تاریخ : 16:22 - 1400/09/16
کد خبر : 1080951
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

با مغز دوم بدنتان آشنا شوید

روده با عنوان مغز کوچک انسان شناخته می شود

با مغز دوم بدنتان آشنا شوید

کارگر آنلاین| پژوهشگران معتقدند انسان دارای دو مغز بوده و روده با عنوان مغز کوچک انسان شناخته می شود. این موضوع به دلیل وجود سیستم عصبی دارای بیش از ۱۰۰ میلیون نورون در این عضو است که به طور مستقل از مغز فعالیت می کند تا سیستم گوارش را تنظیم کنند.

به گزارش کارگر آنلاین یافته های جدید محققان نشان می دهد روده در بدن انسان حکم مغز دوم را داشته و به کمک یک ساختار عصبی پیشرفته، سیستم ایمنی، جریان خون و ترشح هورمون ها را تنظیم می کند. روده همچنین در ارتباط مداوم با سیستم عصبی مرکزی بوده و به تنظیم احساسات و خلق و خوی شما کمک می کند.

در این میان سوال بسیار مهمی وجود دارد که آیا سیستم عصبی روده ای تکامل یافته تا مستقل از مغز عمل کند یا مغز به گونه ای عمل کرده که این سیستم عصبی پیشرفته در روده ها شکل بگیرد؟ این مساله که برخی از محققان از آن به عنوان سوالی بی پاسخ و مشابه اینکه اول مرغ به وجود آمده یا تخم مرغ، یاد می کنند، کلید شناخت بهتر بدن انسان محسوب می شود. در این میان برخی از محققان استدلال کنند که روده یک مغز کوچک محسوب می شود و این اصطلاح برای نخستین بار توسط نیک اسپنسر، استاد دانشگاه فلیندرز در استرالیا، مورد استفاده قرار گرفت.

اسپنسر و همکارانش چندی پیش نتایج پژوهشی را منتشر کردند  که نشان می داد چگونه نورون های روده به طور مستقل از مغز برای برقراری ارتباط و کنترل حرکت ماهیچه های این عضو تکامل یافته اند و این مساله شواهدی کلیدی برای اثبات این موضوع است که سیستم عصبی روده ممکن است "نخستین مغز" ما به شمار رود.

در این مطالعه، اسپنسر و همکارانش دریافتند که نورون های سیستم عصبی روده پیام هایی را برای هماهنگ کردن حرکت عضلات روده ارسال و دریافت می کنند. انجام این کار برای جابه جایی اقلام جهت هضم و جذب مواد مغذی غذا و دفع مواد زائد ضروری است.

بر این اساس می توان مدعی شد که سیستم عصبی روده  در حقیقت نشان دهنده روند تکامل انسان از یک موجود اولیه به هوشمند ترین موجود کره زمین است.  گفتنی است موجودات ساکن آب  های شیرین بیش از ۶۰۰ میلیون سال است که در زمین پرسه می زنند، اما بدن لوله ای شکل آنها بدون مغز کار می کند.
این موجودات با نام هایدرا شناخته شده و این سوال مدت ها ذهن محققان را به خود مشغول کرده بود که چگونه هایدراها برای مدت طولانی زنده ماندند؟ به گفته اسپنسر، هایدرا یک سیستم عصبی شبیه به  مغز روده ای امروزین ما دارند. بر این اساس به‌ رغم فقدان مغز اصلی، همانطور که می‌دانیم، سیستم عصبی ذاتی آنها به این موجودات اجازه می‌دهد شنا کرده و غذا بخورند.

باید توجه داشت که سیستم عصبی روده نقش های متعددی ایفا می کند، اما نقش اصلی آن شامل انتقال غذا و سایر موارد به داخل و خارج از روده است. در این میان نورون ها باعث انقباض و شل شدن ماهیچه های دستگاه گوارش شده و هضم غذا را ممکن می کنند. به نظر می رسد از این پس باید نوع نگرش به روده ها را تغییر داده و با احترام بیشتری از این عضو مهم بدن یاد کنیم.