آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو در رابطه با تقسیم بندی عرضه اولیهها گفت: عرضه اولیهها را از لحاظ مبلغی می توانیم به سه دسته سبک، متوسط و قوی تقسیم بندی کنیم.
عرضه اولیه های سنگین به نحوی نقدینگی را از بازار جمع می کنند
وی ادامه داد: اما عرضههای اولیه نمادهای قوی مانند فجهان و کیمیاتک در یک روز باعث ایجاد فشار فروش در بازار شد. عرضههای اولیههای سنگین به نحوی نقدینگی را از بازار جمع میکنند. مخصوصا زمانی که شاخص به سطح مقاومت خودش میرسد، فشار فروش قبل عرضه اولیه ها چندین برابر می شود.
وی گفت: زمانی که شاخص به سطح مقاومت میرسد، اشخاص یا افراد ضعیف بازار به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک هستند، به همین علت سهمهای دیگر خود را فروخته و از سود عرضه اولیه استفاده میکنند.
پورکار تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که برای هر عرضه اولیه یک حداکثر امکان خریدی وجود دارد و در ۹۹ درصد موارد، عرضه اولیهها به حداکثر مقدار خود نمیرسد. در این شرایط افرادی را مشاهده می کنیم که سهامهای دیگر خودشان را میفروشند تا پول نقد میکنند و عرضه اولیه بخرند و یا افرادی با بیش از یک پرتفوی قصد خرید دارند؛ اما ممکن است، نصف عرضه اولیه یا حتی کمتر به آنها تعلق بگیرد. در بیشتر اوقات حداکثر یک سوم سهمی که سازمان بورس برای هر فرد در نظر می گیرد به افراد اختصاص می یابد، که این امر منجر به باقی ماندن نقدینگی زیادی در دست سرمایهگذاران میشود.
وی در پایان عنوان کرد: بهتر این است که تمرکز را بر روی عرضه اولیه های بزرگ بگذاریم و به گونهای خرید عرضههای اولیه را مدیریت کنیم که از بابت تخصیص مشکلی نداشته باشیم.
انتهای پیام/