تاریخ : 17:06 - 1400/09/10
کد خبر : 1080550
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پشت پرده خرید انحصاری یک قطعه چینی در مگاموتور/دستگاه های اطلاعاتی موضوع را بررسی کنند

پشت پرده خرید انحصاری یک قطعه چینی در مگاموتور/دستگاه های اطلاعاتی موضوع را بررسی کنند

کارگر آنلاین | IBCM یکی از قطعات کنترلی پیشرفته است که برای اولین بار در صنعت خودرو و بر روی خودرو شاهین مورد استفاده قرار می گیرد. در اهمیت این قطعه همین بس که عملکرد ۳۲ قطعه دیگر را تحت کنترل قرار می دهد و بیش از ۲۰۰ عملکرد فنی در خودرو را مدیریت می کند.

به گزارش کارگر آنلاین ، شرکت های خودروسازی به علت گردش بالای مالی و روابط تو در تو داخلی با پیچیدگی های فراوان فنی، اقتصادی و مالی روبرو هستند. از این منظر مسائل مختلفی را می توان یافت که می تواند منشا فساد باشد و یا عملکرد مدیران را با ابهام روبرو کند. به طور مثال یکی از قطعات مهم و حساسی که شرکت مگاموتور آن را تامین می کند، قطعه ای به نام IBCM است که این قطعه در داشبورد مورد استفاده قرار می گیرد و جز EMS است.

  • IBCM یکی از قطعات کنترلی پیشرفته است که برای اولین بار در صنعت خودرو و بر روی خودرو شاهین مورد استفاده قرار می گیرد. در اهمیت این قطعه همین بس که عملکرد 32 قطعه دیگر را تحت کنترل قرار می دهد و بیش از 200 عملکرد فنی در خودرو را مدیریت می کند. قیمت آن حدود 180 یورو است.
  • طبق بررسی های اولیه صورت گرفته ظاهرا شرکت مگاموتور این قطعه را که حاشیه سود قابل توجهی دارد، به صورت تک سورس از شرکت نماینده LZNF چین در ایران خریداری می کند. این در حالی است که خود شرکت LZNF نیز آن را از شرکت Atech چین خرید می کند. از نکات قابل توجه این است که برخی از کارشناسان و کارمندان مگاموتور طی ماه های اخیر با شرایط بهتر جذب شرکت LZNF شده اند و قاعدتا اشراف نسبتا خوبی به روابط داخلی شرکت مگاموتور دارند. هرچند که ظاهر این موضوع کاملا طبیعی و منطقی است ولی در خصوص این نوع از تامین قطعه در شرکت مگاموتور دو سوال مطرح است:

1- آیا مگاموتور بابت عدم ایفای کامل تعهدات شرکت LZNF در یک بازه زمانی که منجر به خوابیدن بیش از 3 هزار دقیقه خط تولید شاهین می شود، خسارت دریافت کرده است یا نه؟

2- طبق بررسی های صورت گرفته 7 تا سورس دیگر وجود دارد که همین قطعه را تهیه می کنند. حال سوال اینجا است که چرا مگاموتور این قطعه را فقط از شرکت LZNF تهیه می کند؟ آیا قیمت LZNF از بقیه شرکت ها پایین تر است و یا کیفیت آن بهتر می باشد؟

3- از آنجا که شرکت LZNF قطعه را از شرکت Atech تهیه می کند، چرا معاونت بازرگانی مگاموتور به طور مستقیم از شرکت Atech قطعه مورد نیاز خود را خریداری نمی کند و از طریق یک واسط اقدام به کار می نماید؟

  • پاسخ به این 3 سوال مشخص می کند که رابطه بین دو شرکت مذکور آیا حرفه ای است و یا دچار ابهام است؟ به بیان دیگر آیا فرایند تامین این قطعه از شرکت LZNF  کاملا طبیعی و با صرفه اقتصادی است و یا افرادی در درون خودروسازی در این قرارداد فیمابین مگاموتور و LZNF  ذی نفع هستند؟ از آنجا که قیمت این کالا بالاست و از اهمیت بالایی برخوردار است لذا ایجاب می کند مسئولان نظارتی و اطلاعاتی با حساسیت مسئله را مورد ارزیابی قراردهند. همچنین مدیران مگاموتور نیز می بایست در جهت شفاف سازی افکار عمومی نسبت به سوالات مطرح شده پاسخگو باشند.
  • پیش از این مواردی از ابهام در عملکرد شرکت مگاموتور و عملکرد مدیرعامل این شرکت در خط بازار مطرح شده بود که تاکنون به آن پاسخ داده نشده است.

 


منبع : خط بازار