امروز هشتم ربیعالثانی مصادف با ولادت حضرت امام حسن عسکری (ع) است. خلفای عباسی از هر گونه اعمال فشار و محدودیت نسبت به امامان دریغ نمیکردند، و این فشارها و سخت گیریها در عصر امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیه السلام در سامراء به اوج خود رسید. شدت این فشارها به قدری بود که سه پیشوای بزرگ شیعه که در مرکز حکومت آنها (سامراء) میزیستند، با عمر کوتاهی جام شهادت نوشیدند.
در این میان، محدودیتها و فشارهای دوران امام عسکری علیه السلام بیش از دو پیشوای دیگر بود. و علت اینکه امام حسن عسکری علیه السلام را، عسکری میگویند، این است که حضرت به دستور خلیفه عباسی در «سامراء» در محله «عسکر» سکونت اجباری داشت. حضرت عسکری علیه السلام با وجود همه آن فشارها و کنترلها و مراقبتهای بی وقفه حکومت عباسی، یک سری فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و تشیع و مبارزه با افکار ضد اسلامی و ضد شیعی انجام داد.
به مناسبت میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام با حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزههای علمیه استان تهران به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را میخوانید:
حجت الاسلام حمید ارشاد در خصوص فضائل امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) گفت: دوران امامت امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) با اواخر حکومت عباسیان مقارن بود.عباسیان با تمام توان این دو امام همام را تحت نظر و محاصره کامل در سامرا داشته و به شدت ارتباط شیعیان را با این دو بزرگوار محدود کرده بودند.
تبلیغ مفاهیم قرآنی به وسیله ارتباط با وکلا
استاد حوزه علمیه افزود: مراقبت نسبت به امام عسکری (ع) آن چنان شدید بود که شب هنگام و بی خبرانه به خانه حضرت هجوم میبردند و آنجا را تفتیش میکردند؛ بدیهی است در چنین شرایطی ارتباط مستقیم مردم با امام ممکن نبود، از سوی دیگر قرار بود پس از ایشان امام ظاهری نباشد بنابراین امام یازدهم بوسیله سازمان مخفی وکالت، با شیعیان در ارتباط بودند و آنها را به وسیله وکلا و نمایندگان خود راهنمایی میکردند، حتی امام در نزد وکلای خود نمونه خط و امضایی داشتند که به وسیله آن، نامه امام را میشناختند. با ارتباطی که بین امام و وکلا به وجود آمد، سعی شد تا راهنماییهای لازم دینی و سیاسی ارائه شود و افرادی با پیشینه علمی و ارتباط محکم با امامان پیشین یا با خود آن حضرت برای وکالت گمارده میشدند و در نامه خود به وکلا توصیه میکردند که نامهها و مراسلات را از شیطانها پوشیده نگهدارند و به شیعیان برسانند، در نتیجه مردم خیلی از مسائلشان را از طریق مکاتبه و یا تماس با وکلای امام با حضرت مطرح میکردند، در واقع سازمان وکالت، موجب آمادگی شیعه شد تا با مراجعه به علما مشکلات خود را حل کنند و از این طریق با مفاهیم قرآنی آشنا شوند.
امام یازدهم بوسیله سازمان مخفی وکالت، با شیعیان در ارتباط بودند و آنها را به وسیله وکلا و نمایندگان خود راهنمایی میکردند، حتی امام در نزد وکلای خود نمونه خط و امضایی داشتند که به وسیله آن، نامه امام را میشناختند
وی با اشاره به تفاسیر به جای مانده از آن حضرت تصریح کرد: از تفاسیر به جای مانده از آن حضرت میتوان به تفسیر ابن شهر آشوب مازندرانی در معالم العلما ذیل نام حسن بن خالد برقی قمی اشاره کرد که ایشان محضر امام عسکری (ع) را درک کرده و در این حضور تفسیری بالغ بر ۱۲۰ جزوه را به املای حضرت دریافت میکند. که از منابع تفسیری شیعه به شمار میآید که این تفسیر تا حدود قرن پنجم موجود بوده اما متأسفانه امروزه در دسترس نیست.
این استاد حوزه علمیه افزود: امام عسکری (ع) همواره در صدد بود تا جامعه را از نظر ارزشهای اسلامی و معارف اسلامی آشنا کند. به همین خاطر با علم به اینکه سلسله امامت با ولایت حضرت ولی عصر (عج) به پایان میرسد، سعی داشت تا در این شرایط سبک زندگی علمی خاصی را بنا و با پشتوانه علمی جامعه اسلامی و شیعیان را تقویت کند.
حجت الاسلام ارشاد ادامه داد: از جمله تفسیرهای روایی منسوب به امام حسن عسکری که مرحوم استرآبادی از امام نقل میکند، تفسیری است که به وسیله ۲ برادر از اهالی استرآباد جمعآوری شده که بخشهایی از آن امروزه موجود است. تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) تفسیر روایی است که سوره فاتحه و بخشی از سوره بقره را دربردارد. تفسیر آیات گاه به صورت تأویل انجام شده که بیشترین تاویلها در معجزات پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) نقل شده است. بحثهای فقهی، اصولی، فلسفی و دیگر علومی که به گونهای با تفسیر و آیات قرآن ارتباط پیدا کردهاند در این تفسیر مطرح شده است. روایتها بیشتر طولانی و مفصل ذکر شدهاند به طوری که یک روایت چندین صفحه را دربرمی گیرد. تثبیت جایگاه قرآن به عنوان بزرگترین معجزه پیامبر اکرم (ص) و به عنوان ثقل اکبر یکی از خدمات علمی آن حضرت (ع) است که اگر جایگاه آن به خطر میافتاد و ارزش و اعتبار آن تضعیف میشد، خسارت سنگینی متوجه اسلام، مسلمانان و آینده تاریخ اسلام بود.
پاسداری از قرآن کریم
حجت الاسلام ارشاد با ذکر چند نمونه از فعالیتهای امام حسن عسکری (ع) در پاسداشت از مبانی قرآنی ادامه داد: این امام همام علاوه بر تفسیر آیات الهی و انجام وظیفه تعلیم و تربیت و آموزش قرآنی و تفسیری، مرزبانی از شریعت قرآنی را در دستور کار قرار داده به عنوان نمونه به پاسداری از قرآن در مقابل شبهات اشاره میشود که امام هادی و امام عسکری (ع) سعی در پاسخ به شبهات را داشتند مانند قدیم بودن قرآن، تناقض در آیات، سوال از فلسفه آیات، سوال از اخذ میثاق الهی، سوال از مرگ در قرآن و سوال از برگزیدگان خدا که همگی به علم الهی، از آن برخوردار بودند. به این سوالها جواب داده شده و زدودن شبه در دستور کار امام عسکری (ع) در این دوران بوده است که به پاسداری از قرآن در قالب تفسیر آیات نورانی به انجام رسیده است.
وی با اشاره به روایات تاریخی افزود: در برخی روایات آمده است که یعقوب بن اسحاق کندی در اعتبار و صحت و استحکام قرآن کریم شک کرد. او که یکی از بزرگترین دانشمندان و فیلسوف آن زمان بود در حال نگارش کتابی در این مورد بود که امام عسکری (ع) از طریق یکی از شاگردانش برای او پیغامی فرستاد. امام (ع) به شاگردش آموخت که به او بگوید استاد از کجا میدانی که منظور خداوند همین برداشت توست. احتمال نمیدهید در معانی که شما از قرآن برداشت کردید و به نظرتان تناقضات را استخراج کردید، احتمال دیگری در معنای آیات وجود داشته باشد؟ وقتی کندی این جملات را شنید دچار شوک شد و از شاگرد خواست که بگوید این را چه کسی گفته است؟ در نهایت وقتی شاگرد با اصرارهای کندی مجبور شد بگوید که این را أبومحمد حسن بن علی العسکری به من القا کرد که استاد اذعان و اعتراف کرد که چنین سوالی از چنان شخصیتی شایسته و بایسته است و آن وقت کتاب نوشته شده را در آتش سوزاند. در جای دیگری آمده است: ابوهاشم جعفری میگوید از امام عسکری (ع) درباره این آیه پرسیدم: سپس کتاب را به میراث کسانی رسانیدیم که ایشان را از بندگان خود برگزیدیم، پس برخی از آنان به خویش ستمگر بودند و برخی میانه رو بودند و بعضی به اذن خدا در کارهای نیک پیشتاز بودند. امام (ع) فرمود: همه از خاندان محمد (ص) هستند. آنکه بر خود ستم کرده، کسی است که به امام اعتراف ندارد و میانه رو کسی است که امام را بشناسد و پیشتاز کارهای نیک به اذن خدا، امام (ع) است.
تاکید روایتهای تاریخی بر حفظ و صیانت امام حسن عسکری (ع) از قرآن
مبارزه امام حسن عسکری (ع) با فرقههای انحرافی