنفش که اغلب در دشتها می‌روید انتخاب شده است، مغز و دانه‌های این گل است که لعابی شبیه به پنیر دارد.

  • بعضی گیاهان دارویی هستند که کمتر اسم آنها را شنیده‌ایم و به همین خاطر شاید اصلا از خواص درمانی آنها را هم اطلاع نداشته باشیم. گل پنیرک با اسم علمی Malva sylvestris از آن دست گیاهان دارویی است که خواص بسیاری دارد. بعضی راجع به فایده ضدالتهابی و تقویتی پنیرک برای سیستم ایمنی شنیده‌اند. اما اگر می‌خواهید پنیرک را بهتر بشناسید و از این به بعد در کابینت دمنوش‌های خود از خواص آن بهره‌مند بشوید، مطلب زیر را از دست ندهید.
  • پنیرک چه شکلی است؟

بر خلاف اسمش، گل پنیرک اصلا شبیه پنیر نیست. علت اینکه این اسم برای یک گیاه با گلهای بنفش که اغلب در دشتها می‌روید انتخاب شده است، مغز و دانه‌های این گل است که لعابی شبیه به پنیر دارد.

پنیرک بومی غرب اروپاست اما در دشتهای کشور ما هم زیاد پیدا می‌شود. این در گلهای 60سانتی‌متری به صورت صنعتی به ژل و کرم و به صورت سنتی به شکل دمنوش درآمده و مصرف می‌شوند.

پنیرک برای ترمیم سریع زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از خارش پوست، درمان سردرد، سرفه و التهاب مجاری تنفسی استفاده می‌شود.


بیشتربخوانید/میوه بی رحم ۴ کیلویی پاییز/قاتل فشارخون،گرفتگی عضلات،یبوست،بهبود بینایی چشم و ۶ خاصیت درمانگری


 

چسب زخم طبیعی

اگر در کوه و دشت جایی از بدنتان دچار جراحت و خونریزی شد، برگ پنیرک را به صورت باند روی جای زخم استفاده کنید. مواد شیمیایی موجود در برگ پنیرک  زخم را سریعتر خوب کرده و درد و التهاب آن را هم کاهش می‌دهند.

سیستم ایمنی را به پنیرک بسپارید

مصرف برگ و دانه‌های پنیرک به صورت دمنوش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ضدالتهاب گیاهی

روغن پنیرک را می‌توانید روی مفاصل و عضلات دردناک استفاده کنید تا درد آنها را کاهش بدهد.

سایر تحریکات پوستی مثل گزیدگی، خارش، سوختگی و... نیز با پماد و ژل پنیرک نوعی کاهش التهاب و ورم و همچنین کم شدن دوره درمان و بهبود را تجربه می‌کنند.

اکسیژن ساز پنیری

احتقان سینه و گرفتاری مجازی تنفسی مخصوصا وقتی با سرفه همراه باشد یک لیوان دمنوش گل پنیرک می‌طلبد. پنیرک راه تنفسی را از چرک و گرفتگی پاک می‌کند و با خاصیت ضدالتهابی خود سینه و غدد را تسکین می‌دهد.

گیاهی برای جوانتر ماندن

کرم‌های صنعتی که داخل آنها ار ترکیبات گل پنیرک استفاده شده، خاصیت ضدپیری دارند. این کرم‌ها چین و چروک‌ها و پیری پوست شما را تا حد زیادی کم کرده و به تاخیر می‌اندازند.

جای ملین را به پنیرک عوض کنید

خوردن داروهای ملین شیمیایی برای بهبود مشکلات گوارشی و یبوست در طولانی مدت، خودش باعث بروز مشکلات دیگری برای بدن خواهد شد. اما با خیساندن دانه و یا دم کردن برگ پنیرک خشک مثل چای و نوشیدن آن، علاوه بر تنظیم سیستم گوارش از خاصیت تسکین دهندگی درد پنیرک هم بهره‌مند می‌شوید.

مراقب تداخلات دارویی باشید

یادتان باشد قبل از مصرف حتی داروهای گیاهی باید با پزشک مطلع مشورت کنید. بعضی گیاهان به خصوص انواع دارویی آنها ممکن است با برخی داروهای شیمیایی تداخل داشته است. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که  پنیرک با سایر داروهای مربوط به سیستم گوارشی و مشکلات تنفسی، تداخل دارد.