تاریخ : 11:03 - 1400/08/01
کد خبر : 1048981
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

چهار ارز دیجیتال که باید برای آینده خود بخرید

چهار ارز دیجیتال که باید برای آینده خود بخرید

کارگر آنلاین | دنیای ارزهای دیجیتال تا به امروز زندگی افراد زیادی را از نظر مالی متحول کرده است. به همین دلیل است که افراد زیادی به سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی ها گرایش پیدا کرده اند. اما کدام ارز میتواند ما را میلیاردر کند؟

 جالب است بدانید که دنیای کریپتوکارنسی ها از بیش از 5000 ارز و توکن مختلف تشکیل شده و هر روز تعدادی ارز جدید به این دنیا اضافه می­شود. پیدا کردن یک ارز آینده دار در این بازار شلوغ مانند یافتن سوزن در انبار کاه است؛ به همین دلیل تصمیم به نگارش مقاله ای در این مورد گرفتیم.
 
ارز دیجیتال چیست و چگونه ساخته شده است؟

  • بهتر است قبل از اینکه به معرفی ارزهای دیجیتال آینده دار بپردازیم، اندکی با ماهیت این ارزها و نحوه بوجود آمدن آن ها صحبت کنیم. قرن ها پیش اجدادان ما با مبادله کالا با کالا با یکدیگر تجارت میکردند، بعد ها این روش با ضرب سکه و ساخت اولین نوع پول از بین رفتن. پس از آن حواله های کاغذی بوجود آمدند که شکل اولیه­ی اسکناس هاس امروزی بودند. در حال حاضر بیشتر ما برای خرید های روزمره از کارت بانکی استفاده میکنیم که از نظر فنی به آن پول اعتباری گفته میشود.

 در کل پول تا به امروز تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده تا به جایگاه فعلی خود برسد، اما این موضوع به معنی عدم تکامل بیشتر پول نیست. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری، بیشتر زندگی انسان ها دیجیتالی میشود. پول و مسائل مالی نیز از این قاعده مستثنا نمی­باشند؛ ارز های دیجیتال پول هایی با ماهیت دیجیتالی هستند که با استفاده از علم رمزنگاری ابداع شده­اند. این نوع از پول مزیت و برتری های بسیاری را نسبت به نسخه های پیشین خود دارد که مهمترین آن­ها تغییر ناپذیری، غیر متمرکز بودن و شفافیت بالا است.
 

  • در سال 1989 یک مهندس علوم کامپیوتر به نام دیوید چام (David Chaum) که یک رمزنگار خبره بود، برای اولین بار مفهوم ارز دیجیتال را مطرح کرد. هدف آقای چام ساخت پلتفرمی برای انجام تراکنش های مالی به شکل مستقیم و بی واسطه بود. این ایده در نهایت باعث ساخته شدن دیجی کش و ارز سایبر باکس شد که در واقع اولین تلاش برای ساخت یک سیستم مالی جدید محسوب میشود. البته این پلتفرم بسیار ضعیف بود و برای ادامه فعالیت خود به حمایت و پشتیبانی برخی بانک ها احتیاج داشت. در نهایت این ایده عمر چندانی نداشت و با شکست مواجه شد.

 
پروژه­ی شکست خورده دیجی کش از نظر ایده و تکنولوژی، نسبت به آن دوران بسیار پیشرفته بود. شاید یکی از عوامل اصلی شکست دیوید چام را همین مسئله دانست. در هر صورت این پلتفرم مانند چراغی کم نور راه را برای رمزنگاران دیگر روشن کرد. در سال 1998 برای بار دوم ایده ساخت سیستم مالی جدید و پول دیجیتالی مطرح شد. این بار فردی با نام وی دای (Wei Dai) با پروژه ای به نام B-Money در تلاش برای به اجرا درآوردن این ایده بود. البته این پروژه هیچ گاه وارد فاز اجرایی نشد و روی کاغذ باقی ماند. اگر از نظر فنی به بررسی بی مانی بپردازیم، متوجه شباهت بسیار زیاد آن به ارز های امروزی میشویم.
 
در همان سال نیک زابو (Nick Szabo) با معرفی Bit Gold تلاش کرد که ایده های ناتمام و ناموفق وی دای و دیوید چام را به سر انجام برساند. اما بنا به دلایلی بیت گلد نیز هیچ وقت اجرایی نشد. در نهایت در سال 2008 فرد یا گروه ناشناسی با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) موفق شدند ارز دیجیتال بیت کوین را بسازند. Bitcoin از زمان عرضه تا به الان توانسته رتبه اول بازار کریپتو کارنسی ها را از آن خود کند. مهمترین عامل موفقیت این ارز دیجیتال استفاده از بلاک چین است. همچنین ساتوشی هنگام ساخت و ابداع این ارز از ایده های نیک زابو و وی دای استفاده و بیت کوین را با توجه به تجربیات شکست آمیز این افراد بهینه کرده است.
 
به این ترتیب بود که اولین ارز دیجیتال ساخته شد. پس از آن برنامه نویسان و توسعه دهندگان دیگری تصمیم گرفتند که در سایر حوزه ها از تکنولوژی بلاک چین استفاده کنند و برای جذب سرمایه، پرداخت های درون برنامه ای و. . . یک توکن یا ارز اختصاصی بسازند.
 
یک ارز دیجیتال آینده دار چه ویژگی هایی دارد؟

  • هم اکنون سیزده سال از معرفی و عرضه اولین بیت کوین میگذرد. در این مدت بیش از 5000 ارز مختلف به این بازار اضافه شده که بیشتر آن ها مربوط به یکی دو سال اخیر هستند. بیشتر این ارز ها پشتوانه ای ندارند، به همین دلیل برای سرمایه گذاری مناسب نیستند. البته در بازار کریپتوکارنسی ها ارزهای پتانسیل دار زیادی وجود دارند. تاکید ما نیز به خرید ارز دیجیتال های بنیان دار و معتبر بازار است. در ادامه چند مورد از ویژگی های ارزهای آینده دار را به شما معرفی میکنیم.

1.    قدمت یک ارز دیجیتال: اولین ویژگی که باید برای خرید ارز دیجیتال به آن توجه کنیم، سال ساخت و مدت زمان فعالیت آن ارز است. ارزهایی که به تازگی ساخته شده‌اند، با وجود رشد شارپ و سریع، مناسب سرمایه گذاری بلند مدت نیستند. دلیل اصلی عدم انتخاب چنین ارزهایی آینده مبهم آن هاست. 

2.    تیم سازنده: یکی از مهمترین نقاط قوت هر ارز رزومه کاری تیم سازنده‌ی آن است. ارزهایی برای سرمایه گذاری مناسبند که تیم سازنده آن از افراد حرفه ای و متخصص تشکیل شده باشد و قبلا در پروژه های موفق دیگری فعالیت کرده باشند. برای اطلاع از اعضای تیم یک ارز و مسیری که برای آینده آن ترسیم شده، باید به سایت رسمی آن ارز مراجعه و وایت پیپر آن را مطالعه کنید.

3.    تیم توسعه دهنده: با افزایش رغبت برنامه نویسان و توسعه دهندگان برای فعالیت در حوزه فناوری های بلاک چینی، رقابت در این حوزه بسیار سخت شده است. پروژه های جدید معمولا بهینه تر و پیشرفته تر از نسخه های قدیمی هستند؛ به همین دلیل داشتن یک تیم توسعه دهنده قوی یکی از الزامات باقی ماندن در این بازار است. وظیفه و هدف اصلی این تیم بهبود پروژه و افزایش بهره وری آن است تا در نهایت آن پروژه با تکنولوژی و نیاز روز تطبیق یابد. 

4.    سرمایه گذاران: کمپانی های معتبر بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که از ارزش ارزهای دیجیتال مطلع اند و به همین دلیل بخشی از سرمایه¬ی خود را به این حوزه اختصاص داده‌اند. چنین شرکت هایی از مشاوران و تحلیل گران مالی خبره¬ای استفاده میکنند، به همین دلیل اکثر پروژه هایی که توسط کمپانی های بزرگ حمایت میشوند، برای سرمایه گذاری مناسبتر هستند.

5.    مقبولیت ارز بین مردم: هر چه میزان حجم معاملات روزانه یک ارز بالا باشد و افراد بیشتری در مورد آن صحبت کنند، میتوان نتیجه گفت که آن ارز دیجیتال مقبولیت بیشتری را بین مردم دارد؛ در نتیجه سریعتر و بیشتر رشد میکند.

6.    ثبات قیمت: با نگاه کردن به نمودار قیمتی برخی از ارزها، اولین چیزی که به ذهن می¬آید قله دماوند است. دلیل چنین شباهتی رشد ناگهانی و غیر قابل پیش بینی قیمت و سقوط ناگهانی تر آن میباشد. این حرکات شارپ مانند یک کوه بلند در نمودار تداعی میشود. از نظر ما ارز هایی که نوسانات غیر عادی و شارپ دارند، گزینه¬ی مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند، هر چند که عده ای به کمک آن ها توانسته‌اند راه صد ساله را یک شبه طی کنند.


ارزهای دیجیتال آینده دار کدامند؟

  • با در نظر گرفتن فیلترهایی که در قسمت قبل معرفی کردیم، میتوان ارزهای بنیان­دار بسیاری را یافت. در ادامه­ی این مطلب شما را با برخی از برترین ارزهای بازار که برای تشکیل یک سبد سرمایه گذاری بلند مدت مساعد هستند آشنا میکنیم. همچنین در انتهای این مقاله یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و مطمئن را برای خرید این ارزها معرفی خواهیم کرد.

 
بیت کوین (BTC): سلطان بیت ها

  • بی شک تنها رمز ارزی که لیاقت عنوان پادشاهی در بازار کریپتوکارسی ها را دارد، بیت کوین است. این ارز از همان زمانی که به عنوان اولین ارز دیجیتال به دنیا معرفی شد تا به الان، رتبه اول بازار را از نظر حجم و میزان معاملات به خود اختصاص داده. تعداد کل بیت کوین های جهان بسیار محدود است و در صورتی که به طور مساوی بین مردم جهان تقسیم شود به هر شخص حدودا 0.0026 واحد از آن میرسد. البته این عدد روی کاغذ بدست آمده و چون بدون در نظر گرفتن بیت کوین های گمشده حساب شده، و در نتیجه کمتر از این میزان به هر فرد میرسد.

 
بیت کوین تا به امروز بحران های بسیار زیادی را تجربه کرده است اما هیچ کدام از آن ها موفق به از پا درآوردن این ارز نشده­اند. در صورتی که به نمودار قیمت BTC نگاه کنیم، متوجه میشویم که این ارز همواره یک روند صعودی و رو به رشد داشته است. به احتمال زیاد چنین روندی در آینده نیز ادامه­دار خواهد بود. در کل بهتر است که بیش از این فرصت را از دست ندهید و هر چه سریعتر سهم خود را از کل بیت کوین های جهان خریداری کنید. مطمئن باشید که در بلند مدت بخت و اقبال با شما یار خواهد بود و سود بالایی را از این رمز ارز کسب می­کنید.
 
اتریوم (ETH): نقره دیجیتال

  • Ethereum نام یک پلتفرم بلاک چینی است که در سال 2015 ساخته شده. این پلتفرم علاوه بر تراکنش های مالی، از قرارداد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز نیز پشتیبانی میکند. همچنین این شبکه یک ارز بومی و اختصاصی دارد که اِتر نامیده شده اما بیشتر افراد به آن اتریوم می­گویند. در حال حاضر خالق اتریوم به همراه تیم توسعه دهنده آن روی ارتقا و از بین بردن کاستی های این شبکه فعالیت میکنند. طبق آخرین تغییرات ایجاد شده روی این ارز، شما میتوانید با خرید اتریوم و سهام گذاری آن سود کسب کنید.

 
اتریوم یکی از قدرتمند ترین ارزهای دنیا است، که یکی از بزرگترین شرکای تجاری آن کمپانی مایکرو سافت می­باشد. این ارز در 5 سال گذشته بیش از 30 هزار درصد رشد قیمتی را تجربه کرده و همچنان پتانسیل بالایی را برای رشد بیشتر دارد. با توجه به ویژگی­های اتریوم و تلاش­هایی که برای ارتقا آن میشود، بهتر است که بخش مهمی از هر سبد سرمایه گذاری به خرید نقره دیجیتال (Ether) اختصاص یابد.
 
کاردانو (ADA): قاتل اتریوم

  • کاردانو توسط جمعی از کارشناسان رمزنگاری، ریاضیدان ها، مهندسین و برنامه نویسان معروف و مطرح ساخته شده، اما چارلز هاسیکینسون (Charles Hoskinson) به عنوان موسس اصلی این پروژه شناخته میشود. هاسینکسون یکی از 5 بنیانگذار اصلی اتریوم بود که به دلیل نظرات متفاوت و اختلاف سلیقه با سایر گروه، از اتریوم جدا شد. این فرد پس از مدتی کاردانو را که بزرگترین بلاک چین استفاده کننده از الگوریتم اجماع سهام است، راه­اندازی کرد.

 
هدف اصلی کاردانو ایجاد شبکه ای بلاک چینی با بیشترین سرعت و کمترین کارمزد ممکن است. این پروژه قصد دارد که با استفاده از قرارداد هوشمند و برنامه های غیر متمرکز به این هدف برسد. با توجه به شباهت بسیاری که بین عملکرد کاردانو و اتریوم وجود دارد، این ارز به عنوان قاتل اتریوم شناخته میشود. جالب است بدانید که تیم کاردانو با استفاده از عرضه اولیه­ی ADA در مدت سه ماه 63 میلیون دلار سرمایه جذب کرد؛ این فروش خوب نشان دهنده­ی مقبولیت بسیار بالای این ارز در بین جامعه­ و طرفداران رمز ارزهاست.
 
در حال حاضر کاردانو رتبه­ی سوم بازار را به خود اختصاص داده و بیش از هر زمان دیگری به اتریوم نزدیک شده. باید منتظر بود و دید که کاردانو میتواند در نهایت بر رقیب دیرینه خود برتری یابد یا خیر. به همین دلیل بهتر است که به فکر خرید کاردانو و نگهداری آن باشید.
 
دوج کوین (DOGE): نماد محبوبیت بالا

  • دوج کوین برای شوخی با فعالان بازار کریپتوکارنسی ساخته شد. اما تو مدت کوتاهی طرفدار و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. این ارز تا به امروز بیش از 400 هزار درصد رشد کرده. چنین رشدی فقط به خاطر هوادار های متعصب این ارز که تحت هر شرایطی از آن حمایت میکنند، اتفاق افتاده. البته نباید تاثیر توییت های ایلان ماسک را در افزایش محبوبیت این ارز نادیده گرفت.

 
طبق آخرین اخبار دوج کوین، جامعه­ی این ارز قصد دارند که آن را به یک استیبل کوین تبدیل کنند. آن ها برای این کار از تخصص افرادی مثل ویتالیک بوترین استفاده خواهند کرد. همچنین طبق این اخبار ایلان ماسک نیز در پروژه­ی ارتقا دوج کوین نقش خواهد داشت. علاوه بر این ها، به تازگی بنیاد دوج کوین بازگشایی شده که همین مسئله به نظریه­ی دوج کوین یک دلاری قوت بخشیده.
 
در صورتی که دوج کوین به یک استیبل کوین یک دلاری تبدیل شود، سرمایه گذاران این ارز بیش از 500 درصد سود کسب میکنند. به همین دلیل بهتر است که به فکر خرید دوج کوین و نگهداری آن باشید.
  

  • جمع بندی
    در ده سال گذشته ارزهای دیجیتال عنوان سودآور ترین سرمایه گذاری را کسب کرده اند. البته این تازه شروع ماجرا است و در آینده با افزایش رغبت مردم به خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن، این رشد همچنان ادامه دار خواهد بود. در صورتی که نمیخواهید از موج بعدی این بازار جا بمانید، بهتر است همین الان اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنید. البته نباید فراموش کرد که این بازار ریسک های فراوانی را دارد و به همین دلیل بهتر است که با پول مازاد و یا بخشی از پس انداز خود اقدام به خرید رمز ارز کنید.