تاریخ : 09:55 - 1400/09/07
کد خبر : 1080257
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

علائم این حساسیت فصلی را با سرماخورگی و آنفلوآنزا اشتباه نگیرید

علائم این حساسیت فصلی را با سرماخورگی و آنفلوآنزا اشتباه نگیرید

کارگر آنلاین/ یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: تب یونجه که علائم آن شبیه آنفلوانزا یا سرماخوردگی است از شایع ترین حساسیت های فصلی به شمار می‌رود.

دکتر نقی رحمانی افزود: التهاب در پوشش‌های مخاط بینی، چشم، گوش، حلق و عروق خونی از عوارض ابتلا به تب یونجه است که منجر به بروز آبریزش بینی سوزش و قرمزی چشم، خارش گوش و حلق و همچنین سنگینی گوش می‌شود.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به تب یونجه ضعیف‌تر از افراد سالم است، تصریح کرد: به طور کلی احساس خستگی، کوفتگی و خواب آلودگی ناشی از ابتلا به تب یونجه است و توصیه می‌شود افرادی که دارای تب یونجه و یا دیگر حساسیت‌های فصلی هستند؛ نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی علیه بیماری کووید ۱۹ بیشتر اهتمام بورزند.

رحمانی ادامه داد: تب یونجه به سه دسته حساسیت فصلی، دائمی و مختلف تقسیم بندی می‌شود که در حساسیت فصلی علائم بروز بیماری در برخی از فصول سال بر اثر گرده افشانی گل‌ها و برخی گیاهان در فصل‌های مختلف به وجود می‌آید.

این پزشک متخصص با بیان اینکه حساسیت دائم، از تحریک پذیری برخی عوامل از جمله پرز و موی حیوانات و گرد و غبار به وجود می‌آید؛ افزود: درمان تب یونجه در هر مقطع از بیماری به شدت ابتلا و تکرار آن بستگی دارد.


رحمانی همچنین اظهار داشت: تب یونجه به صورت وراثتی نیز قابل انتقال است، اما برخی عوامل مانند مصرف دخانیات و یا قرار گرفتن طولانی مدت در محیط‌های آلوده می‌تواند نقش به سزایی در ابتلا به آن داشته باشد.

این پزشک ادامه داد: سینوزیت، اختلال در خواب، افزایش اندازه لوزه، پولیپ بینی، التهاب گوش و التهاب گلو در کنار علائم اولیه تب یونجه از عوارض تب یونجه مزمن است.

وی گفت: افراد مبتلا به تب یونجه دائمی معمولاً در زمستان شاهد بروز بیشتر این بیماری هستند و افراد مبتلا به حساسیت فصلی معمولاً در اوایل بهار تا اواخر تابستان و پاییز خود را نشان می‌دهند.

رحمانی با اشاره به تشخیص تب یونجه افزود: معمولاً تب یونجه با برخی بیماری‌ها مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود و افراد برای تشخیص آن در صورتی که بعد از یک هفته علائم از بین نرفت باید جهت انجام برخی آزمایش‌هایی ها به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: تست حساسیت پوستی و آزمایش خون سی تی اسکن از راه‌های تشخیص این بیماری است.

این پزشک گفت: تا به امروز راهکاری قطعی جهت درمان تب یونجه معرفی نشده است، اما کنترل آن به واسطه مصرف دارو یا ایمونوتراپی صورت می‌گیرد.

رحمانی بیان کرد: اسپری بینی کورتیکواستروئیدی و مصرف آنتی هیستامین‌ها از شایع‌ترین روش‌های کنترل تب یونجه به شمار می‌روند.

وی همچنین اظهار داشت: چنانچه بیماری تب یونجه مزمن و پیشرونده باشد و کنترل آن با دارو آنطور که باید جواب ندهند از ایمونوتراپی استفاده میشود.