تاریخ : 18:39 - 1400/07/27
کد خبر : 1039175
سرویس خبری : فرهنگی
 

رونمایی از کتاب توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌ و پرورش استثنایی

رونمایی از کتاب توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌ و پرورش استثنایی

کارگر آنلاین| کتاب "توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی" در حاشیه نشست شورای راهبری این سازمان رونمایی شد.

کتاب "توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی" در حاشیه نشست شورای راهبری این سازمان رونمایی شد.

  • توسعه مشارکت در ابعاد مختلف در نظام تعلیم‌وتربیت ضرورتی انکارناپذیر است و چیستی و چرایی این امر از ابعاد مختلفی قابل‌ بررسی و تبیین است. نظام آموزش‌وپرورش به‌ عنوان پهن‌پیکرترین نظام اداری کشور که اولاً بیشترین کارکنان و نیروی انسانی دولتی را در خود جای‌ داده است و ثانیاً ساختار اداری آن تا دورترین نقاط و نوار مرزی گسترش‌ یافته، به یک نظام بروکراسی پهن‌پیکر و در عین‌ حال متمرکز و متصلب تبدیل شده است و خود موضوع تمرکز به‌ عنوان یک چالش اساسی کنونی نظام تعلیم‌وتربیت باعث ایجاد هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی، مدیریت چندلایه به‌مثابه سری بزرگ بر پیکر لاغر خصوصاً مدرسه عامل جدی کاهش کیفیت و انگیزه شده است.
  • در سازمان عریض‌ و طویل آموزش‌وپرورش روزبه‌روز روحیه مطالبه‌گری افزایش‌ یافته و فرهنگ مسئولیت‌پذیری کاهش می‌یابد در حالی‌ که بسط و گسترش مشارکت همه ارکان و اضلاع نظام درونی و بیرونی آموزش‌وپرورش مثل معلمان، دانش‌آموزان، کارکنان، مدیران، پیشکسوتان و نیز سازمان‌های عمومی و دولتی و خصوصاً اولیا و مردم در نظام تعلیم‌وتربیت نه‌ تنها این چالش‌ها و مسائل را از بین می‌برد، بلکه هزینه‌های آموزش‌وپرورش را به‌ شدت کاهش داده و نظام تعلیم‌وتربیت را که امروزه به‌ شدت گران اداره می‌شود، به سمت کاهش هزینه‌ها سوق می‌دهد.

مشارکت در نظام تعلیم‌وتربیت بر ارتقای کیفیت، بسط عدالت، رشد هویت و تأمین منابع نقش انکارناپذیری دارد و بر همه مسئولان و برنامه‌ریزان فرض است که بر اساس آموزه‌های سند تحول بنیادین و اسناد فرادستی برای بسترسازی مشارکت، برنامه‌ها و اقدامات مؤثر طراحی و اجرا بگذارند.

با رویکرد گسترش مشارکت در ابعاد درون و برون‌سازمانی سال گذشته بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد.

کتاب توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی شامل چهارفصل مبانی نظری و قلمرو مشارکت در آموزش‌وپرورش، طرح‌های مشارکت محور در نظام آموزش‌وپرورش استثنایی، عملکرد سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه مشارکت و طرح هدایت هر دانش‌آموز یک تبلت هر تبلت یک کلاس است.

 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.


منبع : سینا