تاریخ : 19:03 - 1400/09/09
کد خبر : 1080471
سرویس خبری : گوناگون
 

توصیه های میثم شکری ساز برای موفقیت در مصاحبه کاری

توصیه های میثم شکری ساز برای موفقیت در مصاحبه کاری

کارگر آنلاین | توصیه های میثم شکری ساز برای موفقیت در مصاحبه کاری برای خیلی از افراد آماده شدن برای انجام یک مصاحبه کاری ممکن است کمی دشوار و حتی ترسناک به نظر برسد. هدف اصلی شرکت کننده ها در یک مصاحبه کاری ای...

برای خیلی از افراد آماده شدن برای انجام یک مصاحبه کاری ممکن است کمی دشوار و حتی ترسناک به نظر برسد. هدف اصلی شرکت کننده ها در یک مصاحبه کاری این است که بتوانند با عرضه صحیح و اصولی، توانایی های خود را به مدیر مجموعه و یا افراد مصاحبه کننده بفهمانند که به چه علت گزینه شایسته تری برای جایگاه شغلی مورد نظر هستند. اما حضور نا آماده و یا عدم توفیق در کنترل استرس و ارائه درست می تواند کسب موفقیت در مصاحبه کاری را به مخاطره بیاندازد. 

میثم شکری ساز مدیر موفق و کارآفرین برتر کشور در حوزه مدیریت، بازرگانی و بازاریابی معتقد است افرادی که یک مصاحبه کاری را با موفقیت پشت سر می گذارند لزوما دارای بیشترین صلاحیت و قابلیت های فنی نیستند، بلکه کسانی هستند که قادرند یک مجموعه مناسب از مهارت ها، شخصیت عالی و انگیزه ای که دارند را به بهترین نحو ارائه کنند.

میثم شکری ساز با اتکاء به تجربه های موفق خود پیرامون مدیریت کسب و کار و بازرگانی، توصیه هایی برای حصول موفقیت در مصاحبه کاری ارائه نموده است؛ ایشان مواردی را در خصوص کسب آمادگی برای انجام مصاحبه کاری و نحوه مدیریت جلسه مصاحبه بیان نموده اند که در این مقاله چکیده ای از این توصیه ها خدمت شما ارائه شده است.  


از نظر میثم شکری ساز کسب آمادگی برای انجام مصاحبه کاری چگونه است؟
 به اعتقاد میثم شکری ساز آماده شدن برای مصاحبه کاری یعنی: «فرد به صورت هدفمند و با دقت، شایستگی های خود را برای جایگاه شغلی مورد نظر بشناسد و ضمن انجام تحقیقات پیرامون موقعیت شغلی و کارفرما، ابتدا خودش درک کند که چرا گزینه مناسبی برای استخدام است».

همه چیز با مشروح موقعیت شغلی پیشنهادی شروع می شود 
برای کسب آمادگی بهترین نقطه شروع استفاده از توضیحات شغل پیشنهادی به عنوان راهنما است. با توجه به آیتم هایی که در مشروح موقعیت های شغلی ارائه می شود به راحتی می توان تشخیص داد که مدیر استخدام در جست و جوی چه صلاحیت ها و به چه کیفیتی است. نخستین قدم، هماهنگ ساختن خود با شرایط مدنظر کارفرما است.

میثم شکری ساز به عنوان کارآفرین برتر کشور معتقد است که انجام تحقیق و کسب اطلاع در خصوص شرایط شرکت، جایگاه شغلی پیشنهاد شده، خدمات و محصولات شرکت و همچنین فرهنگ و ضوابط مجموعه تجاری مورد نظر تا حد زیادی می تواند مسیر فکری شخص را برای شرکت در جلسه مصاحبه کاری جهت دهی کند.

آنالیز اطلاعات به دست آمده و تمرین مصاحبه کاری بر اساس آن ها
بنا به نظر میثم شکری ساز بهتر است قبل از جلسه مصاحبه پاسخ های خود را نه در ذهن بلکه با صدای بلند تکرار کنیم تا تسلط بیشتری روی زبان گفتار و زبان بدن خود داشته باشیم. انجام این تمرین تا حد زیادی منجربه تقویت اعتماد به نفس و کنترل تن صدا و لحن گفتار در جلسه مصاحبه خواهد شد.

مهیا نمودن مواردی که در روز مصاحبه کاری به آن ها نیاز است
آخرین مرحله از آماده سازی برای انجام مصاحبه کاری، آماده نمودن نسخه چاپی رزومه و کلیه مواردی است که در مشروح شغل، روی به همراه داشتن آن در جلسه مصاحبه کاری تاکید شده است. بهتر است لباس مناسب و رسمی را نیز از پیش آماده نموده تا تعجیل و تاخیر برای آماده شدن سبب افزایش استرس فرد مصاحبه شونده نشود.

کسب موفقیت در پنج دقیقه نخست، کلید موفقیت در مصاحبه شغلی است
بسیار مهم است که شخص بداند چگونه مصاحبه کننده خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که آن ها زمان کوتاهی دارند تا درباره مصاحبه شونده نظر بدهند. مانند هر گفت و گوی دیگری در مصاحبه های کاری نیز اولین برداشت طی 20 الی 30 ثانیه نخست از زمان ورود به اتاق و نحوه سلام کردن و نشستن رخ می دهد. متاسفانه این برداشت شخصی مصاحبه گر را نمی توان دوباره انجام داد و همین برداشت است که می تواند لحن و جهت بقیه مکالمه را تعیین کند و یا بر نتیجه مصاحبه کاری تأثیر بگذارد.


 


شروع مصاحبه کاری و نکاتی که باید مد نظر قرار داد

  • دکتر میثم شکری ساز بر این باور است که می بایست مصاحبه کننده را با اعتماد به نفس، حرفه ای و وقت شناس بودن در هنگام ورود تحت تاثیر قرار داد و این نکته را نیز فراموش نکرد که مصاحبه کننده در آن روز ممکن است نامزد های زیادی را دیده باشد و یا به هر دلیل دیگری از انرژی و شرایط مثبتی برخوردار نباشد.

میثم شکری ساز توصیه می کند که «لباس مناسب و حرفه ای بپوشید تا به مصاحبه کننده نشان دهید، شما این شغل و فرصت را جدی می گیرید. مکالمه خود را با بیان نکته ای مثبت در خصوص شرکت یا محصولات و خدمات شروع کنید تا تسلط و میزان تحقیقات خود را در آستانه مصاحبه کاری نشان داده باشید و در ادامه نیز سعی کنید در کنار مصاحبه گر قرار بگیرید نه در مقابل او».

صرف نظر از بیان عباراتی که نظر منفی در مصاحبه گر ایجاد می کند

  • به همان نسبت که شروع جلسه و پنج دقیقه نخست اهمیت دارد، شما باید بدانید که مدیر استخدام چه چیزی را به عنوان علامت هشدار در نظر می‌گیرد. در هر حال، با توجه به زمان محدود یک مصاحبه کاری تنها یک یا دو حرکت اشتباه کافی است که سوابق و مهارت های شما زیر سوال برود. برخی خطوط قرمز حتی می تواند ورود پر قدرت شما به مصاحبه کاری را نیز بی تاثیر کند.
  • اولین علامت هشدار زمانی رخ می دهد که مشخص شود مصاحبه شونده بدون تحقیق و بررسی و یا شناخت از شرکت پا به جلسه مصاحبه گذاشته است و یا شخصی که از محل کار سابق خود و یا مدیری که با او کار می کرده منفی صحبت می کند. میثم شکری ساز بیان می کند که «این مورد یکی از قسمت های سخت مصاحبه است و همواره باید لحن خود را در خصوص موقعیت های شغلی قبلی بین خنثی و مثبت نگه داشت تا بتوان از این گذرگاه عبور کرد».

به گفته میثم شکری ساز: «هیچ مدیری دوست ندارد افراد عصبی و یا بی تجربه را استخدام کند، بیان این چنین عباراتی شاید صادقانه باشد؛ اما به سبب بار منفی که دارند تصویر مخدوشی از ما نزد مصاحبه گر باقی می گذارند».


جمع بندی نهایی 
میثم شکری ساز به عنوان مدیر موفق و کارآفرین برتر کشور معتقد است «در مصاحبه های شغلی مانند هر گفت و گوی دیگری همه چیز وابسته به تصویری است که از خود نزد مخاطب به جای می گذاریم. پس بهتر است تمام تلاش ما این باشد که تصویر واضح اما مثبتی از خود به جای بگذاریم.