تاریخ : 11:46 - 1400/07/29
کد خبر : 1044077
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 لوبیا چیتی ۷۹ هزار تومان!/قیمت حبوبات لاکچری شد

لوبیا چیتی ۷۹ هزار تومان!/قیمت حبوبات لاکچری شد

کارگر آنلاین | خشکسالی قیمت حبوبات را لاکچری کرد. قیمت لوبیا چیتی در بازار به قیمت ۷۹ هزار تومان رسیده است. علت گرانی حبوبات چیست؟

قیمت حبوبات سر به فلک رسیده است.با افزایش سرسام‌آور قیمت حبوبات قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرد و بعد از برنج دیگر توان خرید این کالا را ندارند.

  • بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر کیلو لوبیا چینی بین ۷۰ تا ۷۹ هزار تومان است. لوبیا قرمز هم با قیمت ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان فروخته شده. لپه بین ۵۰ تا ۵۸ هزار تومان قیمت دارد. عدس نیز بین ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان فروخته شده است.
  • دبیر انجمن حبوبات درباره علت گرانی حبوبات توضیح داد: حبوبات در ایران به سه دلیل گران شد. نخستین دلیل خشکسالی است که باعث شده عرضه آن در دنیا کم شود. همین مساله بر افزایش قیمت جهانی هم تاثیر گذاشته است. عرضه حبوبات در دنیا کم است این در حالی که دنیا وارد عرصه پساکرونا شده و تقاضا برای مصرف حبوبات بالا رفته است.

سید عبدی افتخاری گفت: هزینه حمل و نقل نیز از دیگر عوامل داخلی است که باعث افزایش بیشتر قیمت حبوبات شد. اکنون قیمت عدس سبز از ۸۵۰ دلار به ۱۴۰۰ دلار رسیده است که با کرایه حمل و نقل قیمت آن در ایران افزایش بیشتری دارد.

او با اشاره به وضعیت تولید حبوبات بیان کرد: امسال کشاورزان با بحران کم آبی مواجه شدند. همین مساله به همراه افزایش هزینه‌های تولید باعث شد که از تولید بیشتر حبوبات جا بمانند و با کاهش تولید مواجه باشیم.

  • گزارش‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان کاهش داشته است. آخرین بررسی‌ها هم نشان می‌دهد در سال ۹۷، شرایط اقتصادی به گونه‌ای بوده که هفت دهک جامعه نتوانسته‌اند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند!
  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد مصرف گوشت در کلیه دهک‌ها نصف شده و در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ مردم کمتر برنج، گوشت و لبنیات می‌خورند.

همچنین برخی از فعالان بازار هم اعلام کرده بودند به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی مردم در بازار به دنبال برنج شکسته خارجی هستند!

پیش از این نیز وحید وثوق، رئیس اتحادیه خواربار فروشان اردبیل به تحلیل بازار گفته بود: «حبوبات در اردبیل گران شده و مردم توان خرید مواد غذایی را ندارند.»


منبع : تجارت نیوز