تاریخ : 23:35 - 1400/08/01
کد خبر : 1051334
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

جزئیات ساخت یک میلیون مسکن در سال /۷۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن هستند

جزئیات ساخت یک میلیون مسکن در سال /۷۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن هستند

کارگر آنلاین | مشکلات بازار مسکن و جزئیات ساخت یک میلیون مسکن در سال در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

پاسخ‌ها به ابهامات ساخت یک میلیون مسکن در سال امشب یکم آبان ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور قدیری کارشناس حوزه مسکن و نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  • فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن با طرح این سوال که آیا قانون مشکل بازار مسکن را توانسته است حل کند یا خیر گفت: دو آمار مهم و رسمی را دولت پیرامون وضعیت بازار مسکن منتشر کرده است. آمار اول جمعیت زیر خط فقر مسکن است لذا جمعیت زیر خط فقر مسکن در ایران ۱.۸  برابر نرخ متعارف جهانی است.
  • وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر مسکن هستند افزود: فقر مسکن تعریف جهانی دارد . خانوار‌هایی که بیش از ۳۰ درصد از هزینه ماهانه یا سالیانه خود را صرف تامین مسکن می‌کنند زیر خط فقر مسکن هستند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه در تهران این جمعیت بالای ۷۰ درصد است ادامه داد: بیش از دو سوم تهرانی‌ها هزینه اجاره‌بهایشان بیش از آن چیزی است که در کشور‌های مختلف جهان پرداخت می‌کنند. در تهران ۶۶ سال طول می‌کشد یک زوج بتواند صاحب مسکن شود البته به شرط اینکه تورم و مسکن با میزان رشد دستمزد برابری کند.

  • قدیری اظهار کرد: در کل کشور این مدت زمان بیش از ۳۰ الی ۳۳ سال است. در دنیا ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد یک خانوار پس انداز کند که در نهایت بتواند صاحب خانه شود.
  • وی با اشاره به اینکه دولت موظف شده است تا قانون جهش مسکن را اجرا کند گفت: رئیس جمهور اعلام کرده است تا سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. در بازار مسکن کشور ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی و یا خانه دوم وجود دارد یعنی خانه ای که مالک آن دو یا سه بار در سال از آن استفاده می‌کند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه مشخص نیست این خانه ها چند سال طول بکشد که ساخته شوند اظهار کرد: ۷۰ هزار واحد مسکونی مهر هنوز تحویل داده نشده است.

 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان