تاریخ : 17:56 - 1400/09/16
کد خبر : 1080960
سرویس خبری : فرهنگی
 

سنّت منحرفان تاریخ را بشناسید

مهم‌ترین نقش انبیاء چیست؟ +صوت

سنّت منحرفان تاریخ را بشناسید

کارگر آنلاین| تفسیر اجمالی آیه ۲۳ سوره زخرف را در این گزارش بخوانید.

به گزارش کارگر آنلاین قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَکَذَٰلِکَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ

و همچنین ما هیچ رسولی پیش از تو در هیچ شهر و دیاری نفرستادیم جز آنکه اهل ثروت و مال آن دیار به رسولان گفتند که ما پدران خود را بر آیین و عقایدی یافتیم و از آن‌ها البته پیروی خواهیم کرد.


تفسیر آیه ۲۳ سوره زخرف
«مترف» از «ترفه» به معنای نعمت فراوان است و به کسی گویند که نعمت‌ها او را مغرور و سرمست کرده باشد.در آیات قبل خواندیم که عوام مردم گمان می‌کنند که راه و روش نیاکان درست است و برای رسیدن به هدایت، از آن‌ها پیروی می‌کنند. «عَلی آثارِهِمْ مُهْتَدُونَ»، امّا این آیه می‌فرماید: برای مترفین، رفاه و ثروت مطرح است، نه رسیدن به هدایت و لذا پیروی از آداب و رسوم نیاکان برای هدایت نیست. «عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ»


در قرآن هرگز کلمه «بعدک» برای پیامبر اسلام به کار نرفته بلکه «قبلک» بکار رفته و این نشانه آنست که پیامبر اسلام آخرین فرستاده الهی است.

پیام‌های آیه ۲۳ سوره زخرف

  • ۱- تکیه بر روش نیاکان، سنّت منحرفان تاریخ بوده است. «وَ کَذلِکَ»
  • ۲- انبیا، مخالفانی از طبقه مرفه داشته اند که بهانه‌های همگون و مشابهی می‌گرفتند. «ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ ... إِلاّ قالَ مُتْرَفُوها»
  • ۳- توجّه به مشکلات پیشینیان سبب آرامش انسان می‌شود. «ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ»
  • ۴- مهم‌ترین نقش انبیا هشدار است. «مِنْ نَذِیرٍ»
  • ۵-سرمستی از ثروت و رفاه هم موجب طغیان است و هم زمینه تقلید و تعصّب‌های نابجا. «قالَ مُتْرَفُوها إِنّا وَجَدْنا آباءَنا ... عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ»
  • ۶- افکار پیشینیان قابل بازنگری و بررسی است و اقتدای مطلق و بی، چون و چرا به آنان، معنا ندارد. «إِنّا عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ»