تاریخ : 11:25 - 1400/09/16
کد خبر : 1080910
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 همه گیری بعدی ممکن است کشنده‌تر باشد

همه گیری بعدی ممکن است کشنده‌تر باشد

کارگر آنلاین/ یکی از دانشمندان کشف کننده واکسن کرونا درباره ظهور همه گیری‌های بعدی در جهان هشدار داد.

همه گیری کرونا در جهان در حال نزدیک شدن به دومین سالگرد خود است. براساس اعلام دانشگاه جانز هاپکینز کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر را در جهان به کام مرگ کشانده است و با ظهور سویه‌های جدید مانند امیکرون هیچ افق روشنی برای پایان همه گیری مشاهده نمی‌شود.

با این حال، دانشمندان سازنده واکسن کرونا می‌گویند همه گیری‌های بعدی می‌تواند از کووید ۱۹ مرگبارتر باشد، از همین روی جهان نباید درس‌هایی که از این همه گیری یاد گرفت را به بوته فراموشی بسپارد و در مقابل باید خود را برای این موضوع آماده کند.

سارا گیلبرت، یکی از دانشمندانی که مغز متفکر سازنده واکسن آسترازنکا محسوب می‌شود در این باره می‌گوید: حقیقت تلخ این است که همه گیری بعدی می‌تواند بدتر از این باشد. بیماری بعدی شاید واگیردارتر یا کشنده تر و یا هر دوی این موارد باشد. همه گیری کووید ۱۹ آخرین باری نخواهد بود که ویروس‌ها باعث به خطر افتادن جان بشر می‌شوند.

این استاد دانشگاه آکسفورد تاکید دارد: جهان باید اطمینان یابد که برای همه گیری بعدی آماده است. پیشرفت‌ها و دانشی که ما در این همه گیری کسب کردیم نباید فراموش شود. متاسفانه تلاش‌ها برای مهار کووید ۱۹ به دلیل محدودیت به دسترسی به واکسن در کشور‌های با درآمد پایین به چالش کشیده شده است. این در حالی است که کشور‌های ثروتمند هم اینک در حال تزریق دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن هستند.

گیلبرت با اشاره به کشف سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی تصریح کرد: ما شاهد بروز جهش‌های متعدد در بخش شاخک پروتئینی در سویه امیکرون هستیم که بدان معناست که این سویه توانایی سرایت بیشتری نسبت به سویه‌های دیگر دارد. به طور عمومی با تغییرات در ساختار کرونا، خطر مقاومت در برابر واکسن و افزایش قدرت سرایت پذیری ویروس بیشتر می‌شود.

گیلبرت این سخنرانی را در همایش سازمان جهانی بهداشت برای همه گیری کرونا انجام داد و در آن خواستار تامین مالی و تحقیقات پیشگیرانه درباره همه گیری‌های آتی شد. یکی از پیشنهاد‌های مطرح شده در این همایش، اختصاص یک بودجه سالانه ۱۰ میلیارد دلاری برای آمادگی در مقابل همه گیری‌های احتمالی آینده بود.