تاریخ : 03:50 - 1400/11/10
کد خبر : 1082692
سرویس خبری : فرهنگی
 

ثواب خواندن دعای عهد به مدت ۴۰ روز

ثواب خواندن دعای عهد به مدت ۴۰ روز

کارگر آنلاین/کسی که چهل صبح دعای پرفضیلت عهد را بخواند از یاران امام زمان (عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون می آورد تا به خدمت وی درآید.

در مفاتیح الجنان از امام صادق(ع) نقل شده است که هر کس چهل صباح دعای (عهد) را بخواند از یاوران حضرت مهدی (عج) خواهد بود. دعای عهد به منزله تعهد و بیعت و اعلام وفاداری به امام زمان(عج) است.

این دعا معمولا بعد از نماز صبح و در اول صبح خوانده می شود:« اللهم اجدد له فی صبحه یومی هذا و ما عشت من ایامی عهدا و عقدا و بیعه له فی عنقی؛ بار خدایا من تجدید عهد می کنم برای او (امام زمان -عج-) در بامداد امروزم و آنچه زیسته ام از روزهایم».

اگر چه می توان دعا را در ساعات دیگر روز خواند اما منظور از صباح از هنگام اذان صبح تا وقت طلوع آفتاب است. البته اگر قدری از زمان خواندن مستحبات، جابه جا شود اشکال ندارد اما اگر انسان بخواهد که طبق سفارش عمل کند بهتر است در زمان معین انجام دهد.

خواندن دعای عهد

امروزه علم نیز ثابت کرده است که یکی از راه های پیدا کردن و تقویت حس اعتماد به نفس، دعا برای دفع بلایا و به وجود آمدن فرصت در زندگی انسان ها نقش اساسی دارد. خواندن دعای عهد به سفارش بزرگان و ائمه اطهار ( ع)، یکی از راه های خودسازی و پالایش روح، جستجو و شناخت رمز و راز گران بهای دین و عبادت است.

خواندن دعای با اخلاص تاثیر بیشتری دارد ولی برای نتیجه مطلوب بهتر است دعای عهد امام زمان(ع) را مطابق با دستورات و آدابی که در مفاتیح الجنان بعد از دعای ندبه ذکر شده انجام دهید.خواندن دعای عهد با آدابی در مفاتیح ذکر شده است، همچنین عدد و ترتیب هایی که در دعا وجود دارد دارای آثار و خواصی می باشد که برای کسب نتیجه مطلوب باید رعایت شود.

دعای عهد
ترتیب و زمان خواندن دعای عهد

اگر فردی نذر نکرده باشد که مثلا چهل روز مداوم دعا بخواند، ایجاد وقفه اشکالی ندارد.

امام صادق (ع) در روایتی می فرماید:

هر کس چهل صباح دعای ((عهد)) را بخواند از یاوران حضرت مهدی محسوب می شود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد او را از گور بیرون آورند و در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هرکلمه از حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند.

بنابراین بهترین زمان برای خواندن دعای عهد، بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است.

“و صبح به لحاظ فقهی از طلوع فجر صادق تا طلوع خورشید محسوب می شود. ولی عرفاً تا یکی دو ساعت از بر آمدن آفتاب را هم شامل می شود.”

عالمان ربانی به پیروی از این حدیث، خواندن این دعا را در سیره عبادی خود قرار داده اند و هر صبح جزء تعقیبات دائمی نماز صبح آنهاست.

چنان چه حضرت امام خمینی(ره) این گونه بودند و در اواخر عمر شریفشان به یکی از نزدیکانشان مرتب می فرمودند:« صبح ها سعی کن این دعا «دعای عهد» را بخوانی چون در سرنوشت (عاقبت به خیری) دخالت دارد.

زمان خواندن دعای عهد
امور مهمی که در دعای عهد وجود دارد

دعای شریف عهد در بردارنده اموری است که رعایت محتوا و تداوم بر آن موجب حفظ دین ایمان و استحکام عقیده در دوران غیبت می شود. یکی از این امور، عهد و پیمان و بیعتی است که خواننده دعا با امام عصر (عج) برقرار می کند، تجدید پیمان و تأکید روزانه بر این که من همواره با شمایم و هیچ گاه از شما جدا نمی شوم و بر عقیده ام استوارم این تجدید عهد انگیزه مهمی برای حفظ عقیده در انسان ایجاد می کند.

انتظار و آمادگی برای ظهور امام عصر(ع)، درخواست تسریع ظهور و تسهیل اسباب فرج از خداوند، درخواست استواری قدم حتی بعد از عصر ظهور از دیگر امور مهمی هستند که در دعای عهد بر آن تأکید شده است.

آداب خواندن دعای عهد
ثواب چهل روز خواندن دعای عهد

اگر کسی دعای عهد را در چهل صباح بخواند و فوت کند، خداوند او را از قبر بیرون می آورد تا در خدمت آن حضرت باشد و به هر کلمه هزار حسنه عنایت می کند و هزار گناه از او محو می کند.

کسی که این خواسته ها را در دعای عهد می خواند تلاش می کند تا شایستگی برای یاور بودن امام را داشته باشد، بدیهی است که رضایت امام عصر از انسان بالاترین اجر و پاداش است. مهمترین و بیشترین ثمره خواندن این دعا، حفظ عقاید و پاکی عمل انسان است.

ثواب خواندن دعای عهد
فضیلت دعای عهد

تجدید عهد با امام زمان(ع) برای مومنان دارای پاداش و آثار ارزشمندی که می توان به سه مورد اشاره می شود:

  •     ثواب و اجر این دعا مانند آن است که در خدمت ایشان حاضر باشی و در آنچه فرموده باشند، اطاعت و نصرت آنان را کرده باشی.
  •     موجب توجه خاص و نظر آن حضرت نسبت به بنده می گردد.
  •     تجدید عهد موجب اثبات، کمال، اخلاص و ایمان می شود.

دعای عهد برای امام زمان
عاقبت به خیری با خواندن دعای عهد

امام علی (ع) فرمودند:

صبح ها سعی کن این دعا «دعای عهد» را بخوانی چون در سرنوشت (عاقبت به خیری) دخالت دارد.

دعای عهد یکی از دعاهای شیعیان دوازده امامی است. در مفاتیح الجنان نقل شده است:«هر کس چهل صبح این دعا را را بخواند از یاران امام دوازدهم شیعیان خواهد بود و اگر پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون آورد (رجعت می کند) تا به خدمت وی درآید.»
لینک دانلود متن و صوت دعای عهد به همراه ترجمه فارسی