تاریخ : 22:25 - 1400/08/15
کد خبر : 1075875
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی افزایش مصرف خانگی گاز به ۴۰۰ میلیون متر مکعب

پیش‌بینی افزایش مصرف خانگی گاز به ۴۰۰ میلیون متر مکعب

کارگر آنلاین | چگنی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به برودت هوا، مصرف گاز طی دو روز آینده به بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.

 مجید چگنی در حاشیه جلسه سوخت زمستانی که به میزبانی این شرکت برگزار شد، گفت: با توجه به موج جدید سرما که اواخر هفته گذشته وارد کشور شد و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف را در پی داشت (افزایش مصرف به ۳۸۰ میلیون مترمکعب در روز)، در حال حاضر با مصرف بیش از حد گاز در بخش خانگی مواجه هستیم.

  • وی افزود: از آن‌جایی که کاهش محسوس دما را ظرف امروز و فردا خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود که افزایش مصرف همچنان در مناطق شمالی و شمال‌شرق ادامه داشته باشد، طبیعتاً فشار بسیار سنگینی روی شبکه گاز وارد خواهد شد؛ ضمن آن که بیشترین مصارف در مناطق شمالی کشور در سه استان مازندران، گلستان و گیلان و همچنین خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بوده است.
  • چگنی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود با توجه به برودت هوا، مصرف گاز طی دو روز آینده به بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد، گفت: برای مقابله با موج سرما، تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده و یک‌سری اقدامات مانند تعمیرات منابع تولیدی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت فشار را از قبل شروع کردیم که همه تمام شده و تمامی تجهیزات و تأسیسات با ظرفیت کامل در مدار هستند.

وی ادامه داد: ما پیش‌بینی‌های کامل در این زمینه داشتیم و کار‌های مربوطه را تاکنون انجام داده و سعی کرده‌ایم شبکه را پرفشار نگاه داریم تا بتوانیم بدون مشکل از این موج سرما عبور کنیم. ولی وقتی موج سرما وارد می‌شود تا یک هفته افزایش مصرف داریم و این خیلی خوشایند نیست؛ چراکه باید بخش خانگی که اولویت اول شرکت ملی گاز ایران است را پوشش کامل دهیم و اگر نتوانیم گاز را از شبکه خودمان تأمین کنیم، باید صنعت و نیروگاه‌ها را محدود کنیم که به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه رعایت مصرف بهینه در حال حاضر بهترین راهکار برای مقابله با سرماست، تصریح کرد: ما نسبت به استاندارد جهانی (مثلاً اروپا که به لحاظ جمعیتی با ما تقریباً یکی هستند)، سه برابر بیشتر ، چه در بخش گاز و چه در بخش برق انرژی مصرف می‌کنیم و در واقع، کل تراز انرژی ما تفاوت چشمگیری با کشور‌های پیشرفته دنیا دارد.

چگنی گفت: درخواست من این است که الگوی مصرف را رعایت کنیم تا به تراز انرژی کشور کمک کرده باشیم؛ چراکه گاز مثل برق نیست که با خاموش کردن یک کلید بتوانیم جلوی هدررفت آن را بگیریم. باید با استفاده از پوشش مناسب و استاندارد کردن مصرف این کار را انجام دهیم.  این گاز اگر در منازل مصرف نشود و برای سوخت صنایع برود، باز هم منافع آن برای مردم است و ارزش افزوده بیشتری را برای آنان به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/