تاریخ : 06:43 - 1400/08/03
کد خبر : 1053882
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

برجام و قیمت دلار وضعیت بورس تا پایان ۱۴۰۰ را طوفانی کرد +دلیل

برجام و قیمت دلار وضعیت بورس تا پایان ۱۴۰۰ را طوفانی کرد +دلیل

کارگر آنلاین| یکی از اصلی‌‌ترین فاکتورها در شکوفایی اقتصادی، وجود ثبات است. این ثبات باید در تمام زمینه‌ها، از قوانین و مقررات تنظیم بازار گرفته تا سیاست‌های کلی کشور، وجود داشته باشد. بازار سرمایه نیز به‌عنوان دماسنج اقتصاد هر کشور، آینه‌‌ تمام‌نمای اقتصادی است. اصلی‌‌ترین ریسک این روزهای بازار سرمایه ایران، عدم‌اطمینان نسبت به آینده است که این موضوع ناشی از چندین عامل مختلف است که می‌توان از نحوه تامین کسری‌بودجه دولت، ابهام در نتیجه مذاکرات هسته‌‌ای، نرخ دلار و قیمت‌های جهانی کامودیتی‌‌ها به‌عنوان اصلی‌‌ترین عوامل نام برد.

 رضا اکبری کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت؛ البته نباید فراموش کرد که این عوامل را نمی‌‌توان بدون درنظر‌گرفتن سایر فاکتورها بررسی کرد زیرا تاثیر مستقیمی بر روی یکدیگر دارند.

به‌طور مثال نمی‌‌توان نرخ دلار را بدون در‌نظر‌گرفتن نتیجه مذاکرات مورد بررسی قرار داد.  نحوه تامین کسری‌بودجه دولت: اینطور که به‌نظر می‌رسد دولت قصد دارد بخش عمده‌‌ای از کسری‌بودجه خود را از طریق انتشار اوراق با درآمد ثابت جبران کند که این موضوع ریسک مهمی برای سهام است؛ زیرا زمانی این اوراق از لحاظ بازدهی جذاب هستند و خریدار دارند که بازدهی سهام پایین باشد.

  • ابهام در نتیجه مذاکرات هسته‌‌ای: روند مذاکرات، بسیار کندتر از چیزی که پیش‌‌بینی می‌‌شد، به جلو می‌رود و دو طرف تمایل چندانی برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات از خود نشان نمی‌دهند. این موضوع نیز به نوبه خود ریسک سرمایه‌‌‌گذاری را افزایش می‌دهد.
  • نرخ دلار: این عامل همبستگی بالایی با شاخص‌کل دارد زیرا بخش بزرگی از بازار سرمایه را سهم‌‌هایی تشکیل می‌دهند که به‌طور مستقیم از افزایش نرخ دلار تاثیر می‌‌پذیرند و درآمدشان افزایش می‌‌یابد. قیمت‌های جهانی کامودیتی‌‌ها: با رشد اخیر قیمت‌های جهانی، بسیاری از کامودیتی‌‌ها در سقف قیمتی تاریخی خود قرار دارند و این موضوع سبب‌شده تا نگرانی‌‌ها نسبت به ریزش این بازارها بیش از پیش باشد.

تمامی این موارد باعث شده‌‌اند که عدم‌اطمینان در بازار سرمایه در حد بالایی قرار داشته باشد. از طرفی همچنان شرکت‌‌هایی وجود دارند که با توجه به شرایط فعلی، ارزنده هستند و در قیمت‌های خوبی قرار دارند. دلیلی بر این مدعا این است که درآمدهای شرکت‌ها نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است. در بخش تولیدی درآمد ۶ ماهه شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰، نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰درصد رشد داشته و در بخش خدمات نیز‌ در حدود ۵۰درصد رشد داشته است.