تاریخ : 13:29 - 1400/09/03
کد خبر : 1080048
سرویس خبری : فرهنگی
 

بسیج برآمده از ایمان راسخ امام خمینی به اهمیت حضور مردم در تمام عرصه ها است

بسیج برآمده از ایمان راسخ امام خمینی به اهمیت حضور مردم در تمام عرصه ها است

کارگر آنلاین | پنجم آذر ماه ۱۴۰۰ روز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مصادف با آغاز دور جدید مذاکرات وین برای احیای برجام بعد از خیانت ایالات متحده به این توافق بین المللی است. در گفتگویی با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک به بررسی رویکرد دولت در دور جدید مذاکرات پرداخته ایم.

دستگاه های دولتی و مردم همه باید با جدیت سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند. پیشرفت کشور در گرو تحقق شعارهای سال اعلامی از سوی رهبر انقلاب است. همه مردم باید خودشان را مخاطب این شعارها بدانند.
 پنجم آذر ماه دور جدیدی از مذاکرات در وین برای احیای برجام آغاز خواهد شد. به نظر حضرتعالی بهترین و کارآمدترین رویکرد دولت برای توفیق در این دور از مذاکرات چه رویکردی است؟

  • دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: بسم الله الرحمن الرحیم؛ هدف آمریکا و اروپا از مذاکرات، فریب ایران و تحمیل فشارهای بیشتر به ملت ایران بدون رفع تحریم ها است. ممکن است آنها بگویند که ما بخشی از تحریم ها را رفع می کنیم و در مقابل از شما می خواهیم که فعالیت های هسته ای تان را متوقف کنید. بعد خواهند گفت که از توقف فعالیت هایتان باید مطمئن شویم و بحث نظارت های فراپادمانی را مطرح خواهند ساخت. حتی ممکن است بازرسی هایی گسترده تر از آن چیزی که پیشتر رخ داده است را پیش بکشند. و بدون رفع تحریم ها بخواهند این بازرسی های ویژه رخ دهد. به نظرم این نقض غرض است. ممکن است بگویند که این تحریم ها را ما در مدت شش ماه و به صورت اندک اندک برمی داریم و بعد از بررسی و بازرسی دوباره تحریم ها را رفع می کنیم. این هم عملاً به معنای تداوم تحریم ها است. شرکت های بزرگ برای اجرای پروژه های بزرگ هیچگاه حاشیه امنیت شش ماهه را قبول نمی کنند. این به معنای عدم سرمایه گذاری مؤثر در ایران بعد از رفع موقت تحریم ها است و این هم کمکی به حال ما نمی کند. حتی اگر شرکتی بپذیرد که پروژه ای را در این مدت کوتاه شش ماهه در ایران اجرا کند، طبیعتاً ضررهای این سرمایه گذاری بیشتر از منافعش خواهد شد چرا که شرکت هر زمان دلش خواست می تواند از پروژه به دلیل برقراری مجدد نظام تحریم ها خارج شود.
  • بنابراین، هدف باید رفع کامل تحریم ها باشد. آمریکا هم باید ملزم به جبران ضررهایی شود که در این مدت به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است. مایک پامپئو وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا به صراحت اعلام کرد که سالانه 70 میلیارد دلار به ایران ضربه مالی به دلیل تحریم های آمریکا وارد می شود. باید این خسارت ها جبران شود. ما بیش از صد میلیارد دلار پول بلوکه شده در خارج از کشور داریم؛ این پول ها باید آزاد شود. مطمئنم که دشمن هیچگاه اجازه نخواهد داد که این اتفاق بیفتد و نباید لحظه ای در دشمنی دشمن تردید کنیم. ما باید مسیر خودمان را طی کنیم. پیشرفت خودمان را بکنیم. نباید هیچ وعده ای را از غربی ها بپذیریم. در نهایت، هدف آمریکا و اروپا از این مذاکرات آن است که در طول مذاکرات مطالبی را مطرح کنند که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نباشد و بعد از ترک میز مذاکره از سوی ایران، این مسأله را رسانه ای کنند که عدم احیای برجام تقصیر ایران بوده است. یا ممکن است تعهدات سنگین تری را بر ایران تحمیل کنند. آنها با برگزاری این مذاکرات می خواهند توپ را به زمین ایران بیندازند. بنابراین، بهتر است یک تیم رسانه ای قوی در کنار مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشد که دائم آمریکا را مقصر برهم خوردن توافق برجام معرفی کند و توپ را به زمین غرب بیندازد.

شکی نیست که به لحاظ رسانه ای آنها از ما قوی تر هستند ولی باز ما باید این کار را بکنیم. اگر غرب از گزینه نظامی و پلن بی صحبت کند نباید تهدید را جدی بگیریم چرا که اگر توانایی انجام این کار را داشتند در زمان بمباران پایگاه نظامی عین الاسد حتماً این کار را می کردند. ولی نتوانستند پاسخ دهند. توقع ما از وزارت خارجه و مذاکره کنندگان این است که هرگز درباره روند مذاکرات خوشبینانه صحبت نکنند چیزی که ما در دولت قبل به کرات شاهدش بودیم. نباید از پیشرفت مذاکرات سخن گفت بلکه باید گفته شود که هنوز به نتیجه ای نرسیدیم. البته باید افکار عمومی را هم مدیریت کنیم و طوری نباشد که همه چیز به برجام گره بخورد. به قول رهبر معظم انقلاب "رفع تحریم ها دست دشمن است ولی خنثی کردن تحریم ها دست خود ما است". دستگاه های دولتی و مردم همه باید با جدیت سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند. پیشرفت کشور در گرو تحقق شعارهای سال اعلامی از سوی رهبر انقلاب است. همه مردم باید خودشان را مخاطب این شعارها بدانند.

  •  برخی از منتقدان دولت سیزدهم معتقدند که دولت در حوزه سیاست خارجی مثل مسائل کلان دیگر دارای یک استراتژی مشخص نیست. نظر حضرتعالی چیست؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: راه کشور و دولت مشخص است. احیای اقتصاد کشور و خنثی کردن تبلیغات دشمن و تحریم ها از طریق عمل به اصول اقتصاد مقاومتی. ما مذاکره خواهیم کرد بدون این که اقتصاد کشور را به این مذاکرات گره بزنیم. رفع کل تحریم ها استراتژی دولت است. طبیعتاً دولت سیزدهم با بصیرت و حکمت و مصلحت وارد این دور از مذاکرات خواهد شد در عین حالی که از دشمنی دشمن هم غافل نیست و خوشبینانه با دشمن دور میز مذاکره نخواهد نشست.
ایده بسیج به عنوان یک جنبش برای سازماندهی حضور مردم در عرصه های مختلف در کشور مطرح شد. پیروزی های بزرگ ملت ایران در جنگ هشت ساله همه از برکات بسیج و حضور اقشار مختلف مردم در جبهه های نبرد حق علیه باطل بود.

  •  آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام مصادف است با روز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی (ره)؛ در طول 43 سال گذشته بسیج در ساحت های مختلف نقش های متعددی ایفا کرده است. ایده ای که حضرت امام از طرح تشکیل بسیج مستضعفان در ذهن داشتند چه بود؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: حضرت امام به نقش مردم در همه امور اعتقاد راسخ داشتند. حتی زمانی که گروه های چریکی تحت عناوین مختلف برای ساقط کردن نظام طاغوت شکل گرفت؛ امام با این گروه های چریکی مخالف بودند و اعتقاد داشتند که حضور مردم است که می تواند باعث تحول و انقلاب در کشور شود. حضور مردم در صحنه همیشه و در همه جا پیروزهای بزرگی را نصیب انقلاب اسلامی ایران کرده است. از انقلاب تا جنگ تا مبارزه با تروریسم؛ هر جایی که مردم حضور داشتند توفیقات بزرگی حاصل شده است. ایده بسیج به عنوان یک جنبش برای سازماندهی حضور مردم در عرصه های مختلف در کشور مطرح شد. پیروزی های بزرگ ملت ایران در جنگ هشت ساله همه از برکات بسیج و حضور اقشار مختلف مردم در جبهه های نبرد حق علیه باطل بود. ما امروز در همه اصناف نهاد بسیج را داریم و این اقدام مبارکی بوده است. جدای از عملکرد بسیج و برکات میدانی بسیج؛ اعم از جنگ، یا مبارزه با تروریسم؛ یا مبارزه با کرونا و کمک های مؤمنانه به اقشار آسیب دیده از این بیماری؛ کسانی که در بسیج فعالیت می کنند دچار تحول درونی می شوند. یعنی وجود خود شخص ساخته می شود و از معنویت لبریز می شود. ظرفیت بزرگ وجودی در این اشخاص ایجاد می شود. فرد رشد می کند و دیگر آن فرد قبلی نیست. من شخصاً خیلی از افراد را می شناسم که چنین تحول وجودی را به برکت فعالیت در بسیج تجربه کرده اند. بسیج شجره طیبه است و این شجره طیبه باید گسترش یابد و گسترش بسیج، آرامش را برای ملت در پی دارد و رعب و وحشت را برای دشمنان ملت ایران.


منبع : ساعد نیوز