تاریخ : 16:42 - 1400/09/10
کد خبر : 1080547
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

کاهش فشار خون خود را به ما بسپارید

کاهش فشار خون بالا با نوشیدنی‌های گرم خاص

کاهش فشار خون خود را به ما بسپارید

کارگر آنلاین | نتایج تحقیقات نشان می‌دهد عصاره چای برگ زیتون می‌تواند فشار خون سیستولیک را کاهش دهد. همچنین چای سیاه و سبز نیز حاوی ترکیبات خاصی است که باعث شل و بازتر شدن رگ‌های خونی و منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین  چای برگ زیتون هزاران سال است که برای اهداف دارویی استفاده می‌شود؛ برگ‌های درخت زیتون حاوی پلی‌فنول‌هایی است که می‌تواند در برابر بسیاری از شرایط محافظت ایجاد کند. اکنون دانشمندان اثر ضد فشار خون آن را در گروهی متشکل از ۴۰ دوقلوی همسان با فشار خون طبیعی بالا(فشار خون لب مرز) آزمایش کرده‌اند.


به گزارش سایکولوژی نیوز،در این تحقیق ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره برگ زیتون به شرکت‌کنندگان خورانده و بعد از هشت هفته فشار خون آنان اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد با مصرف این نوشیدنی میزان فشار خون این افراد کاهش یافته بود.


عصاره برگ زیتون دارای خواص ضد فشار خون در انسان است و مصرف دوز ۱۰۰۰ میلی‌گرمی آن اثرات قابل‌ توجهی در افراد مبتلا به فشار خون لب مرزی دارد. ترکیبات موجود در این نوشیدنی داغ ممکن است راه‌های جدیدی برای درمان فشار خون بالا ارائه دهد.


دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند خواص ضد فشار خون چای سیاه و سبز نیز می‌تواند گزینه‌های درمانی امیدوارکننده‌ای را برای کاهش فشار خون ارائه دهد. برگ‌های چای حاوی فلاونوئیدهای اپی گالوکاتچین-۳-گالات و اپی کاتچین گالات از اعضای خانواده کاتچین‌هاست.
نتایج یک تحقیق مشخص کرد این کاتچین‌ها می‌تواند KCNQ۵ را فعال کند که به نوبه خود باعث شل شدن عروق خونی می‌شود. KCNQ۵ یک کانال پتاسیم است که در ماهیچه صاف یافت می‌شود.


کاتچین‌ها آنتی اکسیدان‌هایی است که در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.
پروفسور جفری ابوت، محقق این تحقیق، اظهار کرد: ما با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای و مطالعات جهش‌زایی دریافتیم کاتچین‌های خاص به پای سنسور ولتاژ متصل می‌شود و به کانال اجازه می‌دهد در پاسخ به تحریک سلولی خیلی راحت‌تر و زودتر باز شود.


تقریبا از هر سه فرد بالغ یک نفر دارای فشار خون بالاست که عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ بنابراین یافتن راه‌هایی برای درمان این بیماری می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.


نتایج مطالعات گذشته نشان داد نوشیدن چای می‌تواند به طور مداوم فشار خون را در مقادیر کم کاهش دهد. درک تاثیر کاتچین‌ها بر KCNQ۵ می‌تواند به توسعه داروهای ضد فشار خون با کارایی بالاتر کمک کند.
بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا و بریتانیا چای را با شیر می‌نوشند اما باید توجه داشت مزایای ضد فشار خون چای ممکن است با مخلوط کردن آن با شیر کاهش یابد.


گروه تحقیقاتی این ایده را آزمایش کردند و دریافتند که وقتی شیر به چای سیاه اضافه می‌شود، فعال شدن KCNQ۵ را مسدود می‌کند.
با این حال پروفسور ابوت فکر می‌کند که بدن انسان واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.


وی می‌گوید: ما معتقد نیستیم هنگام نوشیدن چای باید از مصرف شیر اجتناب کرد تا از خواص مفید چای استفاده کنیم. ما مطمئن هستیم محیط معده انسان کاتچین‌ها را از پروتئین‌ها و سایر مولکول‌های موجود در شیر جدا می‌کند؛ در غیر این صورت اثرات مفید کاتچین‌ها را مسدود می‌کند.


همچنین تاثیر دما بر چای بررسی و مشخص شد که در دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد، ترکیب چای تغییر می‌کند و تاثیر بیشتری بر فعال‌سازی KCNQ۵ دارد.
پروفسور ابوت توضیح داد: صرف‌ نظر از اینکه چای سرد یا گرم مصرف شود، این دما پس از نوشیدن چای به دست می‌آید زیرا دمای بدن انسان حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین به سادگی با نوشیدن چای، خواص مفید و ضد فشار خون آن را فعال می‌کنیم.


KCNQ۵ همچنین در مغز بیان می‌شود و در تنظیم عملکرد عصبی نقش دارد. جهش در گونه‌های ژن KCNQ۵ عملکرد کانال آن را متوقف می‌کند و باعث اختلالات مغزی می‌شود که به انسفالوپاتی صرعی(تشنج) معروف است.

با این حال کاتچین‌ها توانایی عبور از سد خونی مغزی و فعال کردن KCNQ۵ را دارد.