تاریخ : 18:17 - 1400/08/02
کد خبر : 1053235
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

زاکانی : ۲۰هزار میلیارد تومان برآورد مالی پروژه‌های ایجاد شده جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران

زاکانی : ۲۰هزار میلیارد تومان برآورد مالی پروژه‌های ایجاد شده جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران

شهردار تهران گفت: ۶.۸ کیلومتر از طرح مدیریت سیلاب غرب تهران تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

۶.۲ کیلومتر از پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی غرب تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران – محسن منصوری استاندار تهران و حق ورودی، نماینده مجلس به بهره‌برداری رسید.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران پس از آیین بهره‌برداری و بازدید از پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی (مدیریت سیلاب غرب تهران) در جمع خبرنگاران تاکید کرد: طبق طرح مدیریت سیلاب تهران ۵۳۰ کیلومتر از کانال‌ها و تونل‌های هدایت آب‌های سطحی به بهره‌برداری رسیده است که ۱۷۰ کیلومتر دیگر از پروژه‌های مدیریت آب‌های سطحی هنوز در دست احداث یا منتظر شرایطی است که تکمیل شود.

  • او با اشاره به این که عمده مشکل سیلابی در غرب تهران و منطقه ۲۱ و ۲۲ است، افزود: مدیریت و جمع‌آوری آب‌های سطحی یک موضوع بخشی نیست و باید غرب رود کن (بزرگ‌ترین رود شهر تهران) تا رودخانه کرج، شهر قدس و شهریار در طرح مدیریت جمع‌آوری سیلاب به صورت یکپارچه دیده شود.
  • زاکانی گفت: بخش فوقانی این طرح که حدود ۷۰ کیلومتر و در سه بخش M۱، M۲ و M۳ طراحی شده است و حدود ۶.۲ کیلومتر از ۷۰ کیلومتر بخش فوقانی این طرح افتتاح خواهد شد و تا عید حدود ۶.۸ کیلومتر دیگر افتتاح خواهد شد. با سرعت بخشی در اجرای عملیات بخش باقی‌مانده طرح در دست احداث، شهر تهران، قدس و شهریار از خطر سیلاب مصون می‌ماند.

شهردار تهران در ادامه گفت: هدف در درجه اول ایجاد زمینه مهار آب‌های سطحی و سیلاب و آسیب‌هایی است که در بحران سیلاب به منطقه ۲۱، ۲۲ و شهریار و شهر قدس را تهدید می‌کند. در درجه دوم بحث بهره‌مندی از آب‌های سطحی در ایجاد فضای سبز و سایر مدنظر است.

  • علیرضا زاکانی تاکید کرد: طبق برآورد سند توسعه ۵ ساله پنجم شهر تهران، این ۱۷۰ کیلومتر طی ۲۰ سال توسعه پیدا کند. با توجه به جلساتی که با معاونت فنی و عمرانی و شرکت خاکریزآب برگزار شد بنا بر این شد که این مدت ۲۰ سال نصف شود و با کار جهادی و با همکاری آقامیری، عضو شورای شهر تهران این طرح ظرف ۱۰ سال به نتیجه برسد. توسعه موجود آب‌های سطحی غرب تهران و ترمیم کانال‌ها و تونل‌های سایر نقاط در دستور کار قرار می‌گیرد.
  • او با اشاره به این که با اقدامات شهرداری امروزه مجموعه‌ پروژه‌های روان آب‌ها در تهران ۵۳۰ کیلومتر است، افزود: قیمت ایجاد مجموعه روان آب‌ها بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. نگهداشت این مجموعه پروژه‌ها نیز بسیار مهم است که پروژه ویژه و خاصی هم برای نگهداشت این مجموعه در نظر گرفته می‌شود که ۵۳۰ کیلومتر ایجاد شده حفظ و ۱۷۰ کیلومتر نیز توسعه پیدا کند.

 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان