تاریخ : 09:48 - 1400/08/04
کد خبر : 1057434
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 فاصله بین بارداری برای ۳۵ سال به بالا ۱۲ ماه است

فاصله بین بارداری برای ۳۵ سال به بالا ۱۲ ماه است

کارگر آنلاین/رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به تشریح سلامت بانوان در دوران بارداری پرداخت.

نسرین چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با حضور در برنامه مادر، کودک شبکه سلامت با اشاره به سلامت بانوان در دوران بارداری اظهار کرد: هشت نوبت مراقبت بارداری به طور متوسط در بارداری‌های کم خطر در کشور طراحی شده است، از اسفند سال ۹۸ این هشت نوبت به چهار نوبت رسیده است.

او با اشاره به اینکه مادران باردار به صورت غیر حضوری می‌توانند احوالاتشان را به مراقبین سلامت اطلاع دهند، گفت: به طور کلی جای مراقبت غیر حضوری در کشور ما برای مادران باردار خالی بود، به دلیل بیماری کرونا به سمتی پیش رفتیم که دسترسی به مراقبان سلامت به صورت غیرحضوری فراهم شود لذا سامانه غیرحضوری طراحی شد تا این چهار نوبت به نوعی مورد پیگیری قرار بگیرد.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مراقبان سلامت خطراتی را که ممکن است مادر را تهدید کند اطلاع می‌دهند، افزود: کلاس آمادگی برای زایمان از اسفند سال ۹۸ طراحی شد به طوری که کلاس‌ها تغییر پیدا کرد، کلاس آمادگی برای زایمان تقریبا ۱۴ تا ۱۵ سال قدمت برنامه ریزی در کشور دارد، از سال ۹۳ بیمارستان‌های دولتی به طور رایگان این کلاس‌ها را راه اندازی کردند، این کلاس‌ها در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای که شامل آموزش‌های تئوری دوران بارداری است نیز برگزار می‌شود.

چنگیزی تاکید کرد: از اسفند ماه به نوعی کلاس‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا محدود شد، سامانه آموزشی برای این کلاس‌ها با توجه به محتوای آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی شد و کل مطالب به‌ صورت صوتی ارائه می‌شود.

او تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده گواهی حضور مجازی در خصوص این کلاس‌ها برای مادران باردار صادر خواهد شد، سه مراقبت پس از زایمان داریم به طوری که مراقبت اول یک تا سه روز پس از زایمان است که عمدتا در بیمارستان‌ها، مراقبت انجام می‌شود، دوره بعدی ۱۰ تا ۱۵ روز پس از زایمان و دوره پس از آن ۳۰ تا ۴۰ روزگی است، مادر باید بعد از زایمان به این فکر بیفتد که آیا قرار است دوباره باردار شود یا خیر لذا باید متناسب‌سازی سلامت صورت بگیرد.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: در یک دوره‌ای فاصله بین بارداری لوکس بود، اما الان برای گروه‌های سنی ۳۵ سال به بالا به دلیل احتمال کاهش قدرت باروری فاصله بین بارداری به دوازده ماه پس از زایمان رسیده است.