تاریخ : 09:18 - 1400/09/08
کد خبر : 1080337
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 طلا به کدام سو حرکت می‌کند؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۸ آذر

طلا به کدام سو حرکت می‌کند؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۸ آذر

کارگر آنلاین/در پی معاملات امروز در بازار سکه و طلا، قیمت سکه امامی با حدود ۲۴ هزار تومان کاهش به سکه امامی به ۱۲۶۴۰۰۰۰ تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش قیمت همراه بود و ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

ترس از COVID-19 دوباره به بازار سرازیر شده است و سرمایه گذاران دارایی های پرخطر را کنار می‌گذارند و به دنبال پناهگاه های امنی مانند طلا و دیگر فلزات گرانبها می گردند.

در روز پنجشنبه اطلاعات اولیه ای از یک سویه جدید ویروس کرونا منتشر شد که در نتیجه آن دارایی‌های پر ریسک مانند بازار سهام یک روند کاملا نزولی را در پیش گرفتند.

در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی درباره سویه جدید ویروس کرونا در دست است و همین موضوع باعث نگرانی فزاینده ای می شود چراکه امکان آن وجود دارد که این سویه جدید از سویه غالب قبلی یعنی سویه دلتا شدید تر و بدتر باشد.

رئیس اتحادیه طلا عقیده دارد عوامل موثر در بازار اونس جهانی زیاد است و پیش‌بینی روند آن بسیار سخت است.

ابراهیم محمدولی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره آینده بازار اونس جهانی طلا توضیح داد: اونس جهانی در چند روز گذشته روند نوسانی و کاهشی داشته است. از طرفی شیوع ویروس کرونا و عوامل متعدد اثرگذار در بازار طلا پیش‌بینی روند اونس جهانی را دشوار کرده است.

رئیس اتحادیه طلا تهران در ادامه توضیح داد: عوامل زیادی همچون سیاست‌های کشورهای اثرگذار در اقتصاد جهانی و فعالیت‌ها و ارتباطات اقتصادی جهانی در بازار جهانی طلا موثر است.
مطالعه بیشتر:
آینده بازار فردا دلار و طلا / ۶۰ ثانیه با بازارهای مالی امروز هفتم آذر
طلا به کدام سو می‌رود؟‌

علی عباسیان، کارشناس بازارهای مالی نیز شب کذشته در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز در رابطه با بازار طلا گفت: به دلیل سویه جدید کرونا بازارهای مالی روندی نزولی داشتند و انس جهانی طلا هم ریزش زیادی کرد اما به نظرم طلا روز دوشنبه با باز شدن بازارهای جهانی روندی صعودی خواهد داشت.

سامان کریمی‌شاد نیز در این خصوص بیان کرد: خبر سویه جدید کرونا باعث شد تا بازارهای مالی ریزش زیادی داشته باشند اما به نظرم طلا گارد صعودی دارد و انس جهانی طلا احتمالا تا هزار و ۸۵۰ دلار رشد می‌کند.

با توجه به تعطیلی بازار جهانی و نبود قیمت برای اونس طلا در معاملات روز یکشنبه، نوسانات سکه وابستگی زیادی به تغییرات دلار داشت. با توجه به نزدیک بودن مذاکرات هسته‌ای، نرخ دلار اندکی افزایشی شد و قیمت سکه نیز در بازار طلا تحت فشار صعودی قرار گرفت.

اما هفته منفی اونس طلا ترمز رشد فلز گرانبها را در داخل کشور کشید. به نظر می‌رسد در آستانه از سر‌گیری مذاکرات برجام و شمارش معکوس برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران بازار سکه با احتیاط بیشتری گام برمی‌دارند و گوش به فرمان اخبار برجام هستند تا وارد فاز صعودی یا نزولی شوند.

از طرفی شروع معاملات طلا در بازار جهانی نیز مدنظر است؛ زیرا این فلز گرانبها در هراس از نوع جدید کرونا افزایش خواهد یافت. بر همین اساس هر قطعه سکه امامی در دادو ستد‌های روز گذشته به سطح ۱۲میلیون و ۶۲۰ هزارتومان صعود کرد.
احتیاط سرمایه‌گذاران طلا

اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته تا پایان روز جمعه تحت‌تاثیر عوامل متعددی همچون برنامه‌‌‌های افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو و همچنین شیوع نوع جدید ویروس کرونا، کاهش نسبتا شدیدی را متحمل شد و در زیر سطوح کلیدی خود قرار گرفت.

اونس طلا پایین‌‌‌ترین قیمت خود را در دو هفته اخیر تجربه کرد و عملکرد منفی ۳‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی تحلیلگران معتقدند، گسترش نوع جدید کرونا در صورتی که بر فعالیت‌های اقتصادی و جهت‌گیری آینده سیاست‌‌‌های پولی کشورها تاثیر بگذارد، می‌تواند در افزایش ارزش طلای جهانی موثر باشد.

از طرف دیگر به دلیل افزایش فشارهای تورمی و سیاست‌‌‌های افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاران، معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهند.


منبع : تجارت نیوز