تاریخ : 14:45 - 1400/09/04
کد خبر : 1080082
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

در خانه به سادگی درد معده را درمان کنید

۲۰ درمان خانگی سریع برای درد معده

در خانه به سادگی درد معده را درمان کنید

کارگر آنلاین | درمان درد معده به روش های خانگی می تواند در مرحله اولیه شروع درد مفید باشد و با تسکین و درمان درد معده می تواند تا حدودی شما را آرام کند. اما اگر اکثر مواقع درد دارید بهتر است برای درمان اساسی درد معده به پزشک معتمد خود مراجعه نمایید.

به گزارش کارگر آنلاین درد معده یکی از مزمن ترین دردهای دستگاه گوارش است به طوری که بعد از سردرد، معده درد یکی از بدترین دردها گزارش می شود. کمتر کسی را می توان سراغ داشت که با این درد آشنا نباشد. در بسیاری از موارد علت معده درد مشخص نیست. اما طیف وسیعی از دلایل می تواند موجب درد در ناحیه شکم و بیشتر به سمت معده باشد. از جمله این علت ها می توان به سوء هاضمه، بد هضم شدن غذا، سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس معده ، زخم معده و ... اشاره نمود.

  • علت اصلی درد معده چیست ؟

بروز هر گونه درد در ناحیه زیر سینه تا پایین شکم به عنوان درد معده در نظر گرفته می شود. معمولا درد معده، مشکل جدی نیست و قابل تشخیص و درمان می باشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیماری خطرناکی در پس معده درد نهفته باشد که باید جدی گرفته شود. مهمترین علت های معده درد در فهرست زیر آمده اند:

اسیدیته معدهسوء هاضمهیبوستمسمومیت غذاییعفونت در معدهگرفتگی‌های قاعدگیحساسیت غذاییآپاندیسزخم معدهعفونت ادراریعفونت صفراریفلاکس معده به مریسنگ کلیهفتق

  • علامت اصلی درد معده ، وجود درد در ناحیه‌ شکمی است. با وجود این، در موارد حاد ممکن است با موارد زیر نیز همراه باشد:

تب
استفراغ
از دست دادن اشتها
ناتوانی در خوردن غذا
سفت شدن شکم
مشکل دفع
مشکل تنفس
دفع خون هنگام استفراغ

  • درمان های خانگی برای درمان درد معده

معده درد آنقدر متداول است که همه زمانی آن را تجربه کرده‌اند و دلایل فراوانی می‌تواند داشته باشد. بیشتر این دلایل جدی نیستند و علائم آن فورا برطرف می‌شوند. این دلایل طیف گسترده‌ای دارند؛ از بدهضمی و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر گرفته تا ورم معده (گاستریت) و ریفلاکس اسید معده (GERD) و… به طور کلی، معمولا نیازی نیست برای پیداکردن راه حل این درد، فراتر از آشپزخانه‌تان بروید.

1. یک فنجان چای بابونه بنوشید

اولین درمان معده درد به روش خانگی خوردن چای بابونه است. بابونه با عملکردش به‌ عنوان یک ضدالتهاب (مثلا ممکن است مخاط معده به دلیل ورم‌های مکرر ناشی از باکتری، ملتهب شده باشد)، می‌تواند درد معده را تسکین دهد و عضله‌ی بالایی مجرای گوارشی را شل و آرام کند. وقتی این عضله شل می‌شود، فشردگی‌ها و انقباضاتی که غذا را در طول سیستم گوارش پیش می‌برند، کمی راحت و آزاد شده و درد ناشی از گرفتگی‌ها و اسپاسم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

2. کمپرس گرم بگذارید

لازم نیست کمپرس‌تان داغ باشد، کافیست گرم باشد و احساس راحتی کنید. همچنین می‌توانید از یک بطری آب گرم برای این کار استفاده کنید. گرما کمک می‌کند تا عضلات، شل و آرام شوند، بنابراین اگر دچار قولنج معده شدید، کمی گرما می‌تواند کمک زیادی به تسکین درد و ناراحتی‌تان بکند. همچنین می‌توانید زیر پتوی برقی‌تان بروید و استراحت کنید تا علائم‌تان برطرف شود. گرما باعث می‌شود هر گونه درد و انقباض از شما دور شده و به شما کمک می‌کند عضلات‌تان ریلکس شده و احساس تهوع‌تان کاهش یابد. طولانی‌اش نکنید چون ممکن است به پوست‌تان آسیب برسانید.

جایی برای دراز کشیدن پیدا کنید و کیسه‌ی آب گرم را روی شکم‌تان بگذارید. دمای آن نباید اذیت‌تان کند اما گرمایش را احساس کنید. دست کم ۱۵ دقیقه در این حالت بمانید؛ تا هر وقت که فکر می‌کنید لازم است این کار را تکرار کنید و اگر لازم بود کیسه را مجددا گرم کنید.

3. آب برنج بنوشید

سومین درمان معده درد به روش خانگی نوشیدن آب ِ برنج است. آب برنج دقیقا همان چیزی است که از اسمش پیداست؛ آبی که بعد از آبکش کردن برنج به جا می‌ماند. آب ِ برنج مانند یک مرهم عمل می‌کند، یعنی ماده‌ای که با تشکیل نوعی محافظ نرم روی یک سطح، التهاب را کاهش می‌دهد که در اینجا این سطح، مخاط معده‌ی شماست.

برای تهیه ، برنج‌تان را با دوبرابر مقدار آبی که معمولا برای پختن آن استفاده می‌کنید بار بگذارید. از حرارت کم یا متوسط استفاده کنید و زمانی که برنج نرم شد، دیگ را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دیگ با در ِ بسته، ۳ دقیقه بماند. سپس برنج را آبکشی کنید. در صورت تمایل می‌توانید به آب برنج، کمی عسل اضافه کنید و آن را گرم بنوشید. برنجی که باقی مانده است را برای استفاده در غذایی دیگر نگهداری کنید.

4. دمنوش نعنا بنوشید

معمولا گفته می‌شود نعنا برای رفع تهوع و ناراحتی معده مفید است؛ چون منتول موجود در برگ‌های آن، یک ضد درد و مسکن طبیعی است. می‌توانید یک فنجان چای نعنا فلفلی یا نعنای تند بنوشید، عصاره‌ی نعنا را بو بکشید، آب‌نبات نعنایی بمکید و یا برگ‌های خود نعنا را بجوید. با این راهکارها دردهای ناگهانی معده مهار شده و احساس تهوع کاهش پیدا می‌کند. چای نعنای تازه یا به طور کلی چای نعنا، به آرام سازی و شل کردن عضلات معده کمک کرده و جریان صفرا را بهبود می‌بخشد که در نهایت برای گوارش خوب است. مخصوصا اگر دچار بدهضمی یا نفخ شده باشید، چای نعنا بسیار مفید است.

5. آب لیمو سنگی گرم بنوشید

اگر مشکل‌تان بدهضمی است، آب لیمو سنگی به رفع ناراحتی‌تان کمک می‌کند. خاصیت اسیدی زیاد لیمو سنگی به تولید اسید هیدروکلریک کمک کرده و در نتیجه غذای خورده شده، بهتر تجزیه می‌شود. با بالابردن میزان اسیدهیدروکلریک تولید شده، شما به گوارش غذا با سرعتی مناسب کمک می‌کنید. ضمنا آب‌رسانی خوبی به بدن‌تان می‌شود و سیستم گوارش‌تان، روان و خوب کار می‌کند.

6. چای زنجبیل بنوشید

پیشینیان از دوران باستان برای درمان هر چیزی از درد گرفته تا تهوع، سراغ زنجبیل می‌رفتند و این خرافه نیست. خوردن چای زنجبیل ششمین راه درمان معده درد به روش خانگی است. زنجبیل به طور طبیعی حاوی موادی است که به آنها جینجرول و شوگاول می‌گویند. این مواد شیمیایی به آرام‌سازی عضلات نرم کمک می‌کنند؛ مثلا عضله‌ای که روده‌ها را دربر می‌گیرد، در نتیجه انقباض‌های معده کاهش پیدا کرده و درد قولنج تسکین می‌یابد. زنجبیل به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی به صورت‌های مختلفی وجود دارد که همه‌‌ی آنها مفید هستند. آدامس‌های زنجبیلی و مکمل‌های آن مصرف راحتی دارند، و خیلی‌ها نیز نوع نوشیدنی آن را ترجیح می‌دهند. نوشیدن چای گرم به عنوان یک درمان خانگی برای دردهای شکمی بسیار موثر است.

  • نحوه آماده کردن چای زنجبیل با چندین روش متفاوت


۲ تا ۵ سانتیمتر از ریشه‌ی زنجبیل تازه را بشویید، پوست بکنید و سپس رنده یا خرد کنید. ۱ تا ۲ فنجان آب را به جوش بیاورید و سپس زنجبیل را به آن اضافه کنید (اگر می‌خواهید نوشیدنی غلیظ‌ تری داشته باشید، از مقدار آب کمتری استفاده کنید). اجازه دهید ۳ دقیقه بجوشد و ۲ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت ملایم باشد. آن را از روی حرارت بردارید، صافش کنید و کمی عسل به آن بیفزایید. نوشیدنی‌تان را آرام آرام بنوشید.

7. دانه‌های رازیانه را بجوید

اگر معده‌ دردتان به خاطر بدهضمی باشد، جویدن دانه‌های رازیانه مفید است؛ چون حاوی آنتول (anethole) است. یک روغن ناپایدار که می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد، همچنین برای کاهش التهاب مفید است و درد ناشی از آن را تسکین می‌دهد. اگر از گاستریت و التهاب معده رنج می‌برید، رازیانه می‌تواند از درد و ناراحتی‌تان کم کند. بعد از غذا، نیم یا یک قاشق چایخوری از دانه‌ی رازیانه را کاملا بجوید. اگر باردار هستید، از این راهکار اجتناب کنید.

8. آب معدنی گازدار و لیموترش بنوشید

لیموترش هم مانند لیموسنگی به کاهش شکم‌درد کمک می‌کند. لیموترش را با آب معدنی گازدار ترکیب کنید تا یک نوشیدنی ساده و خوش‌طعم برای تسکین دردتان داشته باشید. اگر پرخوری کرده‌اید و دلیل شکم‌دردتان این است، دی‌اکسیدکربن موجود در آب معدنی گازدار، شما را وادار به آروغ زدن می‌کند، بنابراین فشار شکم‌تان کمتر می‌شود. ثابت شده که نوشیدن این ترکیب برای برطرف کردن سوء هاضمه و یبوست بسیار مفید است.

9. رژیمBRAT

هر کسی که کودک نوپا دارد، رژیم BRAT یا موز، برنج، سس سیب و نان تست را می‌شناسد و می‌داند که تسکین شکم‌ درد است. این رژیم، به برطرف کردن تهوع یا اسهال کمک می‌کند. رژیم BRAT شامل غذاهای کم فیبر می‌شود. هیچ‌کدام از این خوراکی‌ها نمک یا ادویه ندارند که علائم را بدتر کنند. این رژیم ترکیبی برای زمانی که احساس ناراحتی در معده دارید اما باید چیزی بخورید، بهترین انتخاب است. سعی کنید نان را کاملا تُست کنید، نان نیم‌سوز حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

10. سرکه سیب


حتما با خواص سرکه سیب آشنا هستید. خوردن سرکه‌ی آب سیب دهمین راه درمان معده درد به روش خانگی است. اگر می‌توانید آن را خالی بخورید، با قاشق غذاخوری امتحانش کنید تا ناراحتی معده‌تان برطرف شود. اگر هم نمی‌توانید، یک قاشق غذاخوری از سرکه‌ی آب سیب را با یک فنجان آب و یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کرده و آرام آرام بنوشید.

اسید موجود در سرکه‌ی آب سیب می‌تواند به کاهش هضم نشاسته کمک کرده و اجازه دهد نشاسته وارد روده‌ها شود و باکتری‌های مفید روده را حفظ کند. بعضی‌ها هر روز یک قاشق سرکه‌‌ی آب سیب می‌خورند تا از بروز معده‌ درد پیشگیری کنند.


11. دانه‌های انار

یک درمان خانگی برای معده درد این است که مقدار کمی نمک و فلفل سیاه را روی دانه‌های انار بپاشید، و آنها را بخورید. دانه‌های انار کمک زیادی به تسکین درد معده می‌کنند.


12. دانه‌های شنبلیله


مقداری دانه‌ی شنبلیله را خرد و از آن خمیر درست کنید. حالا، آن را با کمی کشک مخلوط کنید. این یکی از بهترین درمان‌هایی است که می‌توان برای معده درد استفاده کرد.


13. برگ کرفس


با دو گرم برگ کرفس خمیر درست کنید. حالا ۱ گرم سنگ نمک را با آن مخلوط کنید. از آن بخورید. این کار تسکین سریعی برای معده درد شما است.


14. برگ تمبر هندی


سه گرم برگ تازه‌ی تمبر هندی را خرد و از آن یک خمیر نازک درست کنید. حالا ۱ گرم سنگ نمک را با آن مخلوط کنید و از آن میل کنید.


15. ترکیبی از نعنا خشک، دانه‌ی زیره و آنقوزه


کمی نعنا خشک، زنجبیل خشک، دانه زیره سبز بو داده، گشنیز، فلفل سیاه، آنقوزه، سیر و سنگ نمک را خرد کرده و از آن پودر درست کنید. قبل از صرف غذا یک قاشق چایخوری از این پودر را به همراه یک لیوان آب ولرم مصرف کنید.


16.جعفری


کمی برگ جعفری را در آب به مدت چند ساعت بخیسانید. حداقل ۲-۳ بار در روز از این آب بنوشید. این راهکار درمان خوبی برای حفظ سلامت کلی معده‌ است.


17. آلوورا


آب آلوورا برای درمان مشکلاتی نظیر نفخ، یبوست، اسهال که از عوامل معده درد هستند بسیار خوب عمل می‌کند.


18. استراحت کنید


اگر دچار عفونت معده‌ شده‌اید، برای مبارزه با و غلبه بر این عفونت لازم است که استراحت زیادی بکنید.


19. چای دارچین


یک درمان خانگی برای معده درد این است که یک و نیم تکه دارچین را در یک فنجان آب ولرم بیندازید. برای ته نشین شدن آن ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. حالا، به عنوان چای آن را بنوشید. دارچین به طور موثری معده درد را درمان می‌کند.


20. داروهای آزاد بخورید

 

  • می‌توانید برای خلاص شدن از معده درد داروهای آزاد مثل ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید. برای حالت تهوع می‌توانید محلول‌های آنتی اسید استفاده کنید، که نهایتا موجب تسکین درد معده‌تان خواهد شد.

۱- تنش را از طریق کشش و مدیتیشن مدیریت کنید


اگر سطح استرس بالا را تجربه کنید، احتما مشکلات معده از جمله حالت تهوع و سو هاضمه بیشتر است. به منظور کاهش استرس، سعی کنید آن را با آرامش و مدیتیشن رفع کنید. این اقدامات می توانند بدن و ذهن شما را آرام کنند، در حالی که احتمال درد شکم شما را کاهش می دهند. مطالعات اخیر نشان می دهد که تنفس عمیق نیز می تواند سوزش خفیف را کاهش دهد. بر خلاف بسیاری از داروهای پیشگیرانه، تمرینات تنفسی هیچ عوارض جانبی ناخواسته ای را ندارند، بنابراین عوارضی برای انجام حین سوزش و درد معده شما وجود ندارد.


۲- منظم ورزش کنید


ورزش مکرر متابولیسم شما را افزایش می دهد و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. در طی مدت طولانی، رژیم ورزشی شما حتی می تواند دستگاه گوارش شما را تقویت کند، و آن را در رفع زباله ها و پاک کردن روده ها موثرتر و سازگار تر کند. اگر شما مسیر زیادی را بدوید ، ممکن است خود را مستعد ابتلا به اسهال طولانی و کاهش جریان خون به روده خود کنید. شما می توانید این عوارض جانبی ناخواسته را از طریق اجتناب از کافئین و جایگزین های شکر تا قبل از شروع زایمان محدود کنید.


۳- یک دفتر برنامه غذایی داشته باشید


نوشتن همه چیزهایی که هر روزه می خورید می تواند به شما در تشخیص غذاهایی که موجب سوء هاضمه می شوند کمک کند تا بتوانید در آینده از آنها اجتناب کنید . شما مجبور نیستید این کار را به طور همیشگی انجام دهید، اما حداقل یک هفته طول بکشد تا جایی که شما تمام غذاهایی که می خورید و مقدار و همچنین زمانی که درد معده و نوع درد مرتبط با آن را ذکر کنید. به عنوان مثال، فقط ننویسید “پیتزا. بعد از آن درد معده.” در عوض، چیزی شبیه به این جمله بگویید «دو تکه پیتزا پپورونی» ، نیم ساعت بعد، حدود یک ساعت به شدت سوزش سر دل تان احساس شد.


۴- وزن خود را کنترل کنید


مطالعات نشان داده اند که حتی اضافه وزن باعث افزایش احتمال سوزش و درد معده می شود. در حالی که علت این ارتباط ناشناخته است، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که هنگامی که چربی در اطراف شکم به معده شما فشار می آورد، پیش می آید. این فشار اضافه باعث می شود مایعات اسیدی به مری شما برسد و در نهایت باعث سوزش شود. برای از دست دادن وزن ناخواسته، تمرین هوازی منظم کنید، غذا های سالم بخورید، اغلب بدنتان هیدراته باشد و تمرینات قدرتی مقاومتی را انجام دهید.


۵- نوشیدن ۲.۲ لیتر آب در روز


بدن شما به مقدار زیادی آب نیاز دارد تا هضم مؤثر و حرکات روده منظم انجام شود. بدون مصرف کافی آب، روده شما نمیتواند زباله های ساخته شده را دفع کند، باعث یبوست دردناک، پولیپ ها و هموروئید می شود. اطمینان حاصل کنید که آب در دمای اتاق را بخورید. آب سرد می تواند یک شوک به سیستم شما وارد کند، هضم اهسته، و حتی موجب خستگی معده شود.


۶- مقدار زیادی استراحت کنید

اگر شما با یک ویروس معده مبارزه می کنید، بدن شما نیاز به استراحت دارد و انرژی خود را حفظ می کند تا با ویروس مبارزه کند. اگر شما از رفلاکس اسید معده رنج می برید، محرومیت از خواب می تواند با افزایش زمانی که مری در معرض تماس با اسید است، مشکل شما بدتر شود. اگر درد معده شما را در شب بیدار نگه دارد ، از پزشک خود بپرسید چه نوع دارویی یا داروهای هومیوپاتی می توانند برای بهبود خواب شما تجویز شوند.

 

  • چه زمانی باید برای درمان درد معده به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی مشکلات شکمی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی هستند. استفراغ‌های طولانی‌ مدت شما را در معرض کم آبی قرار می‌دهد. نوشیدن جرعه‌های کوچک آب کمک می‌کند بدن‌تان دچار کم آبی نشود. اگر تهوع و معده‌ دردتان بیشتر از ۴۸ ساعت طول کشید به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه شدید بعد از خوردن غذاهای خاصی یا انجام کارهای خاصی مدام دچار ناراحتی معده می‌شوید، درمورد علائم‌تان با پزشک صحبت کنید. ممکن است چیزی نباشد اما مراجعه به پزشک‌تان می‌تواند احتمال بیماری کرون، یک آلرژی غذایی و یا سایر بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهد.