شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه در بیستمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با تقدیر از برگزار کنندگان این کنفرانس، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران سالهاست که اقدام به برگزاری کنفرانس «وحدت اسلامی» میکند. امام خمینی (قدس سره) و پس از ایشان آیتالله خامنهای (دام ظله) از رهگذر برگزاری کنفرانس «وحدت اسلامی»، برای تحقق وحدت در صفوف امت اسلامی تلاش کردهاند.
وی ادامه داد: هدف اصلی و اساسی از برگزاری این کنفرانس، نزدیک ساختن مذاهب اسلامی مختلف به یکدیگر و متحد ساختن آنها با هم است. برگزاری کنفرانس «وحدت اسلامی» درست از زمانی کلید خورد که آوازه ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران در ترویج مودت و دوستی، اخوت و برادری، کمک و یاری به تمامی فرزندان امت اسلامی و نیز حمایت و پشتیبانی از مستضعفان در سراسر جهان، به تدریج به گوش همگان رسیده بود.
مفتی اعظم سوریه خطاب به پیروان مذاهب اسلامی مختلف گفت:دین شما، پروردگار شما، کتاب شما و نیز قبله شما واحد است.بنابراین، باید به گونهای رفتار کنید که مذاهب مختلف موجبات قدرتمندتر شدن شما را فراهم سازد، نه اینکه اجازه دهید برخی اختلافات موجود به هرج و مرج و آشفتگی منجر شوند».
وی خاطر نشان کرد: جنگ فکری، رسانهای و نظامی بیگانگان علیه جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات اولیه پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.به عنوان نمونه، میتوان به جنگی که بیگانگان میان ایران و عراق به راه انداختند، اشاره کرد. آنها از این جنگ علیه ایران حمایت و پشتیبانی کردند، چرا که قصد داشتند اینگونه القاء کنند که نزدیکی مذاهب اسلامی به یکدیگر امکانپذیر نیست.
مفتی اعظم سوریه ادامه داد: آنها تلاش کردند به امت اسلامی القاء کنند که انقلاب اسلامی ایران از لحاظ ایمانی و عقیدتی هیچ ارتباط و سنخیتی با «قدس»، «فلسطین»، «مکه»، «الجزایر»، «اندونزی»، «موریتانی» و ... ندارد. تمام تلاش خود را به کار بستند تا القاء کنند که انقلاب اسلامی ایران هیچ اهتمامی به مسائل انسانی در قاره آمریکا و ظلم و ستم به ملتهای این قاره ندارد؛ کما اینکه هیچ اهمیتی به غارت ثروتهای قاره آفریقا نمیدهد.
وی اظهار کرد:در حال حاضر، دشمنان و بیگانگان، آتش جنگ را در یمنِ اسلامی و در شام که ستون اسلام است، شعلهور ساختهاند. هدف آنها به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین، تفرقهافکنی در صفوف امت اسلامی و ایجاد درگیری و راهاندازی جنگ میان مسلمانان است. در این میان، خود میایستند و با لبخند، به تماشای صحنهای که ایجاد کردهاند، مینشینند.علت این مسأله چیست؟ علت آن است که ما از آموزههای قرآن کریم فاصله گرفتهایم.
مفتی اعظم سوریه خاطر نشان کرد: تفکر و عقیده اسلامی در حال حاضر با یک هجمه گسترده مواجه است.دشمنان میگویند که ما میخواهیم حضرت ابراهیم (ع) را به کشورهای جهان اسلام و جهان عرب بازگردانیم.حال آنکه ما امتی هستیم که توانستیم خانهای را که حضرت ابراهیم (ع) در «مکه مکرمه» بنا کرد، از نزدیک ببینیم و به آن دسترسی داشته باشیم. بنابراین، در تبعیت از حضرت ابراهیم (ع) ما شایسته تر از دیگران هستیم. کسانی که چنین مواردی را مطرح میکنند، باید بدانند که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است:«ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه موحّدی خالص و مسلمان بود».
وی عنوان کرد: ما امید زیادی به کنفرانس وحدت و محورهای اصلی برگزار شده در آن داریم. بدیهی است که این محورها برای ساختن آینده فرزندان این امت طراحی شدهاند. بنابراین، باید هوشیاری بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم. درحال حاضر، کسانی در صفوف امت اسلامی نفوذ کردهاند که از امت اسلامی نیستند، مسلمانان را دشمن میدانند و علیه آنها اعلام جنگ میکنند.از سوی دیگر، گاهی اوقات میبینیم که مسلمانی برادر مسلمان خود را به اسم اسلام به قتل میرساند.
اگر این کینهتوزیها ادامه داشته باشد، سرنوشت تقریب مذاهب چه خواهد شد؟
مفتی اعظم سوریه در ادامه خطاب به مسئولین ایران گفت: امروز شما برای جهان، عزت و برای مستضعفان، پیروزی و برای مؤمنان و مسلمانان، وحدت را میخواهید. امروز شما برای پایان اشغال فلسطین و نیز پایان جنگهای ویرانکننده علیه مسلمانان تلاش میکنید. از همینجا بر شما درود میفرستم. همانطور که امام رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) وعده دادند، عمر صهیونیستها بسیار کم خواهد بود و آنها از همان راهی که آمدند، بازخواهند گشت و این ما هستیم که در «مسجدالاقصی» باقی خواهیم ماند.
وی در پایان گفت: از خداوند میخواهم تا شما را موفق گرداند و پرچم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را در عرصه نزدیک ساختن مذاهب، قلبها و دلهای امت اسلامی به یکدیگر، همواره برافراشته نگاه دارد.
ضرورت تشکیل اتحادیه اقتصادی کشورهای اسلامی
محمد حسن زمانی مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزههای علمیه، همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب را مرحله نخست تشکیل وحدت اسلامی عنوان کرد.
وی با بیان این که موضوع وحدت اسلامی، دارای مفهوم های متعددی در ذهن جامعه اسلامی است، تصریح کرد: وحدت امت و تقریب مذاهب دارای مراحلی است که هر فردی ممکن است، به یکی از آن مراحل اهمیت بیشتری بدهد.
زمانی با اشاره به این که من مراحل ایجاد وحدت امت را به چهار مرحله تقسیم کردهام، توضیح داد: مرحله اول، همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب است به این معنا که آنها به یکدیگر اهانت نکنند و دوستانه و برادرانه باهم زندگی کنند.
این اندیشمند مسلمان از تعاون و همکاری بین پیروان مذاهب اسلامی به عنوان مرحله دوم نام برد و افزود: مسائل اجتماعی، اقتصادی، علمی و مذهبی عرصههایی هستند که کشورهای اسلامی میتوانند در این زمینهها با یکدیگر همکاری کنند.
وی همچنین تاکید کرد: ما امروز نیازمند تشکیل اتحادیه اقتصادی با حضور ۵۷ کشور اسلامی هستیم به گونهای که اولویت آنها تجارت، صادرات و واردات به کشورهای اسلامی باشد.
زمانی در ارتباط با همکاریهای نظامی میان کشورهای اسلامی اظهار داشت: ۵۷ کشور مسلمان میتوانند با ایجاد همکاریهای نظامی از سرزمینهای اسلامی دفاع کنند.
وی همچنین افزود: کشورهای اسلامی میتوانند با تشکیل حوزههای علمیه مشترک میان اهل سنت و شیعه زمینه همکاریهای مذهبی را ایجاد کنند.
وی مرحله سوم ایجاد وحدت اسلامی را مرحله تفاهم علمی مشترک عنوان کرد و اظهار داشت: مهمترین دلیل ایجاد نفرت و درگیری میان پیروان مذاهب مختلف، شناخت غلط آنها نسبت به یکدیگر است.
زمانی تاکید کرد: اگر این شناخت اصلاح شود، نفرت به محبت بدل میگردد و این نیازمند برگزاری جلسات عالمانه و دوستانه میان متفکران شیعه و اهل سنت است.
تبادل علمی و داد و ستد علمی بین شیعیان و اهل سنت برای یافتن بهترین نظرات و انتخاب صحیحترین آراء دینی و مذهبی از دیگر مواردی بود که این عالم مسلمان برای تشکیل امت واحده به آن اشاره کرد.
وی با استناد به آیه ۱۸ سوره زمر که میفرماید: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ : به سخن گوش فرامی دهند و بهترین آن را پیروی می کنند اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان» گفت: مفسران، متکلمان، عالمان همه مذاهب اسلامی، در کنار یکدیگر بشینند و راجع به مسائل فقهی تبادل نظر کنند.
مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزههای علمیه در ادامه توضیح داد: ما نام این مرحله را مرحله «اتباع احسن» و یا آزاداندیشی میگذاریم به این معنا که همه، دلایل خود را برای احکام اسلامی بیان کنند سپس آن دلایلی که صحیحتر است را انتخاب کنند.
وی با بیان این که در مصر نیز گامهای بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است، تصریح کرد: گام اول را در این باره مرحوم شیخ محمود شلتوت برداشت و اجازه داد علمای اهل سنت و مفتیان سنی از فقه شیعه استفاده کنند.
این اندیشمند مسلمان در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: روزی برسد همه عالمان و متفکران شیعه و سنی، مالکی، شافعی، حنفی، حنبلی با هم متحد شوند و دلیل محوری را به جای مذهب محوری قرار دهند و آنچه را مطابق قرآن و سنت هست، معیار قرار داده و به سوی آن حرکت کنند.
به گزارش ایرنا مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.
کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.
هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و دیروز (شنبه) با برگزاری اختتامیه پایان یافت.