تاریخ : 13:15 - 1400/08/04
کد خبر : 1058515
سرویس خبری : حوادث
 

جزئیات تازه از بازی مرگبار ۴ کودک در چابهار؛ پسربچه چطور خودش و ۳ نفر دیگر را نجات داد

جزئیات تازه از بازی مرگبار ۴ کودک در چابهار؛ پسربچه چطور خودش و ۳ نفر دیگر را نجات داد

کارگر آنلاین/«پسربچه تا کمر در خاک فرو رفته بود، اما به زحمت توانست خودش را نجات دهد. او باید خبر مهمی را به اهالی روستا می‌رساند: ۷نفر از هم‌بازی‌هایش زیر آوار گرفته شده بودند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند.» این صحنه‌ای تکان‌دهنده از حادثه‌ای هولناک است که روز یکشنبه در یکی از روستاهای اطراف چابهار اتفاق افتاد و در جریان آن ۷کودک زیر آوار گرفتار شدند و ۴نفر از آنان جان خود را از دست دادند. اما این حادثه مرگبار چگونه اتفاق افتاد؟

از چند روز قبل برای ساخت خانه‌ای در روستای بنواسحاق بازار شهرستان چابهار گودالی در اطراف روستا حفر شده بود. قرار بود خاک این گودال برای ساخت خانه استفاده شود. عمق گودال به حدود 5متر می‌رسید و از روزی که حفر شد، آنجا به محلی برای بازی کودکان روستا تبدیل شد. این روستا از امکانات اولیه هم محروم است و داشتن پارک برای کودکان آنجا رؤیایی دست‌نیافتنی بود. آنها در این چند روزی که گودال حفر شده بود همه کودکی‌هایشان را به آنجا می‌بردند و از صبح تا شب مشغول بازی بودند؛ غافل از اینکه حادثه‌ای بزرگ در راه است.

 

روز یکشنبه مردان روستا سرکار رفته بودند و زن‌ها هم مشغول انجام کار خانه بودند. بچه‌ها هم که این گودال برایشان حکم شهربازی را پیدا کرده بود، از صبح در آن مشغول بازی بودند. آنها 8نفر بودند؛ 8پسربچه 6تا 12ساله. در میان گرد و خاک گودال، کودکی می‌کردند و از سر و کول هم بالا می‌رفتند. عقربه‌ها ساعت 11را نشان می‌داد که ناگهان حادثه عجیبی اتفاق افتاد. دیواره خاکی گودال که سست بود ناگهان فرو ریخت و هر 8کودک را بلعید.

در یک چشم به‌هم‌زدن همگی غافلگیر و زیر خروارها خاک مدفون شدند. لحظاتی بعد یکی از آنها که تا کمر در آوار فرو رفته بود توانست خودش را بیرون بکشد. پسربچه هنوز به درستی نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده و چه بلایی بر سر 7هم‌بازی‌اش آمده است. او وقتی به‌خودش آمد به زحمت توانست راه روستا را پیدا کند. او دوان‌دوان خودش را به چند خانه رساند و درحالی‌که بریده بریده حرف می‌زد به همه فهماند که دیواره گودال فرو ریخته و بچه‌ها گرفتار شده‌اند. اهالی روستا یکی یکی از خانه‌ها بیرون آمدند و خودشان را به محل ریزش گودال رساندند. آنها صحنه وحشتناکی را که به چشم می‌دیدند باور نمی‌کردند. 7کودک که تا همین چند لحظه قبل مشغول بازی بودند، حالا زیرخروارها خاک گرفتار شده و سرنوشتی نامعلوم پیدا کرده بودند.

هیچ‌کس به درستی نمی‌دانست باید چه‌کار کند. یکی با دست خاک‌ها را کنار می‌زد و دیگری با خود بیل آورده بود. همه اشک می‌ریختند و ناباورانه به‌دنبال یافتن عزیزان‌شان بودند. هادی اسلام جدگال، یکی از بزرگان روستا در این‌باره به حادثه 24 می‌گوید: حدود 2متر خاک روی بچه‌ها ریخته بود. برای کنارزدن خاک‌ها باید دقت زیادی می‌کردیم. چون ممکن بود بیل و کلنگ به بچه‌ها که زیر خاک بودند برخورد کرده و به آنها آسیب بیشتری بزند.

همزمان درخواست کمک کرده بودیم اما هیچ‌کس به کمک‌مان نیامد و خودمان با دستان خالی به جست‌وجو ادامه دادیم. او ادامه می‌دهد: حدود 20دقیقه طول کشید تا یکی یکی بچه‌ها را از زیرخاک بیرون کشیدیم. باورش سخت بود اما 4نفر از آنها زیر آوار خفه شده بودند و 3نفر دیگر نیمه‌جان بودند. روستای کوچک ما در چند دقیقه عزادار 4نفر از فرزندانش شده بود. زن‌ها شیون می‌کردند و صدای ناله یک لحظه در روستا قطع نمی‌شود. او درباره سرنوشت 3کودک دیگر می‌گوید: آنها را خودمان به درمانگاه رساندیم. حال‌شان بد بود. در آنجا کادر درمان تلاش زیادی انجام دادند تا اینکه بچه‌ها نجات پیدا کردند. اگر پسربچه‌ای که خودش را از زیرآوار بیرون کشیده و حادثه را خبر داده بود هم زیر آوار می‌ماند، شاید هر 8نفرشان برای همیشه زیر خاک دفن می‌شدند و هیچ‌کس به درستی از حادثه‌ای که اتفاق افتاده  بود با خبر نمی‌شد.

او در ادامه می‌گوید: چند ساعت بعد از اینکه پیکر 4پسربچه از زیر‌آوار بیرون کشیده شد، هر 4نفرشان را به خاک سپردیم و حالا همه روستا سیاهپوش شده‌اند. اگر روستای ما محلی برای بازی‌کردن داشت، شاید هیچ وقت بچه‌ها برای بازی به این گودال نمی‌رفتند. اگر کسی به ما کمک می‌کرد، شاید می‌توانستیم آنها را زنده بیرون بکشیم. ما در روستای محرومی زندگی می‌کنیم و هیچ‌کس به وضعیت ما رسیدگی نمی‌کند.

تشکیل تیم حقیقت‌یاب

یک روز پس از این حادثه در شرایطی که خبر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یک تیم حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد این حادثه و روشن‌شدن مقصران آن تشکیل شد. با تأکید وزیر کشور و به دستور صریح حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران و غلامرضا گنجی، مدیرکل بازرسی استانداری به‌عنوان نمایندگان تام‌الاختیار استاندار برای بررسی ابعاد این حادثه عازم این شهرستان شدند.

استاندار سیستان و بلوچستان در دستوری صریح مدیران کل مدیریت بحران و بازرسی استانداری را مأمور کرد با حضور میدانی در محل وقوع حادثه، ضمن عیادت از مصدومین و همدردی با خانواده‌های داغدار، گزارش کامل و جامع از چگونگی وقوع این حادثه را تهیه و اعلام کنند. همچنین به‌دنبال این حادثه سرپرست آموزش و پرورش پیام تسلیتی صادر و ابراز امیدواری کرد که با تدبیر خانواده‌ها و ایفای نقش درست و بهنگام دست‌اندرکاران دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.


منبع : hadese24