تاریخ : 10:13 - 1400/10/12
کد خبر : 1082611
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 چرا طلا گران می‌شود؟/ پیش‌بینی آینده بازار طلا

چرا طلا گران می‌شود؟/ پیش‌بینی آینده بازار طلا

کارگر آنلاین/روند قیمت طلا در روزهای اخیر افزایشی است. مذکرات فرسایشی شده و به نظر می‌رسد بازار هم به این شرایط عادت کرده است. اما آینده بازار طلا چه می‌شود؟

روند قیمت طلا در روزهای اخیر افزایشی بوده است.

قیمت اونس هم صعودی بوده اما مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است بیشتر از این مورد، قیمت دلار بر افزایش نرخ طلا تاثیر گذاشته.

این روزها مذکرات فرسایشی شده و به نظر می‌رسد بازار هم به این شرایط عادت کرده است. در این شرایط، آینده بازار طلا چه می‌شود؟
نوسان اونس تاثیرگذار نیست

محبی، کارشناس بازارهای مالی دو عامل اونس جهانی و دلار داخلی را بر قیمت طلا در ایران تاثیر‌گذار می‌داند و می‌گوید: بازار طلای جهانی، به صورت محدود روند صعودی دارد اما میزان افزایش قیمت اونس، به حدی نیست که روی طلای داخلی تاثیر چندانی داشته باشد.
 

او ز می‌افزاید: اکنون نوسانات قیمت دلار، باعت صعود ارزش طلا در بازار داخلی شده است.
افزایش قیمت طلا؛ نماگر روند صعودی دلار

محبی ادامه می‌‌دهد: بازار ارز و طلا در ایران، رابطه‌ای متقابل با یکدیگر دارند و نوعی همبستگی آشکار، شدید و مستقیم بین آنها دیده می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: بر همین اساس، قیمت طلا به عنوان شاخصی برای پیش‌بینی قیمت دلار نیز عمل می‌کند.

او توضیح می‌دهد: اگر اونس جهانی، روند باثبات یا با نوسانات اندک داشته اما قیمت طلای داخلی در حال افزایش باشد، می‌توان نتیجه گرفت که دلار نیز میل به صعود دارد.

به گفته محبی، معمولا افزایش یا کاهش در بازار ارز و طلا، تقریبا به صورت همزمان رخ می‌دهد و فاصله چندانی میان تغییرات قیمتی آنها وجود ندارد.

ناامیدی بازارها از نتایج مذاکرات

در این میان، گفتگوهای وین نیز به صورت فرسایشی پیش می‌رود و اخبار ضد و نقیضی در مورد آن شنیده می‌شود. این شرایط چه تاثیری بر بازار طلا دارد؟

محبی می‌گوید: روند فرسایشی مذاکرات، امیدواری مردم به آینده آن را کاهش داده و این سیگنال را برای بازارها ارسال کرده است که گفتگوها در آینده نزدیک به نتیجه نمی‌رسد.

او تاکید می‌کند: با وجود این، هر خبر مثبت یا منفی جدی از نتیجه مذاکرات، اثرات مستقیمی روی ارزشگذاری دلار به ریال می‌گذارد و بدون شک بازار ارز و به تبع آن طلا نیز نسبت به این اخبار واکنش نشان می‌دهد.

به گفته محبی، اکنون بازارها به شرایط فرسایشی و عدم تصمیم‌گیری عادت کرده‌اند.
آینده بازار طلا چه می‌شود؟

این کارشناس بازارهای مالی، روند بازار طلا را در بلندمدت افزایشی پیش‌بینی می‌کند.

او می‌‌گوید: حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد بازار به صورت کوتاه‌مدت کاهشی نسبی را تجربه می‌کند اما در ادامه روند آن افزایشی می‌شود.

محبی ادامه می‌دهد: اقتصاد ایران تورم‌محور است و تاثیر توافق احتمالی بر بازار طلا نیز موقت خواهد بود.

او می‌گوید: صرف نظر از اینکه برای اونس چه اتفاقی رخ می‌دهد، قیمت طلا افزایشی است؛ چرا که اثرپذیری آن از قیمت دلار بیشتر از طلای جهانی است.