تاریخ : 13:10 - 1400/08/04
کد خبر : 1058516
سرویس خبری : حوادث
 

اعتراض به آزادی رپر معروف؛ حمید صفت دوباره زندانی می شود؟

اعتراض به آزادی رپر معروف؛ حمید صفت دوباره زندانی می شود؟

کارگر آنلاین| حمید صفت، رپر معروف که چندی قبل با غیرعمد تشخیص داده شدن قتل ناپدری اش در دادگاه به پرداخت دیه محکوم و از زندان آزاد شده بود حالا با اعتراض خانواده مقتول و دادستانی به این رای با شوک بزرگی روبه رو شده است و ممکن است بار دیگر بازداشت و زندانی شود.

رسیدگی به پرونده جنجالی حمید صفت، همچنان در دادگاه ادامه دارد. ماجرا از این قرار بود که مرداد سال 96 رپر معروف پس از آنکه فهمید مادرش با شوهرش درگیر شده و سیلی خورده است خودش را به خانه آنها رساند. آنطور که خودش اعتراف کرد در فرط عصبانیت ابتدا گلدانی را به دیوار کوبید و میزی که آنجا بود واژگون کرد و در ادامه با پدرخوانده اش که تا پیش از این رابطه خوبی با یکدیگر داشتند درگیر شد. هرچند دقایقی بعد با حضور همسایه ها این درگیری پایان یافت اما پدرخوانده حمید که 66 سال داشت و از چندین بیماری زمینه ای رنج می برد به بیمارستان منتقل شد و چند روز بعد به دلیل خونریزی مغزی جانش را از دست داد تا با شکایت فرزندانش، حمید به اتهام قتل عمد بازداشت شود.

پرونده در پیچ و خم قضایی

تحقیقات از خواننده جوان در دادسرا ادامه داشت و با وجود اینکه در نظریه اولیه پزشکی قانونی اعلام شده بود آثار اصابت جسم سخت به سر متوفی مشاهده شده اما در نظریه های بعدی اعلام شد آثار ضربه وجود ندارد و متوفی به دلیل بیماری های زمینه ای جان باخته است. در این شرایط بود که حمید تا زمان تشکیل دادگاه با وثیقه آزاد شد. مدتی بعد او در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و با رای 2 نفر از 3 قاضی دادگاه به قصاص محکوم شد. او و وکلایش به این رای اعتراض کردند و حکم در دیوان عالی کشور شکست و پرونده بار دیگر به دادگاه برگشت و این بار روی میز قضات شعبه هشتم قرار گرفت. اولین جلسه از دومین دور محاکمه روز 4 مرداد ماه امسال برگزار و ادامه رسیدگی به بعد موکول شد.

آخرین محاکمه

  • صبح دیروز حمید صفت از زندان اوین به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران منتقل شد و در برابر هیئت قضایی به ریاست قاضی مهدی رحمانی قرار گرفت. در ابتدای این جلسه ابتدا رحیمی، نماینده دادستان در چند جمله به دفاع از کیفرخواست پرداخت و گفت خواستار صدور حکم محکومیت برای متهم هستم. او ادامه داد: با توجه به اینکه متهم نسبت به وضعیت جسمانی متوفی آگاهی لازم را داشته و مطابق اظهارات خودش با آگاهی از وضعیت جسمانی متوفی و با حالت عصبانیت اقدام به برخورد فیزیکی با متوفی کرده و در نهایت او به دلیل ضربات وارده و بیماری زمینه ای و اضطراب و ترس ناشی از تنش و درگیری فوت شده است. این مساله در کمیسیون های پزشکی قانونی تایید شده و تقاضای صدور حکم شایسته دارد.
  • سپس در نبود فرزندان مقتول که ساکن خارج از کشور هستند، وکلای مدافع آنها خواستار قصاص متهم شدند. یکی از آنها گفت: عامل خونریزی ضربات است و عامل ضربات هم متهمِ حاضر است. متهم حتی پس از مرگ متوفی در خانه او سکونت داشته که با شکایت فرزندان متوفی مجبور به تخلیه آنجا شده است. بنابر این به نمایندگی از اولیای دم درخواست صدور حکم قصاص دارم.

در برابر قضات دادگاه

در ادامه این جلسه نوبت به حمید رسید تا از خود در برابر اتهام مباشرت در قتل عمدی دفاع کند. او گفت: من اتهام قتل را قبول ندارم. حاج آقا (متوفی) و مادرم 10 سال بود که ازدواج کرده بودند. من 3 سال بین سالهای پنجم تا هشتم با آنها زندگی می کردم که اغلب حاج آقا به آلمان سفر می کرد و بیشتر سال در آنجا بود و دو سال آخر را هم مستقل بودم. در این سالها من و حاج آقا به یکدیگر علاقه زیادی پیدا کرده بودیم. او برایم مثل پدر بود. او دو روز قبل از حادثه برایم تولد گرفت و عکس بزرگی از من را به دیوار پذیرایی خانه اش زده بود. ما با هم ورزش می کردیم. استخر می رفتیم و گاهی هم به یک باشگاه بدنسازی در سعادت آباد می رفتیم. بنابر این با این رابطه خوب دلیلی وجود نداشت که من بخواهم او را بکشم.

متهم درباره میزان اطلاعش از بیماری های متوفی گفت: من تا پیش از حادثه اطلاع دقیقی از بیماری های او نداشتم. اما فقط مثل خیلی از افرادی که در سنین بالا دارو مصرف می کنند می دانستم که او هم دارو مصرف می کند اما اطلاعات بیشتری نداشتم. از این گذشته او مرد مغروری بود و دوست نداشت کسی درباره بیماری اش چیزی بداند. من هم کنجکاوی نمی کردم.

  • در این هنگام قاضی درباره ضرباتی که در درگیری به متوفی وارد کرده سوال کرد که او گفت: روز اولی که بازداشت شدم در آگاهی به من گفتند که متوفی ضربه خورده و فوت شده است. گفتم حاج آقا سرپا بود و حتی خودش سوار آمبولانس شد اا گفتند تو ضربه زدی. گفتم من نزدم. گفتند اگر تو نزدی پس مادرت زده است. من هم قبول کردم که زدم. بعد گفتند سیلی زدی یا کف گرگی. گفتم من سیلی نزدم. باور کنید من قصد دعوا نداشتم و آن زمان هم مادرم بین من و حاج آقا بود. اگر قصدم درگیری و قتل بود با خودم وسیله ای مثل چاقو می بردم اما چون حاج آقا به مادرم سیلی زده بود رفتم از او حمایت کنم و با صحبت کردن اختلاف شان برطرف شود که این حادثه اتفاق افتاد. من هیچ انگیزه ای برای قتل نداشتم چرا که رابطه ما کاملا حسنه بود. خواهش می کنم در این باره تحقیقات کنید. در منطقه شیخ بهایی همه فکر می کردند حمیدصفت پسر حاج آقا است.
  • متهم در ادامه گفت: همه جا می گویند من بوکسور بوده ام و احتمالا با مشت به حاج آقا ضربه زده ام. اما اینطور نیست. من بعد از حادثه به زندان رفتم و در آنجا دچار اضافه وزن شدم. در مدتی که با وثیقه آزاد بودم بوکس کار می کردم که هیچ ارتباطی با حادثه ندارد.

در ادامه این جلسه وکلای مدافع متهم به دفاع از او پرداختند و در نهایت متهم برای آخرین مرتبه از خود دفاع کرد. او گفت: در سالهای زندگی ام با هیچ کس دعوا نکردم. هیچ سابقه ای هم نداشتم و نمی دانم که حالا چرا اینجا ایستاده ام. باورم نمی شود. من قصد این کار را نداشتم. اگر هدفم دعوا بود وسیله ای همراه خودم می بردم یا اینکه در درگیری مادرم را که بین ما بود کنار می زدم و سراغ حاج آقا می رفتم اما این کار را نکردم چون نیتم دعوا نبود. با این حال هر رایی که دادگاه صادر کند من مطیع هستم. حاج آقا مثل پدرم بود و خودم بیشتر از همه شرمسارم.

حکم بیگناهی

به دنبال دفاعیات متهم هیئت قضایی وارد شور شدند و روز گذشته به بیگناهی حمید صفت رای دادند. ایوب، میلکی، یکی از وکلای مدافع حمید صفت با تایید این خبر به حادثه 24 گفت: عصر شنبه حکم برائت موکلم به اینجانت ابلاغ شد. بر اساس این حکم موکل اینجانب از اتهام مباشرت در قتل عمدی تبرئه شد. وی ادامه داد: قضات شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران پس از برگزاری 2 جلسه رسیدگی و استماع دفاعیات طرفین، علم و یقین به تصادفی بودن این حادثه پیدا کردند و به این ترتیب موکلم از اتهام مباشرت در قتل عمدی تبرئه شد.

اعتراض به رای

در‌حالی‌که حمید صفت با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است، اولیای دم و دادستان به این حکم اعتراض کردند. با اعتراض آنها پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاده شد تا پرونده دوباره به جریان افتاده و این احتمال وجود دارد تا او دوباره بازداشت و محاکمه شود.


منبع : hadese24