تاریخ : 11:20 - 1400/08/03
کد خبر : 1054542
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

چرا بورس رشد نمی‌کند؟/ضربه بزرگ دولت به بورس

چرا بورس رشد نمی‌کند؟/ضربه بزرگ دولت به بورس

کارگر آنلاین | شاخص کل بورس امروز در سومین روز معاملاتی و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت. 

 شاخص کل بورس امروز در دومین روز معاملاتی هفته و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام  مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام را در روزهای گذشته مشخص نبودن برنامه‌های دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بیان کرد.

این کارشناس بازار در بخشی از این گفتگو اعلام کرد نقدینگی مورد نیاز در بازار وجود ندارد تا سهم‌ها بتوانند رشد لازم را داشته باشند. ابهاماتی که دولت درباره انتشار اوراق بدهی ایجاد کرده مهم‌ترین عاملی است که در ریزش بازار موثر واقع شده است.

  • اشتیاقی همچنین گفت: فروش سهام عدالت ترس مضاعفی را در روند بازار سهام ایجاد کرده است زیرا در حال حاضر که فروشندگان در بازار زیاد شدند اگر اجازه فروش سهام عدالت را هم بدهند بازار با فروش‌های بیشتری رو به رو می‌شود و بهتر است این سیاست را فعلا از دستور کار خارج کنند.
  • وی همچنین درباره لزوم افزایش نرخ دلار نیمایی گفت: کنترل نرخ دلار نیمایی آسیب بزرگی را به شرکت‌ها وارد کرده است. همین موضوع باعث شده است تا سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و از ورود پول هوشمند به بازار جلوگیری شود.

اشتیاقی گفت: P/E بیشتر شرکت‌ها در محدوده ۵ و ۶ قرار دارد و ارزندگی سهام شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی تثبیت شده است اما چون فروشنده در بازار زیاد است و استراتژی بیشتر افراد نوسان‌گیری و سهامداری در کوتاه مدت است، معاملاتی در قیمت‌های تعادلی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه روند بازار منفی می‌شود.

به نظر می‌رسد ابهاماتی که دولت در بازار به واسطه ابهام در سیاست‌های اقتصادی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و فروش اوراق در بازار ایجاد کرده است بزرگترین عاملی است که از رشد شاخص جلوگیری کرده است. به عقیده کارشناسان به دلیل کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و شرایط تورمی و تحریمی امکان رشد بورس گرفته شده است.


منبع : تجارت نیوز