تاریخ : 09:46 - 1400/09/07
کد خبر : 1080255
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

«اُمیکرون» سویه جدید کرونا /علائم ابتلا به سویه اُمیکرون چیست؟

«اُمیکرون» سویه جدید کرونا /علائم ابتلا به سویه اُمیکرون چیست؟

کارگر آنلاین/ سازمان‌های درمانی در کشورهای انگلیس، آلمان و ایتالیا از شناسایی چند مورد از سویه جدید ویروس کرونا در کشورهایشان خبر دادند که سرایت‌پذیری بیشتری در مقایسه با سویه‌های قبلی دارد.

در حالی که کشور‌های بیشتری در حال اعمال محدودیت‌های مسافرتی از جنوب آفریقا هستند، دولت‌های انگلیس، آلمان و ایتالیا روز شنبه مواردی از سویه جدید ویروس کرونا با نام «اُمیکرون» را شناسایی کردند.

کشف این سویه جدید ویروس «کووید۱۹» باعث نگرانی جهانی، موجی از ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های سفر و فروش در بازار‌های مالی طی دو روز اخیر شده است، زیرا همگان نگران هستند که اُمیکرون ممکن است بهبودی وضعیت بحران سلامت در جهان را پس از تقریباً دو سال، متوقف کند.

«ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس گفت که دو مورد مرتبط از سویه جدید کرونا که در این کشور کشف شده، با سفر به جنوب آفریقا مرتبط بوده است.

وزارت بهداشت ایالت بایرن در آلمان نیز دو مورد تایید شده از سویه امیکرون را اعلام کرد.

این وزارتخانه گفت که این دو نفر در ۲۴ نوامبر به فرودگاه مونیخ وارد شدند، یعنی قبل از اینکه دولت آلمان کشور آفریقای جنوبی را به عنوان منطقه سرچشمه سویه جدید کووید۱۹ تعیین و برای سفر‌ها از این کشور محدودیت اعمال کند.

بر اساس این گزارش، در ایتالیا، موسسه ملی بهداشت اعلام کرد یک مورد از سویه اُمیکرون در میلان در بدن فردی که از موزامبیک به این کشور سفر کرده، شناسایی شده است.

مقامات بهداشتی جمهوری چک نیز گفتند که در حال بررسی یک مورد مشکوک از این نوع در فردی هستند که مدتی را در نامیبیا گذرانده است.

به نوشته رویترز، سویه اُمیکرون که توسط سازمان بهداشت جهانی «نوعی نگران کننده» از ویروس کووید۱۹ نامیده می‌شود، به طور بالقوه مسری‌تر از انواع قبلی این بیماری است، اگرچه کارشناسان هنوز نمی‌دانند که آیا این بیماری در مقایسه با سایر گونه‌ها باعث ایجاد حالت شدیدتر کووید۱۹ می‌شود یا خیر.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) روز جمعه سویه جدید آفریقای جنوبی را به‌ عنوان یک سویه نگران‌کننده از کرونا شناسایی کرد زیرا دارای ۳۲ جهش است و ویروس با این تعداد جهش می‌تواند مسری‌تر و خطرناک‌تر شود.

وی گفت: این بیماری خفیف با علائمی مانند دردهای عضلانی و احساس خستگی به مدت یک یا ۲ روز همراه است و تاکنون افراد مبتلا کمبود چشایی یا بویایی را گزارش نکردند. البته مبتلایان ممکن است سرفه خفیف داشته باشند.

کوتزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از مبتلایان در خانه تحت درمان هستند اما ممکن است وضعیت برای کسانی که واکسینه نشده‌اند، متفاوت باشد.

رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی ادامه داد: ما تا ۲ هفته دیگر اطلاعات بیشتری در مورد این سویه کسب خواهیم کرد. در حال حاضر برخی از بیماران بستری شده افراد ۴۰ ساله و کمتر هستند.

کوتزی تاکید کرد همه بیماران وی سالم بوده‌اند اما نگران است که بیماران مسن یا واکسینه نشده ممکن است شدت بیشتری از اُمیکرون را تجربه کنند؛ به ویژه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی دارند.

به دنبال گزارش‌هایی در مورد سویه جدید کرونا ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و برخی کشورهای دیگر سفر به بسیاری از کشورهای آفریقای جنوبی را به دلیل نگرانی‌های بهداشتی ممنوع کرده‌اند.


منبع : رویترز