تاریخ : 11:26 - 1400/09/03
کد خبر : 1080021
سرویس خبری : فرهنگی
 

آداب خواندن زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت

آداب خواندن زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت

کارگر آنلاین/خواندن زیارت عاشورا ثواب و فضایل بسیار زیادی دارد اما برای گرفتن حاجت هنگام خواندن زیارت عاشورا آداب خاصی وجود دارد که باید رعایت کنید.

در مسائل دینی و مذهبی برای هر امری در دنیا و آخرت، آدابی مخصوص وجود دارد. ادعیه و زیارت هایی در مفاتیح، صحیفه سجادیه و ... ذکر شده است که یکی از آنها زیارت عاشورا است که خواندن آن ثواب زیادی دارد و مشتمل بر آداب و حالات مخصوص به خود میباشد.

زیارت عاشورا، زیارتنامه ای است که از امام محمد باقر( ع) نقل شده و شیعیان برای زیارت امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا در هر ایامی بخصوص در روزهای محرم و صفر می خوانند.


زیارت عاشورا از چه کسی نقل شده و چگونه خوانده می شود؟

زیارت عاشورا - به حسب ظاهر- از امام باقر(ع) و امام صادق (ع) نقل شده؛ اما در واقع این زیارت از جانب خود خداوند متعال نازل شده است. شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان از امام صادق (ع)نقل می کند که آن حضرت از پدر بزرگوارش و ایشان از اجداد طاهرینش و آنان از پیامبر اکرم و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل می کنند:«حضرت احدیّت به ذات مقدس خود قسم خورده که هر کس امام حسین (ع) را با این زیارت، از دور یا نزدیک زیارت کند، زیارت او را می پذیرم و خواهش و حاجت او را برآورده می کنم و فوز به بهشت و آزادی از جهنم را به او عطا می کنم و شفاعت او را در حق هر کس که بخواهد قبول می نمایم»

زیارت عاشورا

    امام باقر(ع) فرمودند، اگر می خواهی از دور بارگاه امام حسین (ع ) و یارانش را زیارت کنی :«مانند کسی که سلام می دهد به سوی آن حضرت رو کن و با توجه و حضور قلب به آن سو نگاه کن و پس از گفتن الله اکبر این گونه بخوان:السلام علیک یا ابا عبدالله... (متن زیارت عاشورا ) و سپس دو رکعت نماز بگزار».

    امام محمد باقر فرمودند:« این دعا دعایی است که ملائکه آن را می‏خوانند و خداوند در قبال آن برای تو صد هزار هزار درجه می‏نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین شهید شده باشد... و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین‏ علیه‏السلام را از روزی که شهید شده است».

    امام صادق ( ع) فرمودند:«هر گاه گرفتاری و حاجتی داشتی، در هر جا که هستی این زیارت و دعای پس از آن را بخوان و از خدا حاجت بخواه؛ بی تردید خدا و پیامبر(ص) به وعده خود عمل می کنند و نیازت را بر می آورند».

قرائت زیارت عاشورا
طریقه خواندن و آداب زیارت عاشورا:

برای خواندن دعا آداب خاصی وجود دارد. برای اینکه به نتایج و آثار دعا برسیم، باید آنها را با آداب خاصشان و بر طبق دستورانجام دهیم.

    برای خواندن زیارت عاشورا بهتر است رو به مرقد امام حسین و یا رو به قبله بنشینید.
    ابتدا صد مرتبه ذکر الّله اکبر بگویید.
    در طول خواندن زیارت عاشورا مراقبت اعمال خود باشید.
    بهتر است هنگام خواندن زیارت عاشورا با کسی صحبت نکنید و این دعا را با خلوص نیت و توجه کامل بخوانید.
    عبارات زیارت عاشورا را درست و صحیح تلفظ کنید.
    زیارت عاشورا را از اول تا ابتدای صد لعن بخوانید.
    برای خواندن زیارت دستور مخصوص زیارت عاشورا دو رکعت نماز هدیه به حضرت ابا عبدالله خوانده شود، این نماز با نماز آخر زیارت عاشورا متفاوت است.
    پس از خواندن نماز هدیه صد مرتبه ذکر الّله اکبر بگویید.
    سپس لعن و سلام هر کدام صد مرتبه گفته شود.
    درپایان زیارت عاشورا دو رکعت نماز زیارت خوانده شود.

رو به قبله نشستن
زیارت عاشورا را می توان به چند شیوه قرائت کرد:

1. می توان زیارت عاشورا را به صورت کامل قرائت نمود و وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدید، هر یک از آن عبارات را به طور کامل 100 بار تکرار کنید.

2. زیارت عاشورا عملی مستحب است وخواندن آن بدون 100 لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثارارزنده ای دارد اما اگر زیارت را همراه 100 لعن و 100سلام و کامل بخوانید ، یقینا اجر و پاداش آن بیشتر است. خواندن زیارت عاشورا با 100 لعن و سلام واجب نیست، در زمان های معمولی گفتن یک بارکافی است.

3. در برخی روایات آمده است در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا 100 بار گفته شود و در سلا م به جای 100 بار گفتن تمام سلام تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ، 100 بار گفته شود.

یعنی بعد از زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، بعد از خواندن عبارت:«اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»، 99 بار دیگر می گوییم:«اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»

طریقه خواندن زیارت عاشورا

و بعد از خواندن عبارت:«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»، 99 بار دیگر می گوییم: «السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»زیارت عاشورا و آثار شگفت آن، به نقل از:الصدف المشحون، ص 199.

4. بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، چنین می گوییم:

«اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً؛ اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً »

«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ؛ السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ »

نحوه قرائت زیارت عاشورا
آداب خواندن زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت:

    خواندن زیارت عاشورا در چهل روز، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی نظیر است.
    بهتر است خواندن زیارت عاشورا را از روز چهارشنبه آغاز کنید.
    زیارت عاشورا را بین طلوع و غروب آفتاب بخوانید.
    زیارت عاشورا باید چهل روز مستمر خوانده شود و هر روز صدقه برای سلامتی آقا امام زمان (عج) داده شود.