تاریخ : 23:56 - 1400/10/19
کد خبر : 1083116
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

برای کارگران "کف حقوق عادلانه" تعیین شود/ دستمزد و اضافه کاری کارگران، نصف حقوق کارمندان!

برای کارگران "کف حقوق عادلانه" تعیین شود/ دستمزد و اضافه کاری کارگران، نصف حقوق کارمندان!

کارگر آنلاین | یک فعال کارگری گفت: افزایش ریالی دستمزد مهم است نه درصدهای آن؛ برای کارگران با این میزان کار سخت، کف حقوق تعیین شود.

به گزارش کارگر آنلاین ، احسان سهرابی (مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) ، ضمن تاکید بر لزوم تغییر مناسبات مزدی گفت: در بسیاری از نهادها و ارگان‌های دولتی، برای کارکنان کف حقوق تعیین شده است؛ مثلاً کف حقوق فرهنگیان بیش از هشت میلیون تومان است؛ ما انتظار داریم در مذاکرات مزدی امسال، شیوه‌ی تعیین حداقل دستمزد به گونه‌ای عمل کند که برای کارگران کف عادلانه‌ی حقوق تعیین شود.

  • به گفته وی، کارگران بعد از ۴۴ ساعت کار هفتگی و گاهاً سخت و زیان‌آور، بازهم مجبور هستند اضافه کار داشته باشند اما مجموع دستمزد، مزایای مزدی و اضافه کار آن‌ها بازهم از حقوق حداقلی کارمندان دولت کمتر است و این در حالیست که ساعات کار کارگران گاهاً دو برابر یا یک و نیم برابرِ کارمندان وزارتخانه‌های دولتی است.
  • این فعال کارگری در ادامه به لزوم به رسمیت شناختنِ «حق مشارکت» برای تشکل‌های کارگری اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت باید نقش تشکل‌های قانونی کارگری را در سطوح مختلف به رسمیت بشناسد؛ چه در سطح کارگاه‌ها، چه در سطح شهرها و استان‌ها و چه در سطح ملی. تشکل‌ها بازوی مطالبه‌گری کارگران هستند و اگر قرار باشد تشکل‌ها به رسمیت شناخته نشوند و نقش آن‌ها در مذاکرات و چانه‌زنی‌ها کمرنگ شود، تبعات اجتماعی خواهد داشت.

سهرابی در پایان می‌گوید: کارگران در هر شرایطی، حتی در بدترین شرایط ممکن و در هنگامی که هزینه‌های زندگی و اجاره‌خانه‌هایشان معوق مانده است، بازهم به کار و تولید ادامه می‌دهند؛ کارگرانی داریم که در شهرداری‌ها یا سایر نهادها علیرغم چندین ماه معوقات مزدی، بازهم دست از کار نمی‌کشند؛ اینهمه نجابت و صبوری کارگران باید قدر دانسته شود و به همین دلیل است که معتقدم باید برای دستمزد کارگران یک کف عادلانه و قانونی براساس هزینه‌های حداقلی زندگی تعیین شود.

انتهای پیام/


منبع : ایلنا