تاریخ : 16:01 - 1400/09/17
کد خبر : 1081034
سرویس خبری : فرهنگی
 

رحمتی الهی ای که نصیب مؤمنان و صالحان می‌شود

آیا داشتن ایمان به تنهایی کافی است؟

رحمتی الهی ای که نصیب مؤمنان و صالحان می‌شود

کارگر آنلاین | تفسیر اجمالی آیه ۹۶ سوره مریم را در این گزارش بخوانید.

به گزارش کارگر آنلاین قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا

همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آن‌ها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند.


تفسیر آیه ۹۶ سوره مریم
ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند: امام باقر (ع) در مورد آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» فرمودند: «به امیرالمؤمنین (ع) ایمان بیاورید و بعد از شناخت، کار نیک انجام دهید».


بار‌ها دیده ایم که هرگاه انسان‌های با ایمان و صالح از دنیا می‌روند، حتّی افراد لاابالی و فاسق هم در غم فرو می‌روند و ناخودآگاه به عزا می‌نشینند و اشک می‌ریزند و یادش را گرامی داشته، قبرش را زیارت می‌کنند و یا خاطراتش برای دیگران بازگو می‌کنند. همه این‌ها به خاطر فطرت پاک وکمال دوستی انسان است.

آری، کسی که تنها به خدا دل ببندد، خداوند هم دل‌های مردم را به او متوجّه می‌کند. کسی که به یاد خدا باشد، خداوند او را یاد می‌کند. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»؛ از امام صادق (ع) روایت شده است:ولایت امیرالمؤمنین (ع) پاداشی است که خدا به مؤمنان دارای عمل صالح می‌دهد و نظیر این روایت از پیامبر اکرم (ص) در مورد مهر و محبّت اهل ایمان به علیّ (ع) آمده است.

پیام های آیه ۹۶ سوره مریم

  • ۱-ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، کارساز نیست. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا»
  • ۲-ایمان وکار شایسته، کلید محبوبیّت نزد مردم است. «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ ... وُدًّا»، هرگاه دیدیم محبوبیّت ما کم شده، عقیده یا عملکرد خود تجزیه و تحلیل کنیم، زیرا که وعده خداوند تخلّف ندارد.
  • ۳-محبوب شدن به دست خداست. «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ» دل‌ها نیز به دست اوست.
  • ۴-محبوب شدن، رحمتی الهی است که نصیب مؤمنان و صالحان می‌شود. «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ»
  • ۵-ممکن است امروز به کار شایسته شما ارج ننهند، ولی صبر و تلاش مداوم شما، در آینده به ثمر خواهد نشست. «سَیَجْعَلُ»
  • ۶-محبوبیّت، از الطاف و پاداش‌های الهی در دنیاست. «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مؤمنان وصالحان علاوه بر پاداش آخرت، در همین دنیا نیز پاداش می‌گیرند)