تاریخ : 09:57 - 1400/09/09
کد خبر : 1080433
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خواص اعجاب انگیز تخم شنبلیله برای تمام اعضای بدن

خواص اعجاب انگیز تخم شنبلیله برای تمام اعضای بدن

کارگر آنلاین/آیا می دانید تخم شنبلیله دارای چه خواص و فواید است؟ در ادامه با تمام خواص و فواید فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامت بدن، پوست و مو آشنا خواهید شد.

شنبلیله یا شنبلید، گیاهی است از تیره باقلائیان و علفی به ارتفاع 10 تا 50 سانتیمتر با گلهایی منفرد و به رنگ روشن و میوه های زرد و قهوه ای است که بومی ایران بوده و در مناطق مختلف ایران می روید. شنبلیله دارای مواد مغذی فراوانی است و بسیاری از ما از این سبزی پر خاصیت برای تهیه غذا استفاده می کنیم. شنبلیله نه تنها به عنوان سبزی خوراکی شناخته شده است، بلکه خاصیت درمانی فراوانی نیز دارد و سبب افزایش سلامتی و پیشگیری و درمان بیماری ها می شود.
ارزش غذایی تخم شنبلیله :(هر 100 گرم)

    کالری 320
    کل کربوهیدرات 58 گرم
    فیبر رژیمی 25 گرم (98 درصد )
    کل چربی 6.4 گرم
    پروتئین 23 گرم ( 46 درصد )
    تیامین 0.3 میلی گرم(21 درصد )
    ریبوفلاوین 1.4 میلی گرم( 22 درصد)
    نیاسین 1.6 میلی گرم( 8 درصد)
    ویتامین ب 6، 0.6 میلی گرم (30 درصد)
    فولات 57 میکروگرم (14 درصد )
    کلسیم 176 میلی گرم( 18 درصد)
    منیزیوم 191 میلی گرم (48 درصد)
    فسفر 296 میلی گرم (30 درصد)
    پتاسیم 770 میلی گرم (22 درصد)
    روی 2.5 میلی گرم (17 درصد)
    مس 1.1 میلی گرم (56 درصد)
    منگنز 1.2 میلی گرم (61 درصد )
    سلنیوم 6.3 میکروگرم (9 درصد )

تخم شنبلیله
فواید و خواص تخم شنبلیله برای سلامت بدن

تخم شنبلیله خواص فراوانی برای سلامتی و از بین بردن بیماری ها دارد که عبارتند از:
کمک به کنترل دیابت

به اکثر بیماران دیابتی توصیه می شود که تخم شنبلیله را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا تخم شنبلیله سرشار از فیبر بوده و بر سلامت آنها تأثیر مثبتی دارد. همچنین در تخم شنبلیله اسید آمینه ای به نام «هیدروکسی ایزولوسین» وجود دارد که این اسید آمینه ترشح انسولین را تسریع می کند. مصرف شنبلیله به بهبود متابولیسم بدن و بهبود سطح کربوهیدرات خون و بهبود عملکرد انسولین می شود.
جلوگیری از حمله قلبی

تخم شنبلیله حاوی گالاکتومانان، نوعی فیبر محلول است که تاثیر قابل توجهی بر سلامت قلب و عروق دارد و از آسیب جدی قلب جلوگیری می کند.

حمله قلبی
کمک به جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که روغن استخراج شده از تخم شنبلیله می تواند با سرطان مبارزه کند. شنبلیله حاوی استروئید است و پلی ساکاریدهایی مانند ساپونین (saponins)، همی سلولز (hemicellulose)، لیزاب (mucilage)، تانن (tannin)، پکتین (pectin) در خود دارد که سبب کاهش سطح کلسترول و مانع جذب نمک صفرا در روده ی بزرگ پیشگیری از بروز سرطان می شوند.
کاهش سندروم قاعدگی

مطالعات نشان داده اند که تخم شنبلیله می تواند درد ناشی از امراض قاعدگی و سایر علائم مرتبط با قاعدگی را کاهش دهد. مصرف شنبلیله و تخم آن سبب  تنظیم قاعدگی، از بین بردن لکه بینی نیز می شود.
دانه های شنبلیله برای بهبود تولید شیر مادر

در آسیا از دانه های شنبلیله برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می کنند. شنبلیله حاوی ویتامین و منیزیم و سرشار از تستوفن است که موجب افزایش میزان پرولاکتین در زنان شیرده می شود و ترشح شیر را تسهیل می کند.

بهبود شیر مادر
کاهش سطح کلسترول

تحقیقات نشان داده اند که تخم شنبلیله سرشار از فیبر است که به کاهش سطح کلسترول بد کمک، و باعث افزایش کلسترول خوب در بدن می شود و کلسترول موجود در سلول های خونی و شریان ها را تصفیه می کند. تخم شنبلیله با کاهش انباشت کلسترول در شریان های خونی، خطر لخته شدن خون را نیز به شدت می کاهد.
کمک به کاهش درد آرتریت

آرتریت اختلالی است که سبب التهاب در یک یا چند مفصل می شود و درد شدید و سایش و پارگی عضلات مفصلی را منجر می شود که تخم شنبلیله از آن جلوگیری می کند.
تقویت هضم

برای کسانی که از بیماری های معده رنج می برند خوردن تخم شنبلیله می تواند یک مزیت باشد. موسیلاژ موجود در دانه شنبلیله التهاب روده و معده را به کمک پوشاندن جدار معده و روده کاهش می دهد و موجب بهبود بیماری های گوارشی می شود. این گیاه ملین است و به هضم بهتر غذا ها نیز کمک می کند.

مصرف تخم شنبلیله
کاهش وزن

اگر در حال تلاش برای کم کردن وزن هستید، اضافه کردن تخم شنبلیله به رژیم غذایی شما بسیار موثر خواهد بود. تخم شنبلیله از انباشت چربی جلوگیری می کند و سوخت و ساز و گلوکز ها را بهبود می بخشد. همچنین محلول فیبر موجود در شنبلیله سبب کاهش اشتها و ایجاد حس سیری در فرد می شود.
بهبود عملکرد کلیه

گنجاندن تخم شنبلیله به رژیم غذایی به عملکرد بهتر کلیه کمک میکند.
محافظت از کبد

کبد مسئولیت دفع سموم از بدن را برعهده دارد. آسیب به کبد، می تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. یکی از علل اصلی کاهش عملکرد کبد مصرف بیش از حد الکل است. مطالعات نشان داده اند که تخم شنبلیله می تواند از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

محافظت از کبد
کنترل سوزش معده

هنگامی که افراد به تسکین سوزش معده فکر می کنند، معمولا درمان های بسیار زیادی که به ذهنشان می رسد. اما تخم شنبلیله یکی از بهترین درمان ها است که باعث افزایش رفلکس اسید معده نیز نمی شود. برای رفع سوزش سرِ دل یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله به غذا یا  مقداری آب یا آب میوه بیافزایید.
حفظ عملکرد مغز

مطالعات تایید کرده اند که استفاده مکرر از تخم شنبلیله می تواند بیماری هایی مانند:آلزایمر و پارکینسون را که از طریق مکانیزم های مغز اتفاق می افتد، کاهش دهد.
افزایش میل جنسی

تخم شنبلیله برای مردان مزایای بسیار زیادی دارد. که عبارتند از:درمان فتق و جلوگیری از الگوی کچلی و درمان اختلال نعوظ. تخم شنبلیله می تواند سطح تستوسترون و تحریک جنسی را افزایش دهد و اثبات شده است که مصرف مکمل های آن، عملکرد و میل جنسی را افزایش می دهد.

خواص تخم شنبلیله
بهبود سلامت بانوان

شنبلیله حاوی ترکیبات خاصی مانند استروژن، ایزوفلاون ها، است که به کاهش سرگیجه و درد مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند.

همچنین تخم شنبلیله حاوی دیوسگنین و ایزوفلاون های استروژنیک است که مشابه هورمون استروژن در زنان می باشد و مصرف شنبلیله موجب کاهش علائم یائسگی مانند تغییر خلق وخو، افسردگی، گرفتگی عضلات و اشتهای کاذب می شود.

همچنین تصور می شود که برای تحریک زایمان از طریق انقباض رحم کمک میکند و میتواند درد زایمان را کاهش دهد. اما مصرف بیش از حد تخم شنبلیله ممکن است در دوران بارداری منجر به زایمان زود رس یا سقط جنین شود.
بهبود عملکرد ورزشی

یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم ورزشی و پزشکی که در سال 2011 انجام شد، گزارش داد که ترکیبی از عصاره تخم شنبلیله عملکرد بدن را پس از تمرین های ورزشی بهبود میبخشد.
کمک به درمان آرتروز

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تخم شنبلیله نتایج مثبتی را بر روی کمک به درمان آرتروز داشته است.

درمان آرتروز
کنترل تب

استفاده از تخم شنبلیله موجب کاهش تب خواهد شد. برای کاهش تب یک تا 2 قاشق چای خوری دانه شنبلیله و کمی چای سبز را دم کنید و پس از افزودن یک قاشق چای خوری عسل و کمی آب لیموترش تازه اضافه به آن روزانه سه بار این دمنوش را بنوشید.
رفع یبوست

تخم شنبلیله سرشار از فیبر است و مصرف آن به درمان یبوست، درمان اسهال و سوءِهاضمه و ناراحتی های گوارشی کمک می کند.
برای کمک به درمان پوکی استخوان

پس از سنین یائسگی میزان هورمون استروژن کاهش یافته و چون استروژن به جذب کلسیم کمک می کند، با کاهش این هورمون تراکم کلسیم استخوانی کم و پوکی استخوان در زنان شیوع پیدا می کند.  تخم شنبلیله خواص شبه استروژنی داردپس  نقش موثری در درمان پوکی استخوان دارد.
بهبود گُرگرفتگی در زمان یائسگی

کاهش میزان هورمون های زنانه، مانند استروژن در زمان یائسگی موجب گرگرفتگی می شود. تخم شنبلیله به دلیل داشتن دیوسژنین خواص شبه استروژنی دارد و گرگرفتگی زمان یائسگی را از بین می برد. فیتوکمیکال های موجود در شنبلیله به پیش ساز هورمون های جنسی مانند DHEA در بدن تبدیل شده و موجب تعادل هورمونی در زنان می شود.

تخم شنبلیله برای یائسگی
خواص تخم شنبلیله برای پوست و مو

تخم شنبلیله فواید بسیاری برای پوست و مو دارد، در ادامه خواص تخم شنبلیله برای پوست و مو را همراه با طریقه استفاده از آن آورده ایم.
ضد چروک و از بین بردن علائم پیری

تخم شنبلیله می تواند از مزایای شگفت انگیزی برای پوست داشته باشد. از جمله از بین بردن علائم پیری، مانند:چین و چروک و خطوط ظریف.
مواد لازم:

    1قاشق غذاخوری تخم شنبلیله که از شب تا صبح درون آب خیس خورده است.
    یک قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه:

دانه ها و ماست را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک خمیر به دست آید. این خمیر را طبق آنچه در بخش سلامت نمناک می خوانید روی صورت خود اعمال کنید و پس از 30 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

بهبود پوست
درمان آکنه

کسانی که مدام از آکنه رنج می برند، می توانند از تخم شنبلیله برای از بین بردن آن استفاده کنند، که بسیار موثر است.
مواد لازم:

    4 قاشق غذاخوری تخم شنبلیله ای که از شب تا صبح در آب خیس خورده
    4 فنجان آب

طرز تهیه:

    تخم شنبلیله را به آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد. سپس آب آن را تخلیه کنید و اجازه دهید تا سرد شود و بعد با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی صورت خود اعمال کنید.
    این کار را دو بار در روز تکرار نمایید.
    می توانید اضافه آن را در یخچال نگهداری کنید.

 مرطوب کننده پوست

دانه های شنبلیله می توانند به مرطوب کردن و تغذیه کردن همه نوع پوست، به خصوص پوست های خشک کمک کنند.
مواد لازم:

    یک قاشق چای خوری پودر دانه های شنبلیله
    یک قاشق غذاخوری آب

طرز تهیه:

آب و پودر را با یکدیگر ترکیب کنید، تا خمیر به دست آورید. سپس با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی تمام صورت خود اعمال کنید و سپس با آب بشویید.

مرطوب شدن پوست
جلوگیری از ریزش مو

تخم شنبلیله در تقویت ریشه های مو و درمان مشکلات فولیکولی بسیار موثر است.
مواد لازم:

    یک قاشق غذاخوری پودر تخم شنبلیله
    یک فنجان روغن نارگیل

طرز تهیه:

روغن نارگیل و تخم شنبلیله را در یک کاسه با یکدیگر ترکیب کرده، آن را روی کف سر و موهایتان ماسک کنید و به صورت دورانی ماساژ دهید. اضافه آن را می توانید به مدت سه هفته در محل خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
براق شدن مو

برای داشتن موهایی براق، سعی کنید که از یک ماسک موی شنبلیله استفاده نمایید.
مواد لازم:

    دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله
    یک فنجان آب

طرز تهیه :

شنبلیله را در آب خیس کنید و اجازه دهید که به مدت یک شب بماند. وقتی دانه ها نرم شدند، آنها را به خمیر تبدیل کنید. مخلوط را روی پوست سر و ریشه ها اعمال نمایید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

براق شدن مو
مبارزه با شوره سر

شوره سر، یکی از بیماری های رایج و مضر است که درمان های مختلفی برای آن وجود دارد، که یکی از بنیادی ترین و موثرترین داروها استفاده از تخم شنبلیله است. تخم شنبلیله یک درمان بسیار موثر برای درماتیت پوست سر می باشد.
جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

از دانه های شنبلیله، از زمان های بسیار دور برای جلوگیری از سفید شدن مو استفاده می شده است. تخم شنبلیله می تواند از مزایای شگفت انگیزی برای پوست داشته باشد. از جمله از بین بردن علائم پیری، مانند:چین و چروک و خطوط ظریف.
مواد لازم:

    1 قاشق غذاخوری تخم شنبلیله که از شب تا صبح درون آب خیس خورده است.
    یک قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه:

دانه ها و ماست را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک خمیر به دست آید. این خمیر را طبق آنچه در بخش سلامت نمناک می خوانید روی صورت خود اعمال کنید و پس از 30 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

تخم شنبلیله برای مو
روش های استفاده از تخم شنبلیله

تخم شنبلیله کاملا مصرف خوراکی دارد و می توانید آن را به عنوان چاشنی غذا در سوپ و برخی از غذاها بریزید. همچنین می توانید پودر تخم شنبلیله را در انواع سوپ، خورش و پاستا بریزید.

با پودر تخم شنبلیله می توانید یک چای خوشمزه و انرژی زا درست کنید. به این طریق که یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله بکوبید و در یک قوری آب جوش بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه دَم بکشد، سپس با افزودن کمی لیمو ترش و عسل به آن، این دمنوش را میل کنید.
عوارض جانبی مصرف تخم شنبلیله

    مصرف تخم شنبلیله موجب کاهش قندخون می شود، بنابراین اگر داروهای درمان دیابت  مصرف می کنید، بهتر است در مصرف تخم شنبلیله کمی احتیاط کنید.
    مصرف بیش از حد تخم شنبلیله ممکن است در دوران بارداری منجر به زایمان زود رس یا سقط جنین شود.
    مصرف بیش از حد تخم شنبلیله ممکن است موجب سوءهاضمه و اسهال شود.
    مصرف شنبلیله ممکن است منجر به بوی عجیبی برای بدن و حتی ادرار شود.
    تنفس پودر شنبلیله، آسم و علائم آلرژی را در افراد ایجاد می کند.
    قبل از مصرف هر نوع دارو و مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.