تاریخ : 00:05 - 1400/07/29
کد خبر : 1043094
سرویس خبری : فرهنگی
 

جمعی از علمای اهل سنت: جمهوری اسلامی الگوی مناسبی در زمینه وحدت است/ لزوم پرهیز از اهانت به مقدسات

جمعی از علمای اهل سنت: جمهوری اسلامی الگوی مناسبی در زمینه وحدت است/ لزوم پرهیز از اهانت به مقدسات

کارگر آنلاین| جمعی از علمای اهل سنت با دعوت عموم مسلمانان به تقویت وحدت و همدلی، اتحاد امت را رمز بقای اسلام و انقلاب برشمردند و خواهان پرهیز از تفرقه‌افکنی میان مسلمانان شدند.

 ۱۲ ماه ربیع‌الاول برابر است با سالروز میلاد با سعادت پیامبر (ص) به روایت اهل سنت و این روز آغاز هفته وحدت است.

امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ابتکاری ماندگار اختلاف میان شیعه و سنی در سالروز میلاد پیامبر (ص) را به فرصتی برای اتحاد مسلمانان تبدیل کرد و فاصله میان ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را به عنوان هفته وحدت اعلام کرد و امروز مسلمانان سراسر جهان در مذاهب مختلف این هفته را به جشن برای میلاد پیامبر نور و رحمت می‌پردازند.

تفرقه‌افکنی بزرگترین ابزار دشمن برای حمله به اسلام

اسلام دین وحدت، همدلی و همبستگی است و بزرگترین ابزار و سلاح دشمنان این دین از ابتدای آغاز رسالت پیامبر (ص) تاکنون تفرقه‌افکنی بوده است، در حالی که مسلمانان می‌توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر این دسیسه‌ها صف واحدی را تشکیل دهند.

همانطور که بیان شد ایده هفته وحدت توسط امام خمینی (ره) مطرح شد و این ایده با استقبال بالای علمای اهل سنت جهان اسلام روبرو شد، تا جایی که موضوع توجه به وحدت مسلمانان و گرامی‌داشت هفته وحدت امروز هم مورد حمایت علما و بزرگان اهل سنت است و این عزیزان همواره با دعوت همه مسلمانان به پرهیز از تفرقه‌افکنی بر اهمیت وحدت برای عزت و اقتدار اسلام تأکید دارند.

در این راستا نظرات برخی از علما و بزرگان اهل سنت کشور را درباره موضوع تقریب و وحدت مسلمانان جویا شدیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

امام جمعه اهل سنت شیراز: وحدت نه تنها باید حفظ شود بلکه در شرایط امروز دنیا باید محکم‌تر از قبل باشد

شیخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز وحدت و همدلی بین شیعه و سنی دربرهه حساس کنونی را امری بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: با توجه به شرایط جهان امروز این وحدت نه تنها باید حفظ شود بلکه باید محکم‌تر از گذشته باشد چرا که این وحدت مانع ریختن آب به آسیاب دشمن می‌شود.

این عالم اهل سنت امنیت کنونی ایران اسلامی را نتیجه وحدت و همدلی بین شیعه و سنی و مانع نفوذ دشمنان به داخل کشور و سوء استفاده آنها از مذهب بیان کرد.


شیخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز

 

امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه: دشمن نمی‌تواند وحدت سنی و شیعه را خدشه‌دار کند

ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه از جمله افرادی است که تلاش‌های زیادی را برای اتحاد شیعه و سنی انجام داده و یکی پیش‌‌گامان عرصه تقریب به شمار می‌رود. وی خط اسلام بسیار مستحکم می‌داند و عقیده دارد: دشمن نمی‌تواند وحدت و برادری اهل سنت و اهل تشیع را خدشه‌دار کند. آئین اسلام و پاسداری از آن برعهده پیامبر عزیز اسلام بود که پس از آن به‌دست محبان و جانشینان ایشان بود و امروز هم حفظ و ترویج آن برعهده ما مسلمانان است و ما هم حق داریم که از این دین پیروی کنیم. پاسداری از اسلام با وجود هجمه‌های دشمنان، وظیفه تک‌تک ماست.

وی عقیده دارد که مردم باید ابتدا وحدت را در اعمال علما و روحانیون شیعه و سنی ببینند و در این خصوص می‌گوید: آنچه دنیای اسلام منتظر آن است، عمل است. باید توده‌های مردم شیعه و سنی آثار این وحدت  را در اعمال ما روحانیون ببینند و تأثیر بپذیرند. اعتقاد من این است که ائمه اطهار علیهم‌السلام در هر زمان و عصری بهترین محور برای ایجاد وحدت بین مسلمین هستند.


ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه

 

امام جمعه اهل سنت بوشهر: وحدت مسلمانان ریشه در قرآن و سنت و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد

شیخ اسماعیل بازدار امام جمعه اهل سنت بوشهر ایجاد اتحاد و اخوت میان ملت‌ها و آحاد مسلمانان در سراسر جهان از اهداف و آرمان‌های اصیل اسلام دانست و گفت: وحدت مسلمانان ریشه در قرآن و سنت و آرای اندیشمندان مذاهب اسلامی دارد که عملی شدن این هدف منجر به شکل‌گیری امت واحده اسلامی که در جهت اعتلا، عزت، عظمت و اقتدار جهان اسلام خواهد بود و وحدت بر محور اصول دین و مشترکات اعتقادی و دامن زدن به مسائل اختلافی در این عرصه از ضروریات است.


شیخ اسماعیل بازدار امام جمعه اهل سنت بوشهر

 

امام جمعه اهل سنت چابهار: امروز نیاز به وحدت داریم و اگر وحدتمان کمرنگ است باید آن را تقویت کنیم

مولوی عبدالرحمن ملازهی امام جمعه اهل سنت چابهار حفظ وحدت را وظیفه دینی همه امت اسلام می‌داند و در این خصوص می‌گوید: همچنان که قرآن وحدت امت را نه یک مسأله سیاسی و مقطعی بلکه به عنوان یک وطیفه دینی مطرح کرده است، امروز نیاز به وحدت داریم و اگر به هر دلیلی تا امروز وحدتمان کمرنگ بوده باید آن را تقویت کنیم و مراقب باشیم به آتش دشمن دامن نزنیم. باید منسجم شویم و سکوت نکنیم اما فریادی عاقلانه سر دهیم که راهگشای برون رفت از این تنگناها باشد و کفار از این وحدت و انسجام مسلمین درس عبرت بگیرند.


مولوی عبدالرحمن ملازهی امام جمعه اهل سنت چابهار

 

امام جمعه اهل سنت آق‌قلا: مذاهب اسلامی باید اختلافات فکری را با توجه به مشترکات فراوان حل کنند

آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه اهل سنت آق‌قلا تلاش برای حل اختلافات میان مذاهب اسلامی را لازم دانسته و می‌گوید: همه‌ مذاهب اسلامی باید سعی در حل اختلافات فکری خودشان با توجه به مشترکات فراوان، داشته باشند. وجود مبارک پیامبر اعظم (ص)، نقطه‌ کانونی توجه محبت‌ها و علائق آحاد ملت های مسلمان است. قرآن و کعبه‌ شریف محل توجّه و اعتقاد همه‌ مسلمانان است و مسلمانان باید این مشترکات را مورد توجه قرار دهند و عوامل دشمن و استکبار را به خوبی بشناسند.


آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه اهل سنت آق‌قلا

 

امام جمعه اهل سنت ارومیه: پرهیز از مرزبندی‌های قومی، اهانت و رعایت احترام متقابل از ملزومات حفظ وحدت است

ماموستا مامد کلشی‌نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه پرهیز از مرزبندی‌های قومی و اهانت و همچنین رعایت احترام متقابل از جمله ملزومات حفظ وحدت دانست و از همه مسلمانان خواست پیغمبر (ص) را به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین الگو قرار دهند. وی همچنین گفت: باید سعی کنیم در سایه اتحاد اسلامی، احترام متقابل، رعایت ادب و پرهیز از مشاجره و حرمت‌شکنی را سرلوحه همه برنامه‌های خود قرار دهیم و فارغ از همه مرزبندی‌های قومی و قبیله‌ای و فرقه‌ای به آن بنگریم، چون یکی از مهم‌ترین مسئله‌هایی که امروز برای جهان اسلام و اندیشمندان جهان اسلام حائز اهمیت است، اتحاد اسلامی است که  باید خیلی مد نظر قرار گیرد تا دشمنان نتوانند از ما سوء استفاده کنند.


ماموستا مامد کلشی‌نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه

 

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان: جمهوری اسلامی یک الگوی مناسب در زمینه وحدت است

مولوی نذیر احمد سلامی نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، جمهوری اسلامی ایران را یک الگوی مناسب در زمینه وحدت می‌داند و در این باره می‌گوید: این وحدت در جای جای ایران اسلامی نمود پیدا کرده و امروز که دشمنان نظام و انقلاب تلاش خود را دوچندان کرده‌اند تا از طریق تفرقه‌افکنی و نقشه‌های متعدد ایران اسلامی را تضعیف کنند، ملت ما وظیفه سنگینی بر عهده دارند تا با افزایش بصیرت در مسیر تحکیم وحدت گام بردارند و دشمنان را ناکام کنند.


مولوی نذیر احمد سلامی نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان

 

امام جمعه اهل سنت تایباد: وحدت و یکپارچگی رمز بقای اسلام و انقلاب است

مولوی غلام نبی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد هم درباره وحدت می‌گوید: اتحاد، وحدت و یکپارچگی در کنار احترام و تعامل به یکدیگر یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب و رمز بقای اسلام است. دشمنان در طول سالیان گذشته همواره در پی ضربه زدن و خدشه دار کردن دین مبین اسلام بوده اند که اتحاد و یکپارچگی مسلمان همیشه نقشه های شوم آنها را خنثی کرده است.


مولوی غلام نبی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد

 

عالم اهل سنت تربت جام: تا زمانی که به فرامین امام و رهبری گوش دهیم پیروز خواهیم بود

مولوی مصطفی زیتونی از علمای اهل سنت شهرستان تربت جام هفته وحدت را نماد اصلی وحدت  ما مسلمانان بیان کرده و می‌گوید: تا زمانی که به فرامین امام و رهبری گوش دهیم و پشت سر آنها حرکت کنیم پیروز خواهیم بود. هر چند دشمن از کانال فرهنگی، سیاسی، تحریم، تهدید، نظامی، شایعه پراکنی، تهمت و اتهام بخواهد اتحاد مردم را برهم بزند ولی ناکام می‌ماند.


مولوی مصطفی زیتونی از علمای اهل سنت شهرستان تربت جام

 

امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن: اتحاد و همدلی تنها رمز پیروزی مسلمانان در برابر توطئه‌های استکبار جهانی است

آخوند محمد قربان اونق امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن درباره وحدت می‌گوید: برای بهره‌‌مندی از وحدت، همدلی و هم‌ زبانی در جامعه همه باید تلاش کرده و حفظ وحدت در جامعه امروز با توجه به شرایط ملی، منطقه‌‌ای و جهانی بسیار ضروری است. اتحاد و همدلی تنها رمز پیروزی مسلمانان در برابر توطئه های استکبار جهانی است.


آخوند محمد قربان اونق امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن

 

امام جمعه اهل سنت بندر عباس: هر جامعه‌ای برای تداوم حیات خود نیازمند وحدت است

شیخ عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندر عباس: هفته وحدت  اقدامی بزرگ و مبارک است که سبب آشنایی مسلمانان با یکدیگر و نزدیکی مذاهب و تقویت برادری شده و اختلافات را از مسلمانان دور می‌کند. هر جامعه‌ای برای تداوم حیات خود نیازمند وحدت است و جامعه اسلامی نیز این قاعده مستثنی نیست، اما وحدت نیازمند مراقبت و توجه است.


شیخ عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندر عباس

 

امام جمعه اهل سنت سرخس: وحدت اسلامی مورد تأکید قرآن و نبی‌اکرم اسلام (ص) است

مولوی احمد پارسا امام جمعه اهل سنت سرخس مقابله با عوامل برهم زننده وحدت را ضروری می‌داند و می‌گوید: وحدت اسلامی موضوعی است که توسط قرآن و نبی‌اکرم اسلام (ص) مورد تأکید بسیار قرار گرفته و سبب می‌شود که امت اسلامی پایدارتر و با ثبات‌تر باشد.

 اقدامات تفرقه‌گرایانه سبب به‌وجود آمدن ضعف و انحطاط امت اسلامی شده و به‌ همین علت باید با عوامل به‌وجود آورنده آن‌ها مبارزه شده و برای نهادینه‌کردن وحدت با هرگونه اقدام در این حوزه مبارزه شود.


مولوی احمد پارسا امام جمعه اهل سنت سرخس

 

نماینده کردستان در مجلس خبرگان: همه ما پیرو یک دین و یک مکتب هستیم و جای اختلاف وجود ندارد

ماموستا فائق رستمی امام جمعه اهل سنت سنندج و نماینده کردستان در مجلس خبرگان می‌گوید: همه ما پیرو یک دین و یک مکتب هستیم و جای اختلاف وجود ندارد. پیروان مذاهب مختلف باید اسلام را به عنوان یک هدف واحد مد نظر داشته باشند چرا که در آموزه‌های اسلامی، مذاهب به ستیز نمی‌پردازند و برادرانه در کنار هم هستند.


ماموستا فائق رستمی نماینده کردستان در مجلس خبرگان

 

امام جمعه موقت اهل سنت سنندج: دشمنان همواره دنبال تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند

ماموستا محمدامین راستی امام جمعه موقت اهل سنت سنندج هم با اشاره به تلاش‌های بزرگان اسلام برای حفظ وحدت در طول تاریخ گفت: هفته وحدت واقعاً به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد و بزرگان زیادی سنگ بنای وحدت را گذاشتند و تلاش‌های آن‌ها به این دلیل بود که دشمنان اسلام همیشه سعی و تلاش می‌کنند تا در بین مسلمانان تفرقه و اختلاف به وجود بیاورند و به آن افکار شوم و پلید خود برسند. مسلمانان دارای مشترکات فراوانی هستند و همه آنها یک قبله، یک قرآن و یک پیامبر دارند و معتقد به توحید هستند


ماموستا راستی امام جمعه موقت اهل سنت سنندج

 

مرحوم ماموستا بیضاوی: دشمن فقط دشمن شیعه و سنی نیست بلکه دشمن دین، قرآن و مذهب است

به گزارش فارس موضوع تأکید علمای اهل سنت به موضوع وحدت امت اسلام همواره وجود داشته و در این راستا مرحوم ماموستا بیضاوی امام جمعه سابق اهل سنت ارومیه می‌گوید: دشمن تنها دشمن شیعه و سنی به حساب نمی‌آید بلکه دشمن دین، قرآن و مذهب است. نباید تفاوتی بین شیعه و سنی قائل بود، چرا که ما نقاط مشترک زیادی همچون خدا، پیامبر، قبله، کعبه و قرآن را داریم که باید با تمرکز و توجه بر آنها بر حفظ و ارتقای وحدت بین مسلمانان بکوشیم.


مرحوم ماموستا بیضاوی امام جمعه سابق اهل سنت ارومیه

انتهای پیام/


منبع : فارس