تاریخ : 12:08 - 1400/07/28
کد خبر : 1041154
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

نامه نمایندگان مجلس به رئیس کل بانک مرکزی

نامه نمایندگان مجلس به رئیس کل بانک مرکزی

کارگر آنلاین| چند نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اجرایی نشدن بخشی از قانون بودجه امسال را درباره تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن گوشزد کردند.

 بر اساس جزو ۱۰ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، بانک‌های می‌بایست ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به ساخت مسکن اختصاص دهد.

در این بند از قانون بودجه امسال آمده:

  • «در سال ١٤٠٠ کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸۰۰ هزار واحد مسکن شهری (با اولویت محلات و مناطق محروم) نسبت به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن معادل ۲۰ درصد تسهیلات نظام بانکی به افراد واجد شرایط اقدام نمایند. سهمیه هر بانک توسط بانک مرکزی در فروردین ماه تعیین می‌شود.
  • مجموع دوران مشارکت ساخت و فروش اقساطی این تسهیلات بیست سال است و پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به متقاضی واجد شرایط منتقل می‌شود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به افراد واجد شرایط معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.»

بانک مرکزی آئین نامه اجرایی را به بانک‌ها ابلاغ کرد

خرداد امسال بانک مرکزی سهمیه هر بانک از این ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را تعیین کرد که به شرح زیر است

سهم اندک وام مسکن از کل تسهیلات پرداختی بانکها

علی رغم گذشت ۶ ماه از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰، این بند از قانون بودجه امسال، عملیاتی نشده است.

لذا تعدادی از نمایندگان مجلس که در میان آنها تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار دارند، در نامه‌ای به علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نسبت به اجرایی نشدن اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی علی رغم ابلاغ آئین نامه اجرایی آن از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل و تعیین سهمیه‌های هر بانک، انتقاد کردند.


منبع : تابناک