تاریخ : 19:08 - 1400/07/29
کد خبر : 1045277
سرویس خبری : فرهنگی
 

 بزرگداشت مرحوم مصطفی خرم دل، مفسر و قرآن پژوه مهابادی

بزرگداشت مرحوم مصطفی خرم دل، مفسر و قرآن پژوه مهابادی

کارگر آنلاین| آیین بزرگداشت مرحوم مصطفی خرم دل، مفسر و قرآن پژوه مهابادی برگزار شد.

حجت‌الاسلام ناصرخدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این آیین با اشاره به ضروت وحدت جهان اسلام گفت: دشمنان اسلام از اتحاد و همبستگی مسلمانان هراس دارند.

  • وی افزود: دشمنان اسلام با توجه به وحشتی که از وحدت مسلمانان دارند، از صدر اسلام تاکنون با ایجاد تفرقه در بین آنان، اتحاد و همبستگی جهان اسلام را مورد هدف قرار داده اند که البته بخش عظیمی از این دسیسه‌ها با هوشیاری مسلمانان نقش برآب شده و پس از این نیز با شکست مواجه خواهد شد.
  • حجت الاسلام خدایاری تصریح کرد: در صورت شناخت دقیق از قرآن، سیره پیامبر و فلسفه دستورات پروردگار دیگر هیچگونه اختلاف و سردرگمی بین مسلمان بوجود نمی‌آید و همه در راستای سعادت و عاقبت بخیری حرکت خواهند کرد.

وی، با اشاره به ویژگی اخلاقی مرحوم خرم دل هم بیان کرد: این استاد فرزانه به معنای واقعی انسانی از جنس نور بود و لقب‌های دکتر و نویسنده در شأن توصیف ایشان واژه‌هایی کوچک است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، با بیان اینکه استاد خرم دل نمونه یک شخصیت و الگوی بسیارمناسبی برای نسل جوان است، اضافه کرد: ویژگی رفتاری، عالم بودن و آثار به جای مانده ایشان تا ابد ماندگار و مایه فخر مسلمانان خواهد بود.

امام جمعه مهاباد هم با اشاره به خدمت صادقانه این اندیشمند فرزانه در راه دین و حق شناسی گفت: کسانی که در راه اسلام و دین تلاش می‌کنند عزیز دنیا و آخرت خواهند بود.

  • ماموستا امامی افزود: مرحوم خرم دل از جمله مؤمنانی است که سال‌ها صادقانه در راه حق شناسی و دین تلاش کرد و همین عوامل سبب شد که این قرآن پژوه اینگونه بین مردم محبوب باشد.
  • فرماندار شهرستان مهاباد هم در این جلسه اظهار داشت: توسعه و ارتقای سطح فرهنگ هر جامعه نیاز به سرمایه‌های انسانی و کسانی دارد که آن را رونق دهد و استاد خرمدل نمونه با ارزشی از این نوع سرمایه‌های انسانی بود.

عارف خدرلو، با تأکید بر حفظ سرمایه‌های نمادین در جامعه اضافه کرد: توانایی و آثار فاخر این دانشمند درحوزه کاری خود مایه افتخار ومباهات شهروندان بوده و ضروری است تا به علاقمندان و اقشار مختلف مردم معرفی شود.

برگزاری آیین‌های بزرگداشت، نامگذاری میادین و احداث ِالمان‌های این سرمایه‌ها در کنار معرفی و شناساندن آثار آنان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

استاد مصطفی خرّم دل، نویسنده، مترجم، قرآن پژوه، اسلام‌شناس و مفسر مهابادی خرداد ماه سال گذشته در سن ۸۴ سالگی در زادگاهش مهاباد دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام/ج


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان