توسعه دولت الکترونیک و حذف رویههای سنتی در نظام اداری در طول سالیان گذشته مورد توجه دولتها بوده است و اعتبارات زیادی برای ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک در نظر گرفته شده است.
با وجود اینکه تاکنون سامانههای زیادی برای الکترونیکی شدن رویههای سنتی نظام اداری ایجاد شده است، اما بسیاری از مدیران دولتی ضرورت استفاده از این سامانهها را به راحتی نادیده گرفته و بر انجام رویههای منسوخ و ناکارآمد اصرار میورزند.
اصرار مدیران بر کاغذبازیهای منسوخ اداری
برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی عدم استفاده از فناوریهای نوین در فرآیندهای اداری، محدودیتها و چارچوبهای ذهنی مدیرانی است که در رأس سازمانهای مختلف قرار دارند و ضعف تکنولوژی و محدودیت زیرساختها تنها بهانهای برای عدم تحقق اهداف دولت الکترونیک است.
لازم به ذکر است که سازمان اداری و استخدامی کشور، در دو بخشنامه به شمارههای ۳۰۹۶۲۸ در تاریخ 17/6/1399 و ۱۵۹۵۳۴۴ در تاریخ 5/10/1396 و بخشنامه تأکیدی بر آن دو به شماره ۳۹۴۶۹۵ در تاریخ 9/12/1399، مجدداً دریافت کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی از خدمت گیرندگان را توسط دستگاههای اجرایی ممنوع کرده است.
متأسفانه این بخشنامهها نیز که یک تکلیف حداقلی برای دستگاههای اجرایی ایجاد میکند، مورد توجه اکثر دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی قرار نگرفته است و هنوز هم مردم میبایست در بسیاری از مراکز دولتی برای دریافت خدمات کپی مدارک هویتی خود را تحویل دهند.
شهرداریها و بانکها متهم اصلی کمکاری در دولت الکترونیک
وی افزود: عمده مشکلات مربوط به عدم اجرای مصوبه اخذ مدارک کپی در شهرداریها و بانکها است؛ که بر اساس قانون خود را موظف به اجرای مصوبات اداری و استخدامی نمیدانند. ما در تلاش هستیم تا طی دو هفته آینده با تشکیل یک کارگروه و شنیدن حرفهای فعالان بخش خصوصی، این مشکل را بر طرف کنیم و نهادهای خصوصی نیز در اجرای این مصوبه همکاری لازم را بهعمل آورند.
ادارات نباید هزینه و کار مضاعف برای مردم ایجاد کنند
صدرائیان ادامه داد: البته در متمم این مصوبه آمده است که در صورت نیاز نهاد یا دستگاه متقاضی به اخذ کپی، خود آن نهاد و یا دستگاه باید اقدام کند و هزینه و کار مضاعف برای مراجعهکننده ایجاد نکند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پافشاری بر استفاده از رویههای منسوخ در نظام اداری کشور، نه تنها منجر به اسراف در مصرف کاغذ و به تبع آن افزایش مخارج ارزی کشور برای واردات این کالا میشود، بلکه به نوعی حیف و میل کردن بیتالمال است؛ چرا که تاکنون میلیونها دلار برای توسعه خدمات دولت الکترونیک در ایران هزینه شده و عدم استفاده بهینه از این زیرساخت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
گزارش از نرگس معززی حور