پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: کسی که این سوره را بخواند و بدان توجّه کند خداوند وی را دوست میدارد و کسی که خدا او را دوست بدارد، اهل سعادت و نجات خواهد بود.
این سورهی مبارکه به نام «توحید» و «اخلاص» موسوم است از آن جهت که در آن وحدانیّت پروردگار و یگانگی او آنچنان توصیف شده که نیازی به اضافه ندارد و در نتیجه، حکایت از خالص کردن عبادت و نیایش برای اوست و هر کس بدین اعتقاد و اقرار تمسّک جوید، مؤمنی با اخلاص خواهد بود.
نام دیگر این سورهی مبارکه «اساس» است[١] که پیامبر(ص) فرمود:
«اُسِّسَتِ السَّمـاواتُ السَّبعُ وَ الأرَضُـونَ السَّبعُ عَلی قُـلْ هُـوَ اللَّهُ أحَدٌ» بنای آسمانهای هفتگانه و زمینهای هفتگانه بر اساس «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» نهاده شده است یعنی آفرینش آنها دلالت بر توحید و معرفت صفات خدای سبحان میباشد.
دیگر از نامهای این سورهی مبارکه «مُقَشْقِشَۀ» یعنی پاککننده میباشد و آن را با سورهی «کافرون» (مُقَشْقِشَتان) مینامند زیرا این دو، انسان را از شرک و نفاق پاک و به دور نگه میدارند.[٢]
نامهای دیگری دارد به تناسب سوره: یکی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» و دیگری «صَمَد».
و نیز نام دیگر آن «نِسْبَۀُالرَّبِّ» است یعنی نَسَب پروردگار، چنان که در خبر آمده هر چیزی نَسَبی دارد و سورهی اخلاص نسب پروردگار است.
فضائل و خواص
پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: کسی که این سوره را بخواند و بدان توجّه کند خداوند وی را دوست میدارد و کسی که خدا او را دوست بدارد، اهل سعادت و نجات خواهد بود.[٣]
و هر کس آن را به جهت تعظیم و بزرگداشت تلاوت کند خداوند او را از عذاب دوزخ ایمن مینماید.[٤]
و نیز فرمود: هر کس آن را در قبرستان یازده مرتبه بخواند و ثوابش را هدیهی اموات نماید به تعداد آن اموات به او ثواب و پاداش داده میشود، و این سورهی مبارکه خود حرز و ایمنی از هرگونه آفت و خطر میباشد.[٥]
همچنین در حدیثی از حضرتش آمده است: هر کس این سوره را قرائت کند چنان است که یکسوم قرآن را خوانده و به عدد هر یک از کسانی که به خدا و ملائکه و کتابها و رسولان او و روز معاد ایمان آوردهاند، برایش حسنه نوشته میشود.[٦]
و کسی که سه مرتبه آن را بخواند مانند کسی است که یک ختم قرآن کرده باشد.[٧]
و نیز میفرماید: آن کس که این سوره را بخواند رحمت خداوند وی را احاطه میکند و خدای تعالی با رحمت بر او نظر مینماید و هر گونه خواستهای که دارد، خداوند متعال وی را ارزانی میدارد.[٨]
و حضرت امام باقر(ع) از رسول اکرم(ص) نقل میکند که به امیرالؤمنین(ع) فرمود: یا علی! تو نمونهی سورهی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» هستی، هر کس آن را یک بار بخواند یکسوم قرآن را خوانده و اگر دوبار بخواند دوسوم قرآن و اگر سهبار بخواند تمامی قرآن را ختم کرده، و نیز هر کس تو را تنها قلباً دوست بدارد ثواب (اعمال) یکسوم امّت را دارد و اگر قلباً تو را دوست بدارد و با زبان تو را یاری کند ثواب دوسوم و اگر قلباً تو را دوست بدارد و با زبان یاری نماید و با جوارح و اسلحه تو را نصرت دهد ثواب تمامی این امّت را خواهد داشت.[٩]
و حضرت امیرالمؤمنین(ع) در یک روایتی میفرماید: هر کس دوست دارد همانند طلای ناب و خالص از هر گونه آلودگی پاکیزه از گناهان و بدون هیچگونه مظالم عباد از دنیا برود، بعد از نمازهای پنجگانه یومیّه سورهی مبارکهی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» را دوازده مرتبه بخواند سپس دستها را به دعا بردارد و بگوید:
«اَللّهُمَّ اِنِّی اَسْألُکَ بِاسْمِکَ المَکْنُونِ المَخْزُونِ الطّاهِرِ الطُّهرِ المُبارَکِ وَ اَسْألُکَ بِاسْمِکَ العَظِیمِ وَ سُلطانِکَ القَدِیمِ أنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یَا واهِبَ العَطایا، یَا مُطلِقَ الاُسَاری، یا فَکّاکَ الرِّقابِ مِنَ النَّارِ اَسْألُکَ أنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُعْتِقَ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ أنْ تُخْرِجَنِی مِنَ الدُّنیا آمِناً وَ أنْ تُدْخِلَنِی الجَنّۀَ سَالِماً وَ أنْ تَجْعَلَ دُعائِی اَوَّلَهُ فَلاحاً وَ اَوْسَطَهُ نَجاحاً وَ آخِرَهُ صَلاحاً اِنَّکَ أنْتَ عَلَّامُ الغُیُوبِ».[١٤]
و امام ششم(ع) میفرماید: زمانی که رسول خدا(ص) بر جنازهی سعد بن معاذ نماز گزارد، فرمود: نود هزار فرشته که در میان آنها جبرئیل نیز بود بر جنازهی او نماز گزاردند، من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل، مستحقّ نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به خاطر تلاوت «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» در حال نشستن و ایستادن و پیاده و رفت و آمد و در همهی حالات.[١٥]
و در خبر است : کسی که در دو رکعت نخستین نماز شب در هر رکعت بعد از حمد سی مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» را بخواند هیچ گناهی بر او باقی نمیماند.[١٦]
و از حضرت امام کاظم(ع) مروی است: کسی که میخواهد نزد زمامدار سرکش و ستمگر برود و از او خوف و هراسی داشته باشد سورهی مبارکهی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» را در پیشرو و پشتسر و طرفراست و طرفچپ بخواند حقتعالی شرّ آن حاکم را از او دفع و خیر وی را نصیبش میفرماید.[٢١]
و حضرت امام صادق(ع) در روایتی میفرماید: با خواندن «بِسماللّه» و نیز با خواندن سورهی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» به طرف راست و چپ و پیشرو و پشتسر و بالای سر و زیر قدمهایت خود را از شرّ مردم حفظ کن، و هرگاه خواستی بر حاکم یا ظالمی وارد شوی و حاجتی داری هنگامی که او را دیدی سورهی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» را سه مرتبه بخوان و در هر مرتبه یک انگشت از دست چپ را گره کن و تا زمانی که از نزد او بیرون نرفتی آنها را باز مکن (که خواستهی تو انشاءالله برآورده میگردد).[٢٢]
و از حضرت امیرالمؤمنین(ع) منقول است: کسی که «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» را هنگامی که به خوابگاه خود میرود سه مرتبه قرائت کند حقتعالی بر او پنجاه هزار فرشته موکّل میفرماید که وی را در آن شب حراست و پاسداری نمایند.[٢٣]
و رسول خدا(ص) میفرماید: کسی که در وقت غذا خوردن فراموش کرده باشد «بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» بگوید، پس از اتمام عذا سورهی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» را بخواند.[٢٤]
و در خبری دیگر حضرتش میفرماید: کسی که بعد از نماز جمعه سورههای «توحید» و «فلق» و «ناس» را هفت مرتبه بخواند، خداوند او را از بدیها و ناگواریهای آن هفته تا جمعهی دیگر محفوظ میدارد.[٢٨]
و حضرت امام صادق(ع) میفرماید: چنانچه زندانی آن را هزار بار بخواند بر او گشایش مییابد و هر کس در هر کار سخت و مشقّتبار این سورهی مبارکه را هزار بار بخواند از آن رهائی خواهد یافت.[٣٢]
همچنین کسی که آن را هزار بار تلاوت نماید نمیمیرد تا جایگاه خود را در بهشت ببیند.[٣٣]
و هر کس آن را در تعقیب هر نماز واجب قرائت کند خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا میفرماید و او والدین و فرزندان ایشان را میآمرزد.[٣٤]
همچنین از حضرتش مروی است: هر کس در وقت خواب یازده مرتبه سورهی توحید را بخواند، خانهی او و خانههای اطراف او در امن و امان خواهند بود.[٣٥]
و در خبری، جابر از رسول خدا(ص) روایت میکند که حضرتش فرمودند: کسی که هر روز سورهی «توحید» را پنجاه بار بخواند در روز قیامت او را ندا میدهند: از قبر برخیز ای مدحکنندهی خدا و داخل بهشت شو.[٣٩]
و حضرت امیر(ع) از حضرت ختمی نبوّت(ص) روایت میکند: کسی که آمادهی سفر است، دستها را بر چهارچوب درِ منزلش بگذارد و یازده مرتبه سورهی توحید را بخواند، خداوند متعال نگهبان او خواهد بود تا مراجعت نماید.[٤٠]
و از مرحوم سیّد علیخان در «الکَلِمُالطّیِّب» نقل است: جهت روا شدن حاجات و دفع بلیّات، سورهی مبارکهی «توحید» را هفتاد و یک بار بخوانند و در بین آن تکلّم نکنند به یاری حقتعالی به مراد میرسند و این عمل به تجربه رسیده است.[٤٣]
و در دیگر خواص آن آمده است: جهت تحصیل صفت «اخلاص» بر تلاوت این سورهی مبارکه باید مداومت نمود.[٤٤]
پینوشتها
[١]. ختوم و اذکار ج ١ ص ١٩٠.
[٢]. تَقَشْقَشَالمَریضُ: یعنی بیمار بهبود یافت.
[٣]. مجمعالبیان، ثوابالاعمال ص ٢٨٥.
[٤]. مجمعالبیان، ثوابالاعمال ص ٢٨٥.
[٥]. مجمعالبیان، ثوابالاعمال ص ٢٨٥.
[٦]. مجمعالبیان، منهاج ص ٤٤٣.
[٧]. امالی صدوق ص ١١٥.
[٨]. خواصالآیات ص ١٦٧.
[٩]. امالی صدوق ص ٢٢.
[١٠]. تفسیر نورالثقلین، ثوابالاعمال ص ٢٨٩.
[١١]. تفسیر برهان.
[١٢]. تفسیر نورالثقلین.
[١٣]. تفسیر برهان.
[١٤]. وسائل ج ٤ ص ١٠٥٦، تفسیر نورالثقلین.
[١٥]. امالی صدوق ص ٢٣٨، بحار ج ٩٢ ص ٣٤٦.
[١٦]. باقیاتالصالحات ص ١٤١.
[١٧]. لثالیالاخبار ج ٣ ص ٣٥٣، تفسیر برهان.
[١٨]. ثوابالاعمال ص ٢٨٧.
[١٩]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥١، تفسیر برهان.
[٢٠]. تفسیر نورالثقلین.
[٢١]. اصول کافی ج ٤ ص ٤٢٧.
[٢٢]. بحار ج ٩٢ص ٣٥١، وسائل ج ٤ ص ٨٦٧.
[٢٣]. خصال ج ٢ ص ١٦٦.
[٢٤]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٣.
[٢٥]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٣.
[٢٦]. بحار ج ٩٢ ص ٣٦١.
[٢٧]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٢.
[٢٨]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٥.
[٢٩]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٩.
[٣٠]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٥.
[٣١]. زادالمتقین ص ٢٥٥.
[٣٢]. خواصالآیات ص ١٦٨.
[٣٣]. خواصالآیات ص ١٦٨، حاشیهی مصباح ص ٤٥٣.
[٣٤]. ثوابالاعمال ص ٢٨٨، اصول کافی ج ٤ ص ٤٢٨.
[٣٥]. ثوابالاعمال ص ٢٨٩.
[٣٦]. ختوم و اذکار ج ١ ص ١٩٢.
[٣٧]. مفاتیحالجنان ص ١٤٧ اعمال ماه رجب.
[٣٨]. ختوم و اذکار ج ١ ص ١٩٦.
[٣٩]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٣.
[٤٠]. بحار ج ٩٢ ص ٣٥٤.
[٤١]. تفسیر نورالثقلین ج ٥ ص ٦١٥.
[٤٢]. خواصالآیات ص ١٦٧-١٦٨.
[٤٣]. گوهر شب چراغ ج ١ ص ٢٠٢.
[٤٤]. خواصالآیات ص ١٦٨.